E-business: zo vergroot je de online kracht van jouw organisatie

8 februari 2022leestijd 6 minutendoor Robbin

Wat houdt de term e-business eigenlijk in? En hoe verschilt dit met e-commerce? In dit artikel leggen we je de verschillen uit tussen beide begrippen. We benoemen de belangrijkste toepassingen van e-business en vullen dit aan met voorbeelden uit de praktijk, van B2B organisaties, woningcorporaties tot zorgorganisaties. Zo kun je zelf beoordelen welke toepassing het best aansluit op jouw organisatie.  

E-business en e-commerce  

E-business moet je niet verwarren met e-commerce. E-commerce betekent het digitaal verkopen van producten en diensten. Digitale handel dus. Het speelveld van de e-business is daarentegen nog een stuk breder. 

Wat is e-business?

E-business is het digitaliseren van de business met behulp van technologie

E-business omvat dus niet alleen de handel, maar het digitaliseren van de hele bedrijfsvoering. Het verbindt klanten, medewerkers toeleveranciers én bedrijfsprocessen met elkaar. Daardoor zijn organisaties wereldwijd 24/7 bereikbaar. De coronacrisis versnelt dit proces bovendien in hoog tempo. Organisaties in alle sectoren passen tegenwoordig intelligente technologieën toe, wij noemen dat ook wel digitaal transformeren.

Voorbeelden van E-business 

E-commerce is dus één van de smaken binnen de e-business, maar welke toepassingen zijn er nog meer? Wij lichten ze toe met voorbeelden uit de praktijk. In de praktijk resulteert dat uiteindelijk in veel verschillende eindproducten: van websites, webshops, apps, portalen en slimme koppelingen.

De rode draad is dat het de beleving van (potentiële) medewerker, klant of leverancier verandert.

E-commerce 

Het bekendste voorbeeld is e-commerce. Simpel verwoord is e-commerce niets meer dan digitaal verkopen. E-commerce kan je natuurlijk wel op meerdere manieren inzetten, 2 afwegingen zijn hierbij vaak van belang:

  1. Assortiment openbaar tonen. Bij Waterkracht worden producten, onderdelen én accessoires aangeboden via hun webshop, wat resulteert in meer online bestellingen en minder telefonische vragen. Hetzelfde geldt voor Wila, die met hun B2B webshop het aankoopproces volledig digitaliseerde. Maar het is ook een optie om alleen onderdelen en accessoires online te verkopen, zoals Winterwarm doet met haar meertalige webshop of Arco met haar webshop voor service artikelen en accessoires. Voor Sentimo ontwikkelden we een configurator en webshop waar bezoekers online eenvoudig op maat gemaakte radiatorbekleding kunnen bestellen. 
  2. Informatie na log-in. Het is ook mogelijk dit (verder) af te schermen in de vorm van een bestelportaal. In een bestelportaal moeten de gebruikers eerst inloggen. Het grote voordeel is dan wel dat ze -op basis van de inlog- specifieke producten, nettoprijzen op basis van eigen kortingspercentages, historische facturen, product- en servicedocumentatie beschikbaar krijgen.

Maar natuurlijk zijn er ook allerlei hybride vormen mogelijk, waarbij het aanbieden en verkopen van producten worden afgestemd op de behoeften van de gebruiker en de processen van je organisatie. 

Een belangrijk doel van E-commerce is vaak het verhogen van je verkoop. Dit kun je bijvoorbeeld bereiken door meer te verkopen aan bestaande klanten of het vinden van nieuwe afzetmarkten. Het vergroten van het succes van je webshop doe je vervolgens met een doordachte marketingmix

Naast het verhogen van de verkoop kun je ook een efficiëntieslag slaan door processen te digitaliseren. Denk bijvoorbeeld aan koppelingen met je bedrijfssoftware zoals ERP, CRM, PIM, PDM of financieel systeem. Dat scheelt in je kosten en zo houden je werknemers meer tijd over om echt het verschil te maken. In samenwerking met onze opdrachtgevers Bronkhorst, WILA, Saniceve en H&K digitaliseerden we hun bestelprocessen, waarbij er ook integraties met hun primaire bedrijfssystemen werden gerealiseerd.   

 In ons whitepaper vertellen wij al onze ervaringen hoe je in de B2B een e-commerce project opstart

E-Service & Support 

Met de verkoop van producten ben je er natuurlijk nog niet. Zeker niet in de business-to-business. Zo maakten wij voor WILA een app waarmee hun klanten aangekochte gereedschap kunnen identificeren. Vervolgens kunnen ze alle gereedschapsdata downloaden én direct invoeren in de machines. Hierdoor zijn klanten sneller in staat de producten (goed) te gebruiken. 

In het geval van Bronkhorst ontwikkelden we een supportplatform dat bijdraagt aan een hoger servicelevel richting eindklanten, distributeurs én medewerkers. Dit platform bevat toegang tot gepersonaliseerde productdocumentatie en -registratie, een gedigitaliseerd retourproces en een bestelportaal voor distributeurs. 

In nauwe samenwerking met woningcorporatie ProWonen hebben we een slim huurdersportaal ontwikkelt. In dit huurdersportaal kunnen huurders op een eenvoudige wijze 24/7 de belangrijkste diensten, handelingen, verzoeken rondom hun woning inroepen en afhandelen. Niet alleen handig voor de huurders, maar het levert ook de medewerkers van ProWonen de gewenste tijdsbesparingen op. ProWonen loopt hiermee voorop in de corporatiewereld.   

Deze voorbeelden laten 3 totaal verschillende toepassingen zien. Grootste voordelen zijn het bieden van een betere ervaring aan de gebruiker en het efficiënter werken binnen je eigen organisatie.  

E-Recruitment 

De druk op de arbeidsmarkt is enorm, vandaar dat we recruitment afdelingen uit diverse branches, zoals zorg, high tech als veevoederindustrie, ondersteunen bij het verbeteren van hun recruitmentproces. Je doelgroep een betere ervaring bieden en het vereenvoudigen van het sollicitatieproces door digitalisering zijn hierbij belangrijke doelen.   

In een overspannen arbeidsmarkt komt een digitale mindset van de recruitmentafdeling namelijk goed van pas. Met een werken bij website zoals Sensire kun je namelijk digitaal je merk op de kaart zetten en sollicitanten werven. Maak je ook nog gebruik van slimme stappen zoals personalisatie? Dan creëer je een op maat gemaakte ervaring voor elke gebruiker. Bovendien zorgt een real-time koppeling met recruitmentsoftware ervoor dat je vacatures maar op één plek hoeft in te voeren en dat sollicitaties automatisch in je systeem terecht komen. Dan houden je recruiters mooi tijd over om alle sollicitanten te spreken ;) 

Onboarding is de volgende stap als er nieuwe collega’s zijn gevinden. Ook hier kun je met digitalisering flinke stappen zetten. Voor Sensire hebben we bijvoorbeeld een app ontwikkeld die veel administratieve processen digitaliseert. Naast deze administratieve hulp zorgt de app ook voor een positieve indruk bij de nieuwe medewerkers. 

Alle voordelen van e-business  

Samenvattend biedt e-business dus veel verschillende voordelen: 

  • Verhogen van je omzet en verbeteren van je marge 
  • Bereiken van nieuwe afzetmarkten 
  • Cross- en upsell bestaande klanten 
  • Verhogen gebruikerservaring en merkbeleving 
  • Verhogen employer branding en aantal sollicitaties 
  • Efficiëntere werkprocessen, foutreductie en kostenbesparing 

Zo zet je de eerste stappen 

Het is vaak lastig om een goed en behapbaar begin te maken. Wij adviseren je te starten met het maken van een digitale strategie. Dit geeft een duidelijke focus zodat je weet waar je organisatie digitaal naar streeft. Dit is geen papieren boekwerk, maar een overzicht op één A4’tje. Heb je de focus bepaald? Dan kan je de vertaalslag maken naar een roadmap voor de komende jaren. Je kunt namelijk niet alles tegelijk doen. 

Frontis Business Platform 

Het digitaliseren van je bedrijfsprocessen is vaak uitdagend. Naast dat je inzicht moet hebben in de behoeften van de eindgebruikers en er andere competenties van je medewerkers worden gevraagd, moeten er ook op het gebied van technologie belangrijke keuzes worden gemaakt.  

Regelmatig wordt bijvoorbeeld de vraag gesteld of een standaardoplossing voldoet of er een maatwerkoplossing nodig is. In de praktijk blijkt vaak een tussenoplossing de beste optie is en daarvoor hebben we het Frontis Business Platform ontwikkeld. Het Frontis Business Platform biedt een basis framework met verschillende pre-built modules. Op deze basis kunnen vervolgens slimme applicaties zoals een webshop/bestelportal, klantenpotaal, configurator of webapplicatie worden gebouwd die volledig aansluiten op je specifieke bedrijfsproces. Ook koppelingen met je primaire processen zijn relatief eenvoudig te realiseren. Het Frontis Business Platform ondersteunt bedrijfskritische bedrijfsprocessen en is betrouwbaar, veilig en schaalbaar.

Heb je vragen aan één van onze experts?
Wij denken graag met je mee bij het opstellen van de digitale strategie voor jouw organisatie.

RobbinDigital marketeer
Dit soort updates, nieuws, kennis & innovaties automatisch in je mailbox?

Hoi, ik ben
en ik ontvang jullie nieuwsbrief met updates graag op