naar Kennisbank

Ons alternatief voor MailChimp: Maileon e-mail marketing automation software

Blog
12 januari 2023
Graphic One Graphic Two

Regelmatig krijgen we de vraag of we een alternatief voor MailChimp weten. Niet zo gek, want er is de laatste tijd veel te doen rondom MailChimp in relatie tot privacy. Door gebruik te maken van MailChimp, voldoe je eigenlijk niet aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en dát triggert terecht veel bedrijven.

Maar wat is dan het MailChimp alternatief? Goede vraag! Om die te beantwoorden hebben we in het afgelopen jaar een diepgaand onderzoek uitgevoerd naar alternatieven. Zo hebben we gesprekken gevoerd, (online) demo’s gevolgd en uitvoerig getest met EMP’s – e-mail marketing providers – waarvan we zéker weten dat ze voldoen aan de privacywetgeving.  

En dat heeft interessante inzichten opgeleverd! De titel geeft natuurlijk al een beetje weg dat Maileon onze keuze is. Maar waarom is dat onze keuze? En wat betekent dit voor jou? Je leest het in deze update!

Waarom een MailChimp alternatief? 

Allereerst omdat MailChimp niet voldoet aan de AVG, maar er zijn inmiddels ook andere redenen om eens verder te gaan kijken.

Gebruiksvriendelijk en relatief goedkoop. Daarom zijn we fan van MailChimp geworden. Zelfs de gratis variant had vele mogelijkheden tot personalisatie en individuele inrichting. Voor veel bedrijven was MailChimp dan ook dé EMP waarmee het e-mailmarketing avontuur ooit begonnen is. En terecht. Maar waarom dan toch op zoek naar een alternatief voor MailChimp? 

Helaas heeft MailChimp inmiddels de riem flink aangetrokken. Het gratis pakket is aanzienlijk uitgekleed: 

  • Zo kun je nog maar met één gebruiker in het account 
  • Maak je maximaal één mailinglijst of audience aan 
  • Is automation geen gratis te gebruiken functie meer 
  • En kun je maximaal 2.000 abonnees toevoegen 

Kortom: zelfs voor de kleinere gebruikers is de gratis variant niet meer toereikend genoeg.

En dat is niet het enige. MailChimp heeft een relatief hoge spam rate van 14%. Dit is hoog genoeg voor merkbare impact op je e-mailcampagnes: minder opens, minder clicks, minder interactie. Dit, samen met het feit dat deze e-mail marketing provider niet voldoet aan de privacywetgeving, maakte dat we verder zijn gaan kijken in ‘e-mail marketing provider land’.  

Waarom voldoet MailChimp niet aan de AVG?

Omdat MailChimp een Amerikaanse partij is, staan hun servers in de Verenigde Staten. Alle e-mails verstuurd via MailChimp en alle e-mailadressen in audiences gaan naar een server buiten de EU. Er is dus geen (Europese) toezicht meer op jouw data zodra het ‘overzees’ gaat. Wat het nóg spannender maakt, is dat de wetgeving in Amerika zo geregeld is, dat hun inlichtingendienst toegang heeft tot de data van (cloud)servers. Zoals die van MailChimp.

Lang verhaal kort: theoretisch gezien kunnen die diensten in Amerika lekker meekijken met de e-mails die jij verstuurt en naar wíe jij die e-mails verstuurd. Dat mag niet als Europees bedrijf, zo is vastgelegd in de GDPR (Europese wetgeving) en AVG (Nederlandse wetgeving).

Maak je dus gebruik van MailChimp? Dan voldoe je strikt genomen niet aan de privacywetgeving en kan je als bedrijf een flinke boete krijgen.

Voorkomen dat je zo’n boete op de mat krijgt? Dan is het aan te raden om over te stappen op een partij die wél voldoet aan de privacywetgeving. Op zoek naar een alternatief voor MailChimp dus!

Onze zoektocht naar een vervanger voor MailChimp

Goed. Er moet dus een vervanger voor MailChimp komen. Makkelijker gezegd dan gedaan. Je wil voorkomen dat je een te snelle en overhaaste beslissing maakt. Het gaat toch om bedrijfsprocessen én we willen natuurlijk alleen de allerbeste software voor onze opdrachtgevers (en onszelf 😉). Samen met onze collega’s van Perplex zijn we daarom een zoektocht gestart naar de best passende EMP. Dat wil zeggen, een EMP die voldoet aan de eisen en wensen die wij stellen zodat wij jou zo optimaal mogelijk van dienst kunnen zijn.

Op deze criteria hebben we getest 

Om de EMP te kiezen die het beste aansluit bij ons én onze klanten, hebben we gezamenlijk een lijst met criteria opgesteld. Bovenaan deze lijst? AVG/GDPR compliance natuurlijk!  

Verder zijn gebruiksvriendelijkheid, kwaliteit van (klanten)service, veiligheid (2FA & SSL) en deliverability rate belangrijk. Ook de mogelijkheden tot marketing automation is belangrijk voor ons.  

Deze criteria hebben we beoordeeld op een schaal van 1 (zeer laag) tot 5 (zeer hoog).

Zo hebben we getest 

Na contact te hebben gehad met vertegenwoordigers en adviseurs van de verschillende EMP’s, kregen we een demo-account waarin we naar hartenlust konden testen. Maar waar begin je dan? Vaak is zo’n eerste indruk in een EMP overweldigend.  

Om het onszelf wat makkelijker te maken hebben we een scenario uitgewerkt. We hebben de daadwerkelijke stappen in een e-mailmarketingcampagne uitgeschreven zodat we deze flow gemakkelijk konden volgen: 

  1. Account inrichten 
  2. Adressenlijst samenstellen 
  3. E-mailtemplate creëren  
  4. Campagne instellen 
  5. E-mail opstellen 
  6. Campagne versturen 
  7. Resultaten monitoren 

En als kers op de taart… testten we de – al dan niet – aanwezige marketing automation functionaliteiten.  

Terwijl we deze stappen doorliepen, noteerden we voor onszelf de positieve en negatieve punten op basis van de eerder opgestelde criteria. Wanneer we alle stappen doorlopen hadden, schreven we een conclusie en gaven we de schaalwaardering aan de criteria. Zo ontstond een gelijkwaardige waardering van alle EMP’s. Uiteindelijk leverde dit een EMP met de hoogste totale waardering op waarmee we verder het keuzeproces in zijn gegaan: Maileon. 

Maileon: de beste email marketing automation software in Nederland

Waarom we uiteindelijk voor Maileon hebben gekozen als alternatief voor MailChimp? Korte samenvatting: vrijheid. Vrijheid in het inrichten van het account, de uitgebreide configuratiemogelijkheden en de perfect werkende drag ‘n drop editor; Maileon combineert de krachten van alle bestaande e-mailmarketing tools. Met deze tool kunnen we jou dus nóg beter helpen het maximale uit je e-mailmarketing te halen. 

Gebruiksvriendelijke interface

Doordat het account volledig zelf is in te richten, was ons eerste gevoel overweldigend. Zoveel mogelijkheden! Allerlei functies en modules die je wel of niet wil gebruiken, waar beginnen we? Gelukkig werden we goed begeleid door Maileon en bleek dat alle functies aan en uit te zetten zijn met een simpele ‘slide’. Volledige vrijheid in wat je wel en niet gebruikt dus! Door deze modulaire opbouw ontstaat een gebruiksvriendelijke en gemakkelijk te interpreteren interface.  

Drag ’n drop editor 

De editor doet niet onder voor de gebruiksvriendelijkheid van die van MailChimp, maar biedt uitgebreide mogelijkheden om prachtige e-mails te ‘bouwen’. Het drag ’n drop principe zorgt ervoor dat je gemakkelijk een e-mail in elkaar klikt. Moeilijke HTML templates zijn daarmee verleden tijd! Al is de mogelijkheid om een eigen HTML template te uploaden er ook gewoon nog. 

Integraties en API’s 

Maileon biedt meer dan honderd standaard integraties en een uitgebreide API – Application Programming Interface – zonder meerkosten. Dat geeft digitale marketeers uitgebreide mogelijkheden om Maileon te koppelen met diverse software zoals CRM, E-commerce systemen en websites of apps. 

Marketing automation 

De brede mogelijkheden op het gebied van marketing automation maken het inrichten van de automation flows een eitje. Zo biedt Maileon de optie om diverse segmentaties aan te maken en op basis van vooringestelde criteria automatisch gepersonaliseerde mails te versturen.  

Uitgebreide rapporten en analytics 

Wanneer je e-mailmarketingcampagnes inzet, wil je natuurlijk ook weten wat dit oplevert. Maileon biedt (realtime) rapportage op het gebied van mailingcampagnes, lijsten en contacten. De dashboards ondersteunen verschillende type grafieken en zijn met behulp van drag ’n drop eenvoudig in te richten. 

Nederlandse support 

Heel fijn, wat we ook tijdens het testen meteen hebben ondervonden: Maileon is een Nederlands bedrijf en levert Nederlandse support. Dat is net even wat makkelijker schakelen (zeker als je gewend bent om met MailChimp support te schakelen…) en de lijntjes zijn kort! Niet alleen helpt Maileon met zaken waar je tegenaan loopt in het systeem, ook denken ze mee over het inrichten van campagnes.  

Voldoet aan privacywetgeving 

Maar misschien nog wel het allerbelangrijkste (want daarom zijn we deze zoektocht begonnen): Maileon is gebouwd volgens strenge (Duitse) privacyregelgeving. Bovendien staan de datacenters van Maileon in de EU, waardoor jouw e-mails en e-mailadressen niet overzees gaan en niet in te zien zijn door derde instanties. Daarnaast bieden ze de optie om user tracking op individueel niveau uit te schakelen; een extra privacy-laag.  

Verder zijn alle rollen binnen de accounts tot op detail niveau in te stellen, gaat inloggen via twee-factor-authenticatie en is het systeem versleuteld door middel van SSL. Kortom: jouw data én dat van jouw klanten zijn veilig in de software van Maileon.

En... Wist je trouwens dat Maileon de hoogste score heeft in de Emerce100 als beste e-mailmarketing software van Nederland?

Onze eerste ervaringen met Maileon

We zijn nu (mei 2023) een half jaar onderweg met Maileon en de eerste klanten hebben de overstap van MailChimp naar Maileon gemaakt en zowel wij als onze klanten zijn heel positief! Een paar ervaringen en toepassingen opgesomd:

  • Klanten versturen na een Maileon training eenvoudig en snel hun eerste mailing.
  • We zien bij verschillende klanten in de open rates direct terug dat de deliverability een stuk hoger ligt bij Maileon in vergelijking met MailChimp.
  • Zo ligt de open rate bij Sentimo 27,5% hoger! (56,5% in Maileon tegenover 44,3% in MailChimp)
  • Voor Kingspan richtten we een mooie automation flow in voor webinars die zij geven, met uitnodiging-reminder-webinarlink- en nazorgmail. Naast dat dit Kingspan veel tijd bespaart, lag het aantal inschrijvingen 75% (!) hoger dan hun doelstelling.
  • Bij Winterwarm volgen we leads vanuit de Quick Scan na een aantal dagen op met een gepersonaliseerde automation flow vanuit Maileon. Zo houden we leads warm en stijgt de saleskans al voordat de binnendienst contact opneemt. En: efficiënter werken voor Winterwarm! 
  • Natuurlijk liepen we -zoals dat gaat bij de migratie naar een nieuw systeem- tegen wat issues aan bij de inrichting. Maar Maileon is gelukkig (als Nederlandse partij) goed bereikbaar en komt tot nu toe altijd met een snelle, passende oplossing.

E-book 'E-mailmarketing'

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van e-mailmarketing voor jouw B2B-bedrijf? Of op zoek naar tips & tricks om jouw e-mailcampagnes naar een volgend niveau te tillen? Download ons handige e-mailmarketing e-book speciaal voor B2B-bedrijven. Hierin vind je een checklist voor de optimalisatie van jouw e-mailcampagnes.

Conclusie: hogere conversie en meer omzet uit e-mail

Maileon helpt ons om jou als klant nóg beter en efficiënter te kunnen bedienen op het gebied van e-mailmarketing. Door middel van slim automatiseren halen we gezamenlijk de volledige potentie uit jouw e-mailcampagnes. Dat wil zeggen: hogere conversie en meer omzet uit e-mail!

Bovendien voldoet jouw bedrijf – op het gebied van e-mail – aan de privacywetgeving wanneer je Maileon gebruikt. Dit behoedt je voor hoge boetes opgelegd door de privacy-waakhond.

Aan de slag met email marketing of marketing automation?

Wil je overstappen op een alternatief voor MailChimp? Ondersteuning op het gebied van jouw e-mailmarketingcampagnes? Of ben je op zoek naar tip & tricks om jouw campagnes naar een hoger niveau te tillen, maar kom je er zelf niet helemaal uit? Geen stress! We helpen je graag met jouw e-mailmarketing of marketing automation vraagstuk. Meer informatie of een Maileon demo?

Een artikel door:
Anton
Digital marketeer