Case: WaterkrachtMeer verkopen via de nieuwe website én webshop in Kentico

Waterkracht ontwerpt, maakt en levert effectieve reinigings-oplossingen. Voor elke situatie bieden zij een passende reinigingsmachine of hogedrukreiniger die snel, grondig en op grote schaal kan reinigen

Kenmerken

  • Werkt samen met Frontis sinds 2002
  • Actief in de maakindustrie
  • Gelanceerd in 2016
  • Voor bedrijven

Uitdaging

Al een aantal jaren beschikte het Varsseveldse bedrijf over een website en webshop, die zij in twee verschillende systemen beheerden. De wens was een nieuwe website én webshop in één, waarin Waterkracht alles in een centraal systeem overzichtelijk kan beheren en analyseren. Er is gekozen voor Kentico CMS, een uitgebreid platform dat uitstekend faciliteert in efficiënt beheer van een website en webshop in één. 

Een belangrijke insteek is het afvangen van telefonische vragen, om zo de binnendienst te ontlasten. Zo werd Waterkracht voorheen vaak gebeld met vragen over onderdelen en accessoires die bij reeds aangeschafte machines horen en werden producten ook telefonisch besteld. In de nieuwe website/webshop worden bijbehorende accessoires en onderdelen bij producten getoond en kan men ook zoeken op productnummer om zelf direct het juiste product te vinden. 

Oplossing

Fris design met logische opbouw

Er is een fris ontwerp opgezet voor de website/webshop volgens de laatste standaarden en samen met Waterkracht is er op basis van analyses een logische sitestructuur opgezet. Zo komen de USP's van Waterkracht prominent terug en is er voldoende ruimte voor call-to-action gecreëerd. Naast productoverzichten en -pagina's, zijn ook specifieke branchepagina's (Reinigingsgebieden) ingericht voor meer informatie en specifieke toepassingen per branche. Ook nu de website/webshop online staat wordt de website verder geoptimaliseerd. 

Snel en eenvoudig de juiste producten vinden

De producten binnen de webshop zijn gecategoriseerd, per categorie zijn er specifieke filters actief om aan de hand van de desbetreffende eigenschappen snel en eenvoudig het juiste product te vinden. Op de productpagina's vindt men meer informatie aan de hand van omschrijving, specificaties en downloads, maar ook kan men reviews raadplegen die geplaatst kunnen worden door klanten. 

Waterkracht kan in hun interne systemen producten linken aan andere producten, op basis daarvan worden in de webshop bijbehorende accessoires en onderdelen getoond. Door de intelligente zoekfunctie is het ook eenvoudig om op (een deel van) het artikelnummer te zoeken.

Bestellen na inloggen

Als je als bezoeker waterkracht.nl bezoekt, zie je een website met verschillende productoverzichten per categorie. Om producten daadwerkelijk te kunnen bestellen moet je inloggen. Bestaande klanten, veelal dealers van Waterkracht, hebben allemaal een inlog gekregen om bestellingen te kunnen doen via een eigen account. Nieuwe klanten kunnen zich registreren, waarbij ze na een check toegang krijgen tot de webshop.

Eenmaal ingelogd in de webshop krijgt men ook de prijzen van de producten te zien. Waterkracht hanteert klant- en product- kortingen die worden berekend aan de hand van de kortingsgroep waar de klant is ingedeeld. De klant ziet naast de brutoprijs zijn specifieke prijs met verrekende korting. In hun account kunnen klanten ook orderhistorie inzien en zo eenvoudig herhaalbestellingen plaatsen. 

Koppeling met intern systeem

Om up-to-date productinformatie te kunnen tonen, is in samenwerking met een externe partij een koppeling gerealiseerd met LN, het interne systeem van Waterkracht. In dit systeem worden klanten, orders en producten beheerd. Deze worden regelmatig gesynchroniseerd met de webshop, zodat men bijvoorbeeld altijd het actuele productaanbod met idem voorraad en prijzen ziet. Ook orders vanuit de webshop worden middels de koppeling automatisch verwerkt in LN.

Voor uitgebreide productinformatie is een eenmalige import gedaan, die Waterkracht veel tijd bespaarde. Aan de hand van artikelnummers wordt in de webshop een link gelegd tussen producten en afbeeldingen en downloads.

Resultaat

Waterkracht merkte vrijwel direct na livegang een afname in het aantal telefonische vragen, één van doelen van de nieuwe website/webshop. Indirect betekent dit dat men dus sneller online bestelt, het aantal online verkopen is dan ook met 10% gestegen. Bezoekers bekijken 30% meer pagina's per sessie en ook de gemiddelde sessieduur is toegenomen met 33%. Het bouncepercentage is met 13% afgenomen.

Bekijk het resultaat op www.waterkracht.nl

10%

meer verkopen via de webshop

30%

meer pagina's bezocht per sessie

33%

toename van de gemiddelde sessieduur

Ben je ook opzoek naar een centraal systeem voor (product)informatie en online verkopen?

Hoi, ik ben
en ik wil graag dat jullie experts meedenken!

Start een project