Scroll
naar Cases

Ruim 200% meer conversies door slimme combinatie van SEO en SEA

AREPA
Digital marketing
208% meer conversies
52% meer verkeer
103% hoger conversieratio

AREPA is één van de grootste bedrijven ter wereld op het gebied van preventief onderhoud, reconditionering en inspectie van apparatuur door gecertificeerde professionals. Vanuit Nederland, Denemarken, Zweden, Canada en de Verenigde Staten staan hun specialisten klaar.

Keyfacts
  • AREPA is klant van Frontis sinds 2021
  • Wereldwijd actief
  • In 2017 overgenomen door Envista Forensics
  • Intensieve samenwerking met AREPA marketeers wereldwijd

Uitdaging

AREPA biedt onder de naam AREPA Inspexx inspecties van elektrische installaties en arbeidsmiddelen aan. Dit onderdeel heeft een eigen plek binnen de website. Bezoekers vinden hier informatie over de diverse inspecties en kunnen deze via een calculator aanvragen. 

AREPA Inspexx wilde meer naamsbekendheid genereren en beter vindbaar zijn voor haar doelgroep. Daarnaast liet de kwaliteit van het webverkeer te wensen over en bleven conversies uit. In een intensieve marketingsamenwerking met Frontis gingen zij daarmee aan de slag.

Oplossing

Na een gedegen zoekwoordenonderzoek en aansluitende GAP-analyse (verschil tussen de huidige en gewenste situatie) was al snel duidelijk dat de bestaande content te summier was en niet voorzag in de informatiebehoefte van de websitebezoeker. Content bleek de sleutel tot… 

  • betere vindbaarheid in de zoekmachines
  • meer en relevanter websiteverkeer
  • meer conversies

Contentoptimalisatie op relevantie en techniek

In een contentstrategie op basis van de GAP-analyse maakten we inzichtelijk welke content geoptimaliseerd of gecreëerd moest worden om te voldoen aan de informatiebehoefte van de doelgroep.

Parallel daaraan voerden we een technische SEO-scan uit op de website. Aan de hand van de resultaten zijn bijvoorbeeld technische SEO-elementen aangepast, denk aan: 

  • onnodige 301-redirects verwijderd
  • diverse metadata toegevoegd en/of geüpdatet
  • alt-teksten met focuswoorden bij afbeeldingen geplaatst
  • headerstructuur verbeterd
  • interne links toegevoegd

Hierdoor sluit de content niet alleen aan op de informatiebehoefte van de websitebezoeker, maar ook op de scanbaarheid voor zoekmachines. Zo geef je de relevantie voor de gebruiker én de vindbaarheid van de content een boost.

Frontis schreef de content, toegespitst op verschillende focusgebieden, op basis van input van de marketeers van AREPA. Diverse pagina’s met content over diverse onderwerpen zijn losgetrokken van elkaar. Zo heeft ieder focusgebied een eigen landingspagina gekregen, waardoor de vindbaarheid per focusgebied sterk verbeterde. Daarnaast zijn de pagina’s conversiebewust ingericht door opvallende call-to-action buttons te plaatsen waar je ze zou verwachten.  

In onderstaande grafiek is duidelijk zichtbaar wat het ‘lostrekken’ van de content voor het focusgebied ‘SCIOS Scope 8’ heeft gedaan. Zowel voor de positie in de zoekresultaten (oranje) als het aantal vertoningen (paars), aantal kliks (blauw) en Click-Through-Rate (groen). 

Ondersteuning met Google Ads campagnes

Om het algehele verkeer een flinke boost te geven en extra conversies te genereren is gekozen voor een combinatiestrategie met optimalisatie en uitbreiding van Google Ads campagnes. Deze strategie was tweeledig:

  • zoekcampagnes optimaliseren en uitbreiden met search advertising
  • een displaycampagne met remarketing advertising

Zoekcampagne

Met de inzet van zoekcampagnes doen de advertenties van AREPA mee in de veiling om getoond te worden wanneer men op (verzekerings)inspecties, keuringen of verschillende scopes zoekt. De zoekcampagnes zijn dus bedoeld om mensen te bereiken in een latere fase van de buyer journey. In deze fase zijn zij al op zoek naar informatie over de inspecties of zelfs op zoek naar de juiste inspectie, keuring of scope.  

Nadat je op de link in de advertentie klikt, land je op één van de landingspagina’s die zijn geoptimaliseerd volgens de contentstrategie. Doordat de kwaliteitsscores van de advertenties onder andere worden beoordeeld op basis van zoekwoordrelevantie op die landingspagina, hebben de contentoptimalisaties hier óók invloed op gehad. Want, hoe beter de content op de landingspagina’s aansluit op de advertenties, hoe hoger de kwaliteitsscores. Hogere kwaliteitsscores hebben weer een positief effect op de kosten van de advertenties. Hierdoor behalen we meer klikken binnen de budgetten en worden er meer verkeer en conversies gegenereerd. 

Displaycampagne

Om de online zichtbaarheid van AREPA Inspexx te verbeteren én bezoekers weer te bereiken zodra ze de website verlaten hebben, is er naast een zoekcampagne ook een displaycampage met relevante HTML5-banners en responsive display advertenties ingezet. Dit werkt goed onder deze interessante doelgroep, omdat deze personen reeds interesse hebben getoond en de kans op conversie daardoor groter is.  

Resultaat

Structurele groei van organisch verkeer

Met de contentoptimalisaties zijn de zoekwoorden gemiddeld met 11% gestegen in de zoekmachines. Deze stijging heeft gezorgd voor een structurele groei van organisch verkeer van maar liefst 52,79%.  

Doordat de content relevanter is geworden, beter aansluit op de zoekopdracht van de gebruiker én call-to-actions zijn geoptimaliseerd, is het conversieratio gestegen met 76,47% en waren 169,62% meer conversies afkomstig uit organisch verkeer.

Groei in conversie vanuit Google Ads campagnes

De optimalisaties in de Google Ads campagnes resulteerde in 34,17% meer verkeer vanuit betaalde campagnes.  

Mede door de contentoptimalisaties converteerden bezoekers vanuit advertenties maar liefst 241,53% meer. Dat betekende een groei van het betaalde conversieratio van 154,54% én een daling van 64% van de kosten per conversie. 

Gemiddelde groei op alle vlakken

Niet alleen de conversies zijn gestegen, ook het aantal vertoningen van de merknaam is organisch meer dan verdubbeld in de zoekresultaten. Daarnaast is de gemiddelde positie in de zoekmachines van Inspexx-pagina’s met ruim 21% gestegen. Ook is het bouncepercentage gedaald, de gemiddelde sessieduur gestegen en is het aantal pagina’s per sessie afgenomen. Samen met de toegenomen sessieduur duidt dit laatste er juist op dat bezoekers minder pagina’s nodig hebben om op de plek te komen waar ze hun benodigde informatie kunnen vinden. Met de hogere conversie, het lagere bouncepercentage en de hogere gemiddelde sessieduur kunnen we concluderen dat de content beter aansluit op de informatiebehoefte van de websitebezoekers. 

De intensieve marketingsamenwerking met de verschillende internationale marketingspecialisten van AREPA is de basis geweest voor deze mooie resultaten. De combinatie tussen hun marktkennis en onze digitale marketing expertise heeft ervoor gezorgd dat we met de juiste middelen op het juiste moment de juiste doelgroep hebben weten te bereiken.

"Working with Frontis, we not only increased conversions by 200 percent, but lowered the cost per conversion by 64 percent."

With Covid-19 having a major impact our business, AREPA decided to put a huge emphasis on our digital marketing strategy, specifically our AdWords and SEO strategy. Working with Frontis, we not only increased conversions by 200 percent, but lowered the cost per conversion by 64 percent. I work with many Digital Marketing Firms across the globe, and can tell you the strategy, implementation and attention to detail by Frontis is unrivaled.

Logan Fox
Logan Fox Project manager digital marketing at AREPA