Scroll
naar Cases

73% meer webinar-aanmeldingen door multi-channel campagne

Kingspan Geïsoleerde Panelen
Digital marketing

Kingspan Geïsoleerde Panelen is dé partner voor isolatie-oplossingen voor de gehele gebouwschil. Of het nu gaat om geïsoleerde dak- of gevelpanelen; Kingspan heeft altijd de juiste oplossing voor bouw- en renovatieprojecten. Kingspan is al meer dan 50 jaar marktleider in thermisch rendement, brandveiligheid en duurzaamheid.

Keyfacts
  • Kingspan Geïsoleerde Panelen is klant bij Frontis sinds 2021
  • Marktleider in geïsoleerde sandwichpanelen
  • Volledige marketingsamenwerking
  • Partnership voor zowel Nederland als België

Uitdaging

Kingspan Geïsoleerde Panelen hield in het voorjaar van 2023 maar liefst 5 verschillende webinars. Een nauwkeurige segmentatie en een maatwerkbenadering waren nodig om de webinars onder de aandacht te brengen bij de juiste doelgroep. In het najaar van 2022 lanceerden we de eerste campagnes. Allereerst creëerden we awareness voor de webinars, waarna we toewerkten naar daadwerkelijke meetbare conversies: webinar-aanmeldingen. 

Natuurlijk gingen we er vanuit dat de aanmeldingen binnen stroomden. Het handmatig verwerken van deze aanmeldingen was een onhaalbare taak voor Kingspan Geïsoleerde Panelen. Ook hiervoor bedachten wij een oplossing.

Oplossing

We stelden een strategisch plan op voor een multi-channel campagne, waarin we rekening hielden met:

  • Unieke waardeproposities van elke webinar;
  • Specifieke wensen en behoeften van de verschillende doelgroepen;
  • De inzet van diverse kanalen om de boodschap effectief te communiceren;
  • Het ontwerpen van aantrekkelijke visuals;
  • Automatische verwerking van aanmeldingen;
  • Een naadloze marketing-flow na aanmelding;
  • Retentie en kwaliteitsverhoging.

Waardeproposities webinars

We brachten de waardeproposities in kaart van de verschillende webinars, door nauw samen te werken met de experts van Kingspan Geïsoleerde Panelen. Dit gaf Frontis direct inzicht in de verschillende doelgroepen.

Met deze inzichten ontwikkelden we per webinar de boodschap en een unieke landingspagina. Zo zorgen we voor de juiste gebruikerservaring in zowel de advertenties als op de website.

De doelgroepen

De inhoud van de webinars was afgestemd op hot topics binnen de markt. We definieerden de doelgroepen middels het Frontis Doelgroepen Canvas, om inzicht te krijgen in welke topics zij belangrijk vinden, waar ze gevoelig voor zijn en welke kanalen ze gebruikten.

Zo zorgen we voor een gestructureerde aanpak, omdat we elke doelgroep specifiek en effectief konden benaderen.

Multichannel-campagne

We kozen voor een een multichannel-strategie, omdat uit ons Frontis Doelgroepen Canvas bleek dat de doelgroepen gebruikmaakten van verschillende kanalen. Van zoekmachines en sociale media tot marktspecifieke platformen.

We creëerden awareness op grote schaal en konden ook cross-channel retargetten voor een hogere mate van herinnering.

Design van visuals

Onze designafdeling hielp met de creatie van verschillende visuals, middels een handig template - in de huisstijl van Kingspan. De afbeeldingen en teksten pasten we in een handomdraai aan: we creëerden unieke visuals voor elke campagne, zonder consistentie te verliezen.

E-mailmarketing automation

We zorgen voor een automatische opvolging van de inschrijvingen. Frontis is partner van Maileon, e-mailmarketing (automation) software, een geavanceerd én intuïtief marketing automation pakket.

Elke webinar kreeg een eigen flow, met de volgende stappen:

  1. Direct na aanmelding: bedankt voor inschrijving
  2. Een dag vóór de webinar: herinneringsmail met exacte tijd en een samenvatting van het programma
  3. Eén uur voor aanvang webinar: e-mail met link naar de webinar
  4. Direct na webinar: bedankt voor het kijken, een link om de webinar terug te kijken en een verwijzing naar aankomend webinar

Een aantal dagen na de webinar ontvingen deelnemers een e-mail met een korte vragenlijst voor feedback. Deze input gebruiken we om toekomstige webinars te verbeteren.

Resultaat

Voorafgaand aan de campagnes, stelden we KPI's op - samen met Kingspan Geïsoleerde Panelen. Deze gaven sturing aan het proces en bepaalden het resultaat.

De campagnes waren succesvol:

  • We behaalden 73% meer inschrijvingen ten opzichte van de vooraf gestelde KPI
  • In totaal bekeek 38% van de unieke inschrijvers de webinars live
  • Met de terugkijklink steeg het percentage naar 52%, binnen twee weken na live uitzending

Succes herhaald in België

Na het succes van de webinarcampagne in Nederland kregen we de opdracht om deze campagne ook uit te voeren in België:

  • We behaalden bijna het dubbele (98%) van de gestelde KPI aan aanmeldingen
  • Maar liefst 45% van de unieke inschrijvers bekeek de webinars live
  • Met de terugkijklink steeg het percentage naar 52%, binnen twee weken na live uitzending

"Al met al zijn wij zeer tevreden over de samenwerking met Frontis en ons partnerschap, waarbij wij op een open en transparante manier kennis met elkaar delen."

"In 2023 hebben wij voor het eerst webinars georganiseerd, met het doel om kennis te delen over de snel opvolgende ontwikkelingen in de bouwsector. Samen met de toppers van Frontis hebben wij hieromheen een passende marketingcampagne ontwikkeld. Zo is gebruikgemaakt van social en display advertising voor de bekendmaking van de webinars en het aanzetten tot inschrijven. Daarbij heeft Frontis een concreet en compleet plan voorgesteld voor de opvolging van de inschrijvingen: een marketing automation e-mail flow via Maileon. Inschrijvers kregen tot aan de uitzending van de webinars verschillende mails, evenals een CTA mail na afloop. Dit heeft ertoe geresulteerd dat we een hoog percentage inschrijvers ten opzichte van daadwerkelijke kijkers hadden. Zelf waren wij nog niet bekend met Maileon, maar vanuit Frontis werd duidelijk uitgelegd hoe het programma werkt en kregen wij zelfs trainingen – zodat we er ook zelf mee konden werken."

Daphne van Velsen
Daphne van Velsen Marketing & Content Specialist bij Kingspan Geïsoleerde Panelen