Case: De Hoop

Klantenportaal voor efficiënte (werk)processen

De Hoop richt zich als enige mengvoerproducent in Nederland uitsluitend op de pluimveesector. Dat zie je terug in alles: de inrichting van de fabriek, de drang om nieuwe voeders te ontwikkelen, het netwerk, de kennis en ervaring van de medewerkers. Op deze manier leveren zij hoogwaardige voeders waarmee de verschillende schakels in de keten beter presteren.

  • Werkt samen met Frontis sinds 2011
  • Actief in de agrarische sector
  • Gelanceerd in 2018
  • Voor medewerkers en pluimveehouders

Uitdaging

De Hoop heeft tussen 2011 en 2015 een compleet klantenportaal laten realiseren door Frontis. Dit werd zeer intensief gebruikt door pluimveehouders en medewerkers en is in de loop van de jaren continu uitgebreid met nieuwe functionaliteiten.

Op een gegeven moment was de basis verouderd en, gezien de wensen voor de toekomst en de vernieuwde technische mogelijkheden, het moment gekomen om het systeem door te ontwikkelen op een nieuw, modern, responsive platform.

De uitgangspunten hierbij waren minimaal de bestaande functionaliteiten overnemen, hierbij gebruik maken van nieuwe technieken, een verbeterde usability voor de gebruiker en nieuwe functionaliteiten inbouwen. Om alles centraal vanuit 1 CMS-systeem te kunnen onderhouden, hebben we ook de website van De Hoop omgezet naar dit nieuwe platform. 

Oplossing

Kentico platform als stabiele basis

Het verouderde klantenportaal was een 'losse' applicatie, die door de jaren heen geheel op maat is ontwikkeld. Omdat het klantenportaal voor De Hoop zo bedrijfskritisch is, zijn we de nieuwe situatie gestart vanuit een stabiele basis: Kentico CMS, voor zowel de website als het klantenportaal. Dankzij de jaarlijkse Kentico Upgrades blijft het systeem bij met de laatste technieken en kan De Hoop hier nog jaren op verder bouwen. 

API ontwikkeling en integratie van werkprocessen

In het klantenportaal komen verschillende (interne) systemen samen (bijvoorbeeld UNIT4 en Inteqnion). Hiervoor hebben we een webservice/API ontwikkeld die de gegevens uit deze systemen synchroniseert. Dankzij verschillende koppelingen worden geplaatste bestellingen volgens de actuele prijzen doorgezet in de interne systemen van De Hoop. Als pluimveehouders aanpassingen qua silo’s en stallen doorvoeren in het klantenportaal, wordt dit ook weer geautomatiseerd doorgevoerd in het interne systeem van De Hoop. Het beheer van data is zo centraal geregeld en altijd actueel.

Logins voor De Hoop en de klant

Het klantenportaal is zo ingericht dat medewerkers van De Hoop het systeem kunnen gebruiken voor onder andere relatiebeheer of om samen met de klant/namens de klant bepaalde taken uit te voeren. De geïntegreerde beheertools maken het interne werkproces voor hen eenvoudiger en efficiënter. Klanten kunnen via het klantenportaal online hun voerbestelling plaatsen, maar bijvoorbeeld ook gegevens wijzigen, facturen bekijken en technische resultaten inzien. Ook prospects kunnen toegang krijgen tot (een deel van) het portaal, zodat zij de meerwaarde van deze handige service direct kunnen ervaren. Er zijn verschillende rollen gedefinieerd met bijbehorende rechten. Afhankelijk van de toegewezen rol zijn items wel/niet zichtbaar voor de klant, prospect of medewerker. 

Benchmark data

De Hoop geeft haar klanten naast inzicht in facturen, orders, downloads, productiestatus en puntenscore in het speciale loyalty programma ook bruikbare geanonimiseerde benchmark informatie waarin de klant kan zien hoe zijn bedrijf presteert ten opzichte van pluimveebedrijven die ook klant zijn bij De Hoop. Op basis van deze gegevens streeft De Hoop samen met haar klanten naar een optimale opbrengst in de stallen. 

Vervolgtraject

De Hoop Mengvoeders kiest voor continue doorontwikkeling aan het klantenportaal, een proces waarbij zowel Frontis als klanten van De Hoop actief meedenken. Eén van onze development teams werkt elke sprint aan de 'backlog' voor optimalisatie en uitbreiding van het systeem. Op deze manier blijft De Hoop klanten optimaal ontzorgen en houden ze voorsprong op concurrentie. 

“Met Frontis als partner hoeven we ons geen zorgen te maken dat er niet kan worden voldaan aan de specifieke wensen en eisen die er in onze branche gevraagd worden rondom Klant- en Medewerkerportaal, CRM, BI en specifieke maatwerk interfaces. Frontis komt vaak pro-actief met verrassende en innovatieve oplossingen.”

Gert-Jan Buunk
Directeur van De Hoop Mengvoeders
Ben je ook op zoek naar een maatwerk oplossing vanuit een stabiele basis?

Hoi, ik ben
en ik wil graag dat jullie experts meedenken!

Start een project