Case: WILADigitalisering met B2B webshop vanuit Smart Industry principes

WILA is een wereldwijd opererende machinefabrikant die al meer dan 80 jaar toonaangevend kantpers gereedschap en accessoires levert, voor zowel bouwers als gebruikers. De WILA buigtechnologie is te vinden in tal van dagelijks gebruikte producten, denk aan liften, keukens en roltrappen.

Kenmerken

  • Werkt samen met Frontis sinds 2012 
  • Actief in de maakindustrie
  • Gelanceerd in 2016
  • Voor klanten en distributeurs

Uitdaging

WILA wilde voor klanten en distributeurs een speciale webshop waarin zij rechtstreeks kunnen bestellen. Daarnaast moet het systeem een compleet beeld geven van alle facturen, offertes en opdrachten. 

Oplossing

Tijdsbesparing door koppelingen met ERP

In de nieuwe webshop van WILA kunnen klanten en distributeurs eenvoudig het complete assortiment van WILA zien. Frontis heeft een koppeling gebouwd met het ERP-systeem van WILA waardoor dit assortiment automatisch actueel wordt gehouden. Voor WILA betekent dit dat nieuw assortiment eenvoudig en centraal toegevoegd/bijgewerkt kan worden vanuit het ERP-systeem.

Als klant kun je in de webshop een offerte aanvraag of bestelling plaatsen, waarbij er ook in dit proces koppelingen zijn met het ERP-systeem. Zo heb je realtime inzicht in de levertijd van de producten, eerder gekozen afleveradressen etc. Zo kan men ook eenvoudig herhaalbestellingen doen. De volledige afhandeling van de order is door WILA geautomatiseerd, waardoor er geen papier meer aan te pas komt en de order snel op plaats van bestemming kan zijn.

Overzicht van facturen, offertes en opdrachten

Zowel de klant als distributeur heeft een compleet beeld van al zijn/haar facturen, offertes en opdrachten in de webshop. Ook niet-webshopaanvragen zijn beschikbaar in de webshop, dankzij de koppeling met het ERP-systeem van WILA. 

Unieke promotietool gekoppeld aan ERP-systeem

Distributeurs, door WILA Authorized service partners genoemd, hebben de mogelijkheid promotiecodes en kortingvouchers te beheren in de webshop. Hiermee is er in de webshop een unieke promotietool beschikbaar, die gekoppeld is aan het ERP-systeem, zodat WILA hier controle op kan uitoefenen.

Resultaat

De gehele keten, van eindgebruiker tot productieproces kan dankzij de B2B webshop volledig gedigitaliseerd en papierloos worden uitgevoerd. En doordat klanten en distributeurs het gemak ervaren van zelf online bestellen, kan WILA de samenwerking met hen verder intensiveren. Bovendien sluit het e-commercemodel perfect aan bij de ontwikkelingen binnen Smart Industry/Industrie 4.0.

Bekijk het resultaat op webshop.wila.nl

“Wij gaan niet op de stoel van de distributeur zitten. Die heeft namelijk altijd toegevoegde waarde in de aftersales.”

WILA
Heb jij ook een mooi Smart Industry vraagstuk voor ons?

Hoi, ik ben
en ik wil graag dat jullie experts meedenken!

Start een project