Scroll
naar Cases

Meertalig digitaal platform met slimme PIM-koppeling

Ubbink

Ubbink zorgt voor energiezuinige, milieuvriendelijke, gezonde en veilige woningen die aan de hoogste kwaliteitseisen voldoen. Dat doen ze door producten te leveren die jou in staat stellen om het buiten- en binnenklimaat optimaal te scheiden én luchtdicht te bouwen. 

Keyfacts
  • Ubbink werkt samen met Frontis sinds 2014
  • Actief in de maakindustrie
  • Nieuwe website met PIM-koppeling gelanceerd in 2022
  • Technisch managers in de bouw en werkvoorbereiders in de installatiebranche

Uitdaging

Ubbink haalde met hun website niet de beoogde resultaten qua samenwerking en functionaliteit, zoals door een complex werkende koppeling die zorgde voor veel dubbel werk of niet de juiste data online. Voor een nieuw internationaal platform wilden zij een logische opbouw van een centraal te beheren productstructuur, waarbij oplossingen met bijbehorende producten eenvoudig online geconfigureerd kunnen worden. Ook moest de website ruimte bieden voor verschillende typen content ter ondersteuning en verrijking van bijvoorbeeld service en campagnes. 

Oplossing

Om een goede basis voor het online platform te leggen is in sessies met de verschillende stakeholders gebrainstormd over een toekomstbestendige sitestructuur die toepasbaar is voor alle websites in verschillende landen. In het technisch vooronderzoek kwam naar voren dat SyncForce, de leverancier van het PIM-systeem van Ubbink, net werkte aan een nieuwe API. We besloten deze te gebruiken voor de koppeling met Kentico Xperience, waarin het platform is ontwikkeld. 


SyncForce als basis voor de structuur van oplossingen en producten

De koppeling tussen SyncForce en Kentico Xperience is zo opgebouwd dat de productstructuur in het PIM-systeem 1-op-1 overeenkomt met de structuur van de website. Ubbink kan aanpassingen in producten en structuur zo eenvoudig centraal beheren. Dit zorgt niet alleen voor een efficiënt productinformatiebeheer, maar resulteert ook in een prettige workflow waarbij content marketeers product content kunnen verrijken binnen Kentico Xperience als toevoeging op de informatie die wordt opgehaald uit het PIM-systeem.


Configurator voor het samenstellen van bestellijsten

Via 'Oplossingen' hebben gebruikers de mogelijkheid om een oplossing te configureren. Op basis van deze oplossing wordt meteen een bestellijst gegenereerd met de benodigde producten. Je kunt deze boodschappenlijst ontvangen per mail, zonder een account aan te hoeven maken. Via de Locatiezoeker, waarvoor een koppeling is gemaakt met een externe tool, kun je vervolgens de dichtstbijzijnde groothandel of bouwmarkt vinden om de bestelling uiteindelijk te plaatsen. 

Frontis implementeerde voor deze configurator dynamische filters, waarmee elk 'Ubbink land' zijn eigen filters kan kiezen. 

Optimale opbouw van afbeeldingen en productinformatie

Voor een optimale performance van het platform worden afbeeldingen en assets ingeladen via 'Blob storage' en een 'CDN'. Ook worden Azure-indexen toegepast voor dagelijkse synchronisatie van productinformatie, facets, filters en zoekresultaten zodat deze altijd actueel zijn op de website.

Landspecifiek beheer

Ubbink is actief in verschillende landen en het platform is zo opgezet dat er aparte productportfolio's worden ondersteund per land. Landen hebben zo de mogelijkheid om producten per land in- en uit te schakelen met behulp van vooraf opgestelde 'business rules' in het PIM-systeem. Ook is er een browsertaal-check ingebouwd voor de taalversies, waarmee bezoekers automatisch naar de juiste taalversie worden doorgestuurd op basis van de taal die ingesteld staat in hun browser.

Resultaat

Ruim een jaar na lancering zien we een flinke stijging in de organische zoekresultaten (+26%) en ook zien we 119% meer gebruikers ten opzichte van dezelfde periode voor lancering. De betrokkenheid op de website is gestegen met 40%, waaruit we kunnen opmaken dat de gebruikerservaring op de websites is verbeterd en bezoekers de informatie op de website goed kunnen vinden, de website de juiste bezoekers trekt en de content vervolgens goed aansluit. 

Op dit moment werken we samen met Ubbink aan een 'DakWijs configurator' die we integreren in het online platform. Ook lanceren we in de toekomst nieuwe taalversies en nieuwe sites voor andere bedrijven gerelateerd aan Ubbink. 

26% Toename in organisch verkeer
119% Meer gebruikers t.o.v. dezelfde periode voor de lancering
40% Stijging van betrokkenheid op de website