Case: Landleven

Stijging in bezoekersaantallen via nieuw crossmediaal platform

Landleven is een landelijk magazine voor buitenwonen en buitenleven dat, in tegenstelling tot vele andere magazines, nog steeds een groei doormaakt.

Kenmerken

  • Werkt samen met Frontis sinds 2015
  • Actief in de mediabranche
  • Gelanceerd in 2016
  • Voor liefhebbers van buitenwonen en buitenleven

Uitdaging

Landleven is meer dan een magazine. Naast dit 164 pagina's dikke tijdschrift, brengt Landleven diverse malen per jaar specials en bewaarnummers uit en regelmatig worden er nieuwsbrieven verstuurd naar meer dan 110.000 geïnteresseerden. Ook worden er via diverse kanalen, waaronder de online winkel, tientallen (eigen) producten verkocht. Sinds een aantal jaren organiseert Landleven zelfs jaarlijks 2 evenementen in het Openluchtmuseum Arnhem, die worden bezocht door tienduizenden trouwe Landleven volgers. In de loop der jaren is er een brede fanbase opgebouwd op diverse social media kanalen, zoals Facebook, Instagram en YouTube. 

Landleven deed het dus al heel goed, maar was wel toe aan een nieuwe website die qua design, techniek en usability weer helemaal van deze tijd is. Het belangrijkste hierbij was dat de website naadloos zou aansluiten op de offline beleving. Een website die het karakter van Landleven online uitdraagt en tegelijkertijd aansluit bij de standaarden zoals deze nu gelden en die vertrouwd zijn voor websitebezoekers. 

Oplossing

Vanuit wireframes naar uiteindelijke design

Op basis van analyses, de sitestructuur die daaruit volgde en wensen qua website-inhoud, heeft Frontis wireframes van de belangrijkste pagina's uitgewerkt. Deze 'bouwtekening' gaf een goed beeld van de opbouw van de website. Doordat Landleven al kritisch naar de wireframes had gekeken, konden we in de designfase snel meters maken.

Om het design aan te laten sluiten bij de uitstraling van het magazine, maakten we gebruik van 'style tiles': elementen, kleuren en lettertypes die voorgedefinieerd waren en die we konden toepassen binnen het design. Per seizoen zijn er thema's ingesteld waardoor je Landleven.nl bijv. in de lente in een bijpassende kleurencombinatie krijgt te zien. 

Vrijheid om content te verrijken

Net zoals in het magazine speelt inspiratie op de website ook een grote rol. De artikelen zijn opgedeeld in 4 categorieën: 'Lekker eten', 'Creatief', 'Tuin & Erf' en 'Buitenwonen'. Per categorie heeft Landleven een aantal filters gedefinieerd, waar men verder kan specificeren. Op de detailpagina's heeft Landleven alle vrijheid om de artikelen te verrijken met speelse elementen, zoals quotes, afbeeldingen en een call-to-action blok. Ook zijn deze pagina's voorzien van sidebarelementen, waarin banners kunnen worden geplaatst.

Het item 'Landleven TV' bevat een overzicht alle filmpjes die bij 'Inspiratie' zijn toegevoegd. De filmpjes openen in een lightbox en bevatten een link naar het gehele artikel. 

Evenementen ondergebracht op landleven.nl

Waar voorheen een aparte website werd onderhouden voor de evenementen Beleef Landleven en Landleven Winter, zijn deze evenementen nu ondergebracht binnen Landleven.nl. Beide evenementen hebben een eigen submenu voor bijvoorbeeld informatie over het evenement, het programma en een sfeerimpressie.

Abonnementen overzichtelijk in beeld

Het magazine is belangrijk en heeft vanzelfsprekend ook een prominente plek binnen de website. Zo worden de edities uitgelicht en kunnen bezoekers online een inkijkexemplaar bekijken. Ook zijn de verschillende abonnementsvormen overzichtelijk weergegeven. 

Koppeling met advertentie-tool

Op de nieuwe website worden advertenties op een subtiele manier ingeladen vanuit de advertentietool van Landleven. Je ziet de advertenties in de 'sidebar', de rechterkolom en het onderste gedeelte op de homepage en naast artikelen. In de sidebar kunnen advertenties afgewisseld worden met (eigen) banners, een blok waarin de laatste editie wordt uitgelicht en een 'nieuwsbriefblok' om je in te schrijven voor de nieuwsbrief. Voor laatstgenoemde is een directe koppeling gemaakt met het nieuwsbriefsysteem van Landleven. De sidebar en de advertenties zijn door Landleven zelf centraal te onderhouden.

Resultaat

Binnen het veelzijdige crossmediale platform is alle informatie logischer opgebouwd en beter gestroomlijnd.  Daarnaast zijn er vanuit online marketing conversie klikpaden gedefinieerd, om conversie richting abonneren, evenementen, inschrijven nieuwsbrief en de Landleven shop te stimuleren. Dit alles heeft geresulteerd in 10% meer bezoekers en 50% meer pageviews. Het bouncepercentage is met ruim 40% gedaald.

Bekijk het resultaat op www.landleven.nl

10%

meer bezoekers sinds livegang

50%

toename van het aantal pageviews

40%

afname van het bouncepercentage

Is jouw website ook toe aan vernieuwing qua design, techniek en usability?

Hoi, ik ben
en ik wil graag dat jullie experts meedenken!

Start een project