Jouw nieuwe collega vind je via LinkedIn, Facebook en Instagram!

16 juli 2020leestijd 6 minutendoor Lonneke

We merken dat veel organisaties moeite hebben met het vinden van goed personeel. Een advertentie plaatsen in de krant? Niet echt meer van deze tijd. Miljoenen Nederlanders bevinden zich dagelijks op social media kanalen als LinkedIn, Facebook en Instagram. Verschillende opdrachtgevers hebben inmiddels gemerkt hoe waardevol deze sociale netwerken zijn voor arbeidsmarkt-communicatie. Via Google Analytics kun je niet alleen zien hoe vaak jouw vacature is bekeken, maar kun je ook zien hoe vaak er vanaf een social media advertentie direct is gesolliciteerd. Meten is weten, en onze ervaring leert dat dit dé manier is om goed personeel te vinden.

Dagelijks ondersteunen we organisaties uit verschillende branches - van de zorgsector, uitzendbranches, commerciële dienstverlening tot bedrijven in de maakindustrie - bij het zoeken van goed personeel door gebruik te maken van social media. Graag delen we onze ervaring met je en leggen je uit hoe je te werk kunt gaan.

In deze update lees je:

  • Arbeidsmarktcommunicatie via social media: welk kanaal gebruik je wanneer?
  • Hoe target ik mijn doelgroep?
  • Hoe zorg ik voor een aansprekende advertentie?
  • How to: succesvolle voorbeelden uit onze praktijk

Arbeidsmarktcommunicatie via social media: welk kanaal gebruik je wanneer?

Elk sociale netwerk steekt anders in elkaar. Zo is LinkedIn vooral een professioneel en formeel kanaal (al wordt dit wel steeds informeler), staat Instagram vooral bekend om het visuele (plaatjes kijken), maar maakt nagenoeg iedereen (nog steeds) gebruik van Facebook.

Wat feitjes over social media gebruikers

Hierbij een klein overzicht met het aantal gebruikers van de social media platforms in Nederland (in 2020):

In het overzicht is te zien dat Facebook nog steeds het hoogste aantal (actieve) gebruikers heeft, maar ook dat Instagram het afgelopen jaar het hardst is gegroeid. Het zijn vooral de tieners van 15-19 jaar die dagelijks op Instagram te vinden zijn, gevolgd door de leeftijdsgroep 20 tot 39 jaar.

Facebook verliest juist de afgelopen jaren vooral de tieners van 15-19 jaar. In de andere leeftijdsgroepen is sprake van marginale groei of stabiliteit.

LinkedIn heeft veel minder dagelijkse gebruikers, maar blijft toch groeien. 

Wanneer kies ik voor Facebook of Instagram?

Oké, dus de ‘ouderen’ bevinden zich met name op Facebook en de ‘jongeren’ op Instagram. Goed om te weten! Want eigenlijk bevindt dus nagenoeg iedereen zich op (één van) deze kanalen. Wat ook handig is om te weten: Facebook en Instagram advertenties publiceer je vanuit dezelfde omgeving: Facebook Business Manager.

Je kunt dus vrij gemakkelijk jouw advertentie op zowel Facebook als Instagram (ook als jouw organisatie hier geen account heeft) weergeven. Wanneer ik het in dit artikel dus heb over Facebook adverteren, bedoel ik ook Instagram adverteren.

Aangezien dus vrijwel iedereen gebruik maakt van Facebook en Instagram, is dit voor arbeidsmarktcommunicatie al vrij snel een zeer geschikt kanaal. Een groot voordeel aan Facebook is dat het relatief goedkoop is, je hebt een budget nodig van minimaal €1,- per dag. De laatste benchmark in Nederland stamt uit 2018. Hierin staat dat de gemiddelde kosten per klik op Facebook €0.70,- zijn. In de praktijk ligt dit bedrag vaak nog lager. De gemiddelde kosten op LinkedIn zijn €2,- per klik - een stuk hoger dus!

Wanneer kies ik voor LinkedIn?

LinkedIn is al lang niet meer enkel het online platform om professioneel te netwerken en je carrièrepad te presenteren. LinkedIn wordt meer en meer een netwerk- én kennisplatform. Laat je niet afschrikken door de verhalen over de hoge prijs van LinkedIn-advertenties, want LinkedIn heeft de mogelijkheid om heel specifiek en doeltreffend jouw doelgroep te targetten. En dat is ook wat waard!

Zo kun je op basis van iemands werkverleden aangeven aan wie je jouw advertentie wil tonen. Hoeveel jaar ervaring moet iemand hebben? Wil je dat iemand een specifieke opleiding heeft gedaan? Of wil je bijvoorbeeld jouw advertentie tonen aan medewerkers van een bepaald bedrijf? Er zijn veel targeting mogelijkheden bij LinkedIn advertising! Het minimale dagbudget voor LinkedIn ligt op €10,- per dag.

Zo ziet Campagnebeheer in LinkedIn eruit:

Samengevat

Op Facebook en Instagram lijkt jouw doelgroep zich altijd te bevinden, omdat nagenoeg iedereen hier gebruik van maakt. Ik raad in de meeste gevallen aan om in ieder geval gebruik te maken van Facebook advertising. Op deze kanalen zit men vooral voor vermaak, dus om jouw doelgroep te bereiken moet je ook aansprekende en authentieke content plaatsen om op te vallen!

Op LinkedIn worden nog steeds veel vacatures gedeeld, men gebruikt dit kanaal bewust om te netwerken en als kennisplatform. Dus ook dit kanaal is erg geschikt om op te adverteren. Afhankelijk van de doelgroep raad ik aan om gebruik te maken van LinkedIn advertising.

Hoe target ik mijn doelgroep?

LinkedIn, Facebook en Instagram hebben goede targeting mogelijkheden waardoor je heel nauwkeurig jouw doelgroep kunt bepalen. Het allerbelangrijkste is om eerst het doel van jouw campagne scherp te hebben. Wil je naamsbekendheid opbouwen ('Werken bij ons is super leuk!'), of wil je direct conversie ('Solliciteer nu!')? Iedereen roept al snel het liefst meteen conversies te willen, maar dit is lang niet altijd (direct) haalbaar.

Na het bepalen van jouw doelstelling kies je aan welke doelgroep je jouw advertentie wil tonen. Dit kan op meerdere manieren, ik licht het toe aan de hand van onderstaand voorbeeld.

Targeten: een voorbeeld

Stel je bent een transportbedrijf in de Achterhoek en je bent op zoek naar chauffeurs die aan het begin staan van hun carrière.

Je kunt binnen jouw campagne op 3 manieren jouw doelgroep instellen. Hoe kun je te werk gaan

1. Nieuwe doelgroep

Je kunt een nieuwe doelgroep aanmaken op basis van demografische kenmerken en interesses. Natuurlijk betekent dit niet dat wanneer mensen niet aan deze kenmerken voldoen, zij niet mogen solliciteren. Maar om de kans te vergroten dat jouw advertentie aanspreekt, is het van belang dat jouw doelgroep zo specifiek mogelijk is ingericht.

In dit geval kun je instellen dat je jouw advertentie enkel laat zien aan mannen in de Achterhoek, in de leeftijd 20-30 jaar. Op Facebook en Instagram is het daarnaast mogelijk om interessegebieden in te stellen zoals: transport, vrachtwagen, vrachtwagenmerken en chauffeur. Op deze manier maak je jouw doelgroep al een stuk specifieker.

Op LinkedIn is het mogelijk om de doelgroep te targeten op basis van werkverleden. Dus: wat voor opleiding heeft iemand gedaan om geschikt te zijn voor de functie? Hoeveel jaar ervaring moet iemand hebben? Het is zelfs mogelijk om bedrijven te selecteren zodat jouw advertentie wordt getoond aan medewerkers van een specifiek bedrijf.

2. Aangepaste doelgroep

Middels een aangepaste doelgroep kun je jouw advertentie laten zien aan mensen die al bekend zijn met jouw organisatie. Het is bij zowel Facebook als LinkedIn mogelijk om een klantenbestand in te laden of om jouw advertentie te tonen aan mensen die (een bepaalde pagina) op jouw website zijn geweest.

Dit laatste is ideaal te gebruiken bij retargeting campagnes. Dus stel iemand uit de ‘nieuwe doelgroep’ klikt op jouw advertentie en ziet jouw vacature. Diegene twijfelt nog en solliciteert niet. Via een retargeting campagne laat je deze persoon nogmaals een (andere) advertentie zien waardoor je diegene over de streep kunt trekken om te solliciteren.

3. Look-a-like doelgroep

Een andere (erg effectieve!) manier is om gebruik te maken van een look-a-like doelgroep, ook wel vergelijkbare doelgroep genoemd. Ook dit is bij zowel Facebook als LinkedIn mogelijk. Een look-a-like doelgroep is een doelgroep die je automatisch kunt laten aanmaken. Het algoritme bepaalt welke mensen lijken op jouw beste klanten.

Dus stel je zoekt een vrachtwagenchauffeur. Jouw huidige chauffeurs voldoen aan bepaalde kenmerken. Facebook en LinkedIn gaat dan op zoek naar mensen die aan vergelijkbare kenmerken voldoen. Vaak krijg je een verrassend goed resultaat! Look-a-like doelgroepen leveren regelmatig zelfs betere resultaten op dan de ‘nieuwe doelgroep’ die je handmatig hebt ingesteld.

Social media training volgen?
We laten je graag de specifieke mogelijkheden voor jouw organisatie zien, zodat je er daarna zelf mee aan de slag kunt!

Hoe zorg ik voor een aansprekende advertentie?

Ga zelf eens na, hoeveel uur per dag maak jij gebruik van de social media kanalen (sommige telefoons houden dit netjes voor je bij)? En waarom doe je dat? Facebook en Instagram worden veelal gebruikt als ontspanning en ter vermaak. Je wordt overspoeld door verschillende content en bepaalt in een mum van tijd of je ergens op klikt of dat je verder scrolt. Ik noemde het al eerder, wanneer jij jouw doelgroep wil aanspreken, moet jouw advertentie onderscheidend zijn.

Hierbij een aantal tips:

  • Vrolijke mensen: uit onderzoek is gebleken dat een afbeelding met vrolijke mensen eerder de aandacht trekt dan een afbeelding waarop mensen niet lachen.
  • Gebruik jouw huisstijl: door met jouw herkenbare huisstijl vaker in beeld te zijn bij jouw doelgroep, ga je in hun onderbewustzijn werken aan likeability. Door te werken aan je likeability is de kans groter dat mensen in een later stadium zaken met jou gaan doen omdat ze bijvoorbeeld jouw naam of logo al kennen.
  • Formaat afbeelding: maak gebruik van het juiste formaat afbeelding:
    • Instagram overzicht: 1080 x 1080 px
    • Facebook en LinkedIn overzicht: 1200 x 628 px
    • Facebook en Instagram story: 1080 x 1920 px

Een voorbeeld; links een serieuze foto met een 'standaard' tekst en rechts een vrolijke foto met een meer onderscheidende tekst. 

How to: succesvolle voorbeelden uit onze praktijk

Hierbij twee arbeidsmarktcommunicatie cases uit de praktijk. Bij het eerste voorbeeld hebben wij de campagnes volledig uit handen genomen. Bij het tweede voorbeeld hebben wij de klant begeleid bij het opzetten en optimaliseren van de campagne en lag de uitvoering bij de klant zelf.

Case 1

Een uitzendbedrijf in de groensector vroeg ons Facebook-campagnes op te zetten om vakantiekrachten aan te trekken. Voor deze organisatie hebben wij drie campagnes opgezet:

  1. Look-a-like van huidige websitebezoekers: we lieten een advertentie zien aan een nieuwe doelgroep die waarschijnlijk geïnteresseerd was omdat zij soortgelijke kenmerken hadden als de websitebezoekers.
  2. Nieuwe doelgroep: gericht op de ‘moeders’ van potentiële vakantiekrachten waarbij we in de advertentietekst vroegen of zij nog en zoon/dochter/neefje/nichtje/buurmeisje/buurjongen kenden die mogelijk geïnteresseerd zou zijn.
  3. Retargeting campagne: aan iedereen die de vacature had bekeken, maar nog niet had gesolliciteerd toonden we een advertentie waarin we alle voordelen benoemden die je kreeg wanneer je vakantiekracht werd.

Welke campagne heeft denk je tot de meeste conversies (sollicitaties) geleid? Campagne 2! Zo zie je maar, wees creatief!

Case 2

Een transportbedrijf hield een informatiedag voor (potentiële) chauffeurs. Voor deze dag was het noodzakelijk om je van tevoren aan te melden. Om zoveel mogelijk chauffeurs te bereiken zijn wij met een klant als volgt te werk gaan:

  1. Training: in een training hebben wij aan de klant uitleg gegeven over de werking van Facebook Business Manager en het opzetten, monitoren en optimaliseren van campagnes zodat zij hierna hier zelf mee aan de slag konden.
  2. Bij de eerste campagne was gebruik gemaakt van een ‘nieuwe doelgroep. De doelgroep was vrij breed opgezet.
  3. Bij de tweede campagne was gebruik gemaakt van een retargeting campagne. Aan iedereen die op de aanmeldingspagina was geweest, maar zich nog niet had aangemeld, werd nogmaals een (andere) advertentie getoond. Dit zorgde voor een verdubbeling van het aantal aanmeldingen!

Aan de slag met arbeidscommunicatie via social media?
Zoek jij (in de toekomst) nieuw personeel? Dan hoop ik dat ik je genoeg tips en tricks heb gegeven om hiermee aan de slag te gaan. Hulp nodig? Dan help ik je natuurlijk graag!

LonnekeContent marketeer
Dit soort handige tips ook in jouw mailbox ontvangen?

Hoi, ik ben
en ik ontvang jullie nieuwsbrief met updates graag op