Scroll
naar Cases

Composable Digital Experience Platform

WILA
Efficiënte bedrijfsvoering

WILA is wereldleider op het gebied van kantpersproductiviteit en is inmiddels dé specialist in klemsystemen, bomberingen en gereedschap voor kantpersen. Je vindt de WILA buigtechnologie in tal van dagelijks gebruikte producten, denk aan liften, keukens en roltrappen.

Keyfacts
  • Werkt samen met Frontis sinds 2012
  • Actief in de maakindustrie
  • Gelanceerd in 2022
  • Voor distributeurs, dealers en eindgebruikers wereldwijd

Uitdaging

WILA heeft hun bedrijfsprocessen ondergebracht in verschillende systemen die beperkt met elkaar communiceerden. Zo was er geen samenhang tussen de corporate website en de webshop en ook niet tussen de verschillende taalversies (Global en USA) en bedrijfsadministraties.

Elke entiteit had statische content, waarbij wijzigingen dubbel uitgevoerd moesten worden. Een tijdrovende klus, onoverzichtelijk voor gebruikers én beheerders en ook nog eens heel foutgevoelig. WILA wilde daarom toe naar 1 centraal platform waarin al hun bedrijfsprocessen samenkomen, zodat zij efficiënter kunnen werken en klanten nog beter kunnen bedienen.

Oplossing

Frontis ontwikkelde een digitaal (custom) platform voor WILA waarin content, marketing, e-commerce en techniek samenkomen. Hierbij is gekozen voor composable DXP architectuur, waarbij we koppelingen hebben gemaakt tussen Umbraco CRM, ERP en PIM voor naadloze applicatie-overstijgende workflows.

Het platform is ingericht vanuit de thought leadership gedachte, waarbij we ‘Toepassingen’ als belangrijke ingang zien om mensen die bijvoorbeeld op zoek zijn naar een specifieke buiging uit te laten komen bij WILA.

Best-of-breed

Frontis ontwikkelde bij dit vraagstuk een ‘best-of-breed' platform, waarbij de verschillende systemen uit het technische landschap van WILA naadloos geïntegreerd zijn. Zo is het gebruiksvriendelijk voor de gebruiker, maar ook overzichtelijk en efficiënt voor WILA. Door de cloud hosting in Azure is het geheel naast eenvoudig in beheer, ook schaalbaar en toekomstproof. Medewerkers en partners kunnen moeiteloos inloggen op het platform dankzij Azure single-sign-on.

Dit custom (e-commerce) platform geeft de gebruiker onder andere real-time informatie over:

  • Offertes, orders en facturen
  • Actuele voorraad en verzend data
  • (Gepersonaliseerde) prijzen

Zo heeft WILA volledige controle over wie, wanneer welke producten kan bestellen en waar deze naar toe verstuurd moeten worden. Ook heeft het platform volledige integratie met de bestaande WILA Tooladvisor voor maatwerk tooling en buigvraagstukken en de WILA Smart Tooling App die gekoppeld kan worden aan de kantbanken. 

24x7 wereldwijd

WILA opereert wereldwijd en lanceerde haar platform daarom in vijf verschillende taalversies: Nederlands, Duits, Engels (UK), Engels (USA) en Spaans (USA). Dankzij de Umbraco Translation Manager kunnen zij de content voor deze taalversies efficiënt en overzichtelijk beheren. Omdat WILA voor USA en Global twee verschillende administraties beheert, zijn er twee ERP-systemen (voor product- en orderinformatie) en twee betaalproviders gekoppeld. 

Zo werkt dat in de praktijk: een workflow

Marc is Engineer bij een metaalbewerkingsbedrijf en hij...

  • ...heeft een specifieke Matrijsbuiging nodig voor zijn machine
  • ...gaat zoeken in Google en komt uit bij WILA
  • ...oriënteert zich in de verschillende tools via het productoverzicht met dynamische filtering en komt uit bij de productdetailpagina van de BIU-015
  • ...ziet dat hij met behulp van de WILA Tool Advisor zijn eigen tool kan maken op basis van de specifieke buiging en maakt een account aan (handig, want hij heeft vaker specifieke buigingen nodig)
  • ...configureert via de WILA Tool Advisor de tool voor zijn specifieke buiging, hij krijgt de bijbehorende bottom tool vanuit de Tool Advisor gepresenteerd. Vanuit zijn My WILA account kan hij een offerte aanvragen of deze tools meteen bestellen. Dankzij de persoonlijke prijs en actuele voorraadstatus weet hij direct wat hij betaalt en wanneer hij de tools binnenkrijgt.
  • ...plaatst de order, die binnenkomt in het ERP van WILA en vervolgens automatisch het productieproces van WILA in gaat.
  • ...wordt netjes op de hoogte gehouden van het productieproces via de mail en kan ook zelf de status inzien via zijn My WILA account.
  • ...downloadt alvast de WILA Smart Tooling app, waarin hij de bestelde tools kan registreren en zo zijn productieproces alvast kan voorbereiden op de nieuwe tools. Zo kan hij meteen aan de slag als hij ze ontvangt!
  • ...kan bij een nieuw ‘buigvraagstuk’ in de toekomst via de Tool Advisor op basis van zijn bestelgeschiedenis checken of hij deze tools voor dat vraagstuk kan toepassen of dat hij hier nieuwe tooling voor nodig heeft. Ook kan hij reeds bestelde tools herbestellen.

Resultaat

Er zijn 10 systemen geïntegreerd in dit composable Digital Experience Platform (DXP), waaronder: PIM, ERP, CRM, betaalproviders, de WILA Tool Advisor en de WILA Smart Tooling App. Door te kiezen voor de composable DXP architectuur vormen deze systemen één geheel.

Hierdoor profiteert WILA van: 

  • Flexibiliteit: door verschillende systemen te combineren staat er een e-commerce systeem dat past bij de specifieke behoeften van WILA.
  • Schaalbaarheid: omdat het platform modulair is opgebouwd, kan WILA in de toekomst eenvoudig nieuwe systemen en applicaties toevoegen of verwijderen en zo het platform snel en eenvoudig aanpassen aan veranderende behoeften.
  • Snellere time-to-market: omdat de verschillende systemen en applicaties al geïntegreerd zijn hoeft WILA bij nieuwe functionaliteiten niet veel tijd en moeite te steken in het integratieproces.
  • Betere gebruikerservaring: door een naadloze integratie van de verschillende systemen kan WILA haar klanten een gepersonaliseerde en relevante ervaring bieden bij het zoeken naar en bestellen van de geschikte tooling. 
  • Kostenbesparing: omdat WILA alleen de systemen en applicaties gebruikt die ze nodig hebben, besparen ze kosten op licenties en onderhoud. Bovendien is de composable DXP geïntegreerd met bestaande systemen, waardoor zij ook kosten bespaarden op de aanschaf van nieuwe systemen en applicaties.

"Dit platform verandert de manier waarop we zaken doen"

We zijn heel blij met ons DXP platform dat 24/7 wereldwijd distributeurs, dealers en eindgebruikers bedient. Het verandert de manier waarop we zaken doen!

Michiel Wensing
Michiel Wensing Directeur sales & marketing bij WILA