Zomaar een dag... in het leven van een digital marketeer bij Frontis

29 juli 2016leestijd 2 minutendoor Sjoerd

Voor veel mensen is het werk van een digital marketeer nogal abstract. Regelmatig krijg ik de vraag: "Maar wat doen jullie nou eigenlijk?" In dit blogartikel neem ik je mee in de fascinerende wereld van een digital marketeer. Dat is wel zo handig, want dan kan ik in het vervolg gewoon naar deze blog verwijzen.

7:00

De wekker gaat, een nieuwe werkdag is aangebroken. Op naar mooie dingen vandaag!

7:30

Tijdens het ontbijt checken we het laatste nieuws, LinkedIn en werkgerelateerde ontwikkelingen. Search Engine Land, Frankwatching en Moz zijn de standaard namen die de revue passeren.

7:40

Vertrek naar kantoor. Binnen 20 minuutjes zit je al op je vertrouwde werkplek aan de Euroweg 5 in Varsseveld. 

8:00

Je begint je werkdag met een heerlijke kop koffie (vers gebrand door Beukenhorst Koffie).

8:05

Je checkt je mailbox en planning voor de komende dagen. Je ziet dat je morgen een afspraak heb staan met één van je klanten. Je had afgesproken om de kwartaalrapportage van te voren toe te sturen. Dan kun je morgen direct de diepte in en de focus voor het komende kwartaal bepalen.

9:15

Je sluit aan bij de ‘daily standup’ van je klantenteam om de laatste updates van de nieuw te bouwen portal mee te krijgen. Je collega’s van development kennen een aantal tests toe aan jou, die je vervolgens voor jezelf inplant in de huidige sprint. Daarnaast leg je het meetplan voor aan je team en bespreekt hoe dit het best ingericht kan worden.

9:30

Je checkt de belangrijkste KPI's van je klanten. Zijn er significante veranderingen? Nee, geen bijzonderheden. Robbin zit naast je en geeft aan dat dit bij hem wel het geval is. Een klant van hem heeft afgelopen week 22% minder verkeer binnen de webshop gehad. Omdat dit voor een webshop grote gevolgen heeft (lees: €) geven we er de hoogste prioriteit aan en duik jij en je digital marketing collega's erin. 22% is namelijk significant en daar moet een oorzaak voor zijn. Na het nodige speurwerk blijkt dat er vorig jaar een grote direct mailing actie te zijn geweest met fysieke brochures, die leidde naar een specifieke landingspage. Eén tip: gebruik liever te vaak de annotatie functionaliteit in Google Analytics dan te weinig, dat kan ons namelijk nog wel eens tijd besparen... al met al loos alarm dus.

10:00

In je planning staat het uitvoeren van een zoekwoordenanalyse ten behoeve van het opzetten van een sitestructuur. Het is bekend dat dit een onderdeel is van een nieuw te ontwikkelen website voor een nieuwe klant. Je leest de interne briefing en houdt de uitwerking van de doelgroepenanalyse ernaast. Hierna doe je research met welke zoekwoorden de doelgroep zoekt en voer ik een 0-meting uit. Deze 0-meting geeft inzicht in de huidige positie in Google van het bedrijf én van twee belangrijke concurrenten. Vervolgens mail je de zoekwoordenanalyse naar de klant met het verzoek om dit binnenkort door te spreken bij ons op kantoor. De zoekwoordenanalyse biedt een goede basis voor de sitestructuur waar je volgende week - na de afspraak met je klant - mee aan de slag gaat.

12:30

Tijd voor de gezamenlijke lunch! Je maakt een lekkere tosti en glipt nog even naar buiten om een balletje te trappen of te wandelen.

13:00

Meeting: digital marketing teamupdate. Tweewekelijks heeft ons team dit overleg en dit is een meeting die we altijd staand doen. Omdat we doorgaans al genoeg op de stoel zitten, is het wel eens lekker (én goed!) om een uurtje te staan. 

Tijdens de teamupdate geven we per persoon een korte review van de afgelopen twee weken, kijken we vooruit naar uitdagingen en kansen voor de komende tijd en bespreken we de trends en ontwikkelingen in ons vakgebied, iets wat het technische team dagelijks doet (daily stand-up). Eén van de punten die we vandaag bespreken is hoe we nóg meer uit Datatrics kunnen halen voor onze klanten. 

14:00

Eind vorige week heb je een ochtend bij de klant op locatie gewerkt en samen met je contactpersoon een heel aantal mogelijke optimalisaties voor de website geformuleerd. Je twijfelt over de aanpak van de besproken actiepunten. Je haakt een paar collega’s aan om mee te denken en komt zo tot de beste aanpak. Een aantal actiepunten gericht op online advertising pakt Hugo op, Lonneke kan aan de slag met pakkende landingspagina’s en jijzelf pakt een aantal conversies stimulerende taken op.

16:30

De werkdag zit er alweer op: je boekt nog even je gewerkte uren en bent op tijd thuis, zodat je voor het eten nog kunt gaan sporten. Morgen een nieuwe dag!

SjoerdDigital marketeer
Wil je dit soort updates, nieuws, kennis & innovaties automatisch in je mailbox ontvangen?

Hoi, ik ben
en ik ontvang jullie nieuwsbrief met updates graag op