Scroll
naar Cases

State of the art bestelportaal voor groothandel

Saniceve
Efficiënte bedrijfsvoering
10% Meer omzet via bestelportaal
2,3% Hoger conversieratio
100% Verbeterde kwaliteit van bezoekers

Saniceve is een regionale groothandel in installatiematerialen en sanitair. Vanuit hun vesting in Nederweert bedienen ze installateurs in de woning- en utiliteitsbouw in Noord-Limburg en Brabant. Dat doen ze met een zeer ruim assortiment, uitgebreid advies en technische ondersteuning. Daarnaast heeft Saniceve een fraaie showroom waar je als particulier jouw badkamer kunt samenstellen; Saniceve zorgt voor een betrouwbare levering van de bijbehorende materialen op locatie.

Keyfacts
  • Saniceve is klant van Frontis sinds 2020
  • Regionale groothandel in installatiematerialen en sanitair
  • Voor woning- en utiliteitsbouw

Uitdaging

Saniceve ziet digitalisering steeds belangrijker worden en wilde haar bestaande online omgeving graag vernieuwen. Deze omgeving was gedateerd en voldeed niet meer aan de huidige standaarden. Belangrijkste onderdeel van de online omgeving is het bestelportaal, waar klanten uit het zeer ruime assortiment producten kunnen vinden en bestellen. Voor Frontis een mooie uitdaging met onder andere oplossingen voor gecentraliseerd gebruikersbeheer en autorisatie (met 1 account inloggen op meerdere applicaties), het verwerken van artikeldata uit Compano PIM, het verwerken van klantdata (bestellingen en facturen) naar Microsoft Dynamics. Maar ook een goede filtering en zoekfunctie zodat klanten snel producten en onderdelen kunnen vinden, rekening houdend met bruto- en nettoprijzen, staffels en voorraden en het bestellen op projectbasis. Ook wil Saniceve de fysieke barcode scanners vervangen door een app en het bestelportaal zo inrichten dat klanten ook direct kunnen bestellen vanuit hun eigen ERP.

Oplossing

Allereerst is de website van Saniceve vernieuwd; bezoekers kunnen hier inspiratie opdoen en krijgen een duidelijk beeld van de werkwijze en mogelijkheden van Saniceve. Voor installateurs is een aparte ingang, die ook informatie geeft over (de voordelen van) het bestelportaal. Het bestelportaal biedt de installateur verschillende mogelijkheden.

Artikeldata en klantdata

Als groothandel heeft Saniceve te maken met een heel groot artikelbestand (50.000 artikelen and counting...), dat zij al grotendeels hadden vastgelegd in Compano PIM. Door de koppeling die we hebben gebouwd met Compano, worden productgroeppagina, artikeloverzicht en artikeldetailpagina’s volledig dynamisch en razendsnel opgebouwd in het bestelportaal.

Eenmaal ingelogd in het bestelportaal, kunnen installateurs hun nettoprijzen en de beschikbare voorraad van de artikelen inzien. Om ervoor te zorgen dat installateurs (de klanten van Saniceve) orders kunnen plaatsen en facturen, bestellijsten, verschillende winkelwagens (projecten) en gegevens kunnen inzien/aanpassen, realiseerden we een koppeling met Microsoft Dynamics. En op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan de koppeling met Dynamics 365 Business Central.

Snelle filtering en zoekfunctie

Omdat het artikelbestand heel groot is, is er veel aandacht besteed aan een goede én snelle vindbaarheid van de juiste artikelen, onder andere op basis van ETIM kenmerken. De zoek- en filterfunctionaliteit, die door Saniceve zelf te beheren is, zijn volledig dynamisch en opgezet met Azure Search.

Meerdere winkelmandjes

Een installateur heeft vaak meerdere projecten voor verschillende klanten tegelijk lopen. Het bestelportaal van Saniceve voorziet daarin door meerdere projecten/winkelmandjes te kunnen voeren, zodat men gescheiden bestellingen kan plaatsen en de administratie per project wordt gevoerd. Dit scheelt veel tijd en uitzoekwerk voor zowel de installateur als voor Saniceve!

Barcodes scannen met een app (PWA)

Diverse klanten van Saniceve maken gebruik van aparte scan-hardware om via barcodes in hun eigen magazijn artikelen te kunnen (her)bestellen. Frontis heeft een Progressive Web App (PWA) ontwikkeld waarmee installateurs via hun telefoon met de PWA/app artikelen kunnen bestellen. De scan-hardware en software kan hierdoor worden uitgefaseerd.

Bestellen via eigen ERP-systeem

Er zijn een aantal klanten van Saniceve die gebruik maken van Syntess ERP. Dankzij een punchout-koppeling kunnen deze klanten vanuit hun ERP-systeem inloggen in het Saniceve bestelportaal, waar de 'winkelwagen' gevuld kan worden. Eenmaal gevuld kan de klant van Saniceve het winkelwagentje doorsturen naar hun eigen ERP-systeem om de bestelling zo te verwerken. In de toekomst kan deze punchout-koppeling ook geschreven worden voor andere ERP systemen.

Resultaat

Van ontwikkeling naar doorontwikkeling

De ontwikkeling én continue doorontwikkeling van het bestelportaal gebeurt in nauwe samenwerking tussen het Frontis ontwikkelteam en de product owner van Saniceve. Er wordt gewerkt in sprints van 2 weken, waarbij vooraf de functionaliteiten worden bepaald en aan het einde van de sprint er directe terugkoppeling plaatsvindt. De product owner heeft rechtstreeks toegang tot de backlog (werkvoorraad) en kan hier zijn opmerkingen, nieuwe wensen en bugs kwijt, waardoor er snelle communicatie en goed overzicht is.

"Vakmensen die weten waar ze mee bezig zijn"

"Een verademing om met Frontis te mogen samenwerken. Stuk voor stuk vakmensen die echt weten waar ze mee bezig zijn. En Frontis is, in tegenstelling tot andere partijen, klaar voor de toekomst!"

Erwin Heythuysen
Erwin Heythuysen Administratie | ICT bij Saniceve