Case: Van Raam85% meer bezoekers en stijgende conversie door nieuwe website en portal

Van Raam is wereldwijd marktleider in aangepaste fietsen. Frontis ontwikkelde een meertalige website en partnerportal in Kentico. De website en het partnerportal zijn in 4 talen uitgerold.

Kenmerken

  • Werkt samen met Frontis sinds 2016
  • Actief in de maakindustrie
  • Gelanceerd in 2017
  • Voor dealers en eindgebruikers

Uitdaging

Van Raam wilde op de vernieuwde website een prominente plek voor hun assortiment aangepaste fietsen, waar ruimte is voor alle benodigde informatie per model (foto's, video's, technische specificaties en bijbehorende documentatie). 

Omdat Van Raam hun producten via een wereldwijd dealernetwerk verkoopt, hebben zij geen inzicht in (het gedrag van) hun eindgebruikers. Hiervoor ontwikkelden zij eerder al een app die deze informatie (statistieken, routes) verzamelt. Deze informatie moeten met het nieuwe portal ontsloten worden.

Hoe is het met... de cookiewet?

Oplossing

Informatievoorziening voor en door gebruikers

Er is veel aandacht besteed aan de productpagina's, waar alle benodigde informatie samenkomt. Daarnaast zijn deze pagina's heel conversiegericht ontworpen, zodat gebruikers eenvoudig een gratis proefrit kunnen aanvragen of naar een dealer op zoek kunnen gaan.

Gebruikers kunnen ook eenvoudig hun ervaring via de website delen door een foto met korte toelichting in te sturen. Kentico maakt vervolgens automatisch een pagina aan in een vast stramien en mailt Van Raam dat er een nieuwe gebruikerservaring klaarstaat. Van Raam hoeft het bericht alleen nog maar te controleren en bij goedkeuring wordt de pagina direct gepubliceerd.

Via de FAQ-pagina kan men eenvoudig de veelgestelde vragen raadplegen. Ook de intelligente zoekfunctie die nieuws, producten en content onderscheid, brengt bezoekers snel naar de gewenste pagina. 

Dichtstbijzijnde dealers meteen paraat

Van Raam heeft wereldwijd verschillende soorten dealers waar de modellen verkrijgbaar zijn. Om je dichtstbijzijnde dealer te vinden kun je op de pagina 'Dealers' zoeken op postcode, plaats en of land, tegelijkertijd of afzonderlijk van elkaar. De resultaten worden zowel in een kaart als een lijst weergegeven. Met verschillende kleuren pointers wordt onderscheid gemaakt tussen de verschillende soorten dealers. Voor deze dealermodule is gebruik gemaakt van de Google API.

Portal voor dealers en gebruikers

Van Raam releasde eerder al een speciale app: een innovatieve Internet Of Things oplossing die via bluetooth verbinding maakt met de fiets en zo gebruikersdata verzamelt. De gebruiker heeft hier via de Van Raam app inzicht in en kan ook een set instellingen (recepten) wijzigen. De verzamelde data wordt gestuurd naar de Van Raam Intelligence Portal (VIP). De gegevens die gebruikers via de speciale Dashboard App kunnen raadplegen (statistieken, routes), worden ook inzichtelijk gemaakt in de nieuwe webportal van Van Raam, dankzij de koppeling tussen Van Raam en Kentico.

Voor de authenticatie heeft Van Raam een eigen authenticatieserver waar de gebruikers van de app al geregistreerd staan. Het intelligente webportal is ook gekoppeld aan deze authenticatieserver zodat mensen die de app al gebruiken maar één login nodig hebben om van de verschillende applicaties gebruik te maken (single-sign-on).

SEO migratie en performance

Bij een overgang van een bestaande naar een nieuwe website komt SEO-technisch veel kijken; hoe groter de website, hoe meer risico's dat de organische vindbaarheid afneemt. De voorgaande website van Van Raam scoorde zeer goed. Aan Frontis de taak om deze opgebouwde waarde goed te migreren naar de nieuwe website. Met de juiste aandacht en samenwerking tussen online marketing specialisten van Van Raam en Frontis zijn de gevolgen tot een minimum beperkt, ook voor de taalversies die van een Top Level Domain (zoals vanraam.fr) naar Subdirectories (zoals vanraam.com/fr-fr) zijn gemigreerd. De bezoekersstromen uit Google zijn voor alle taalversies intact gebleven, waardoor de migratie geen negatieve gevolgen op de bezoekersaantallen heeft gehad. 

Resultaten

De website en het partnerportal van Van Raam zijn gelanceerd in 2017. Het aantal gebruikers is sindsdien toegenomen met bijna 85% ten opzichte van dezelfde periode in het jaar ervoor (oktober - januari). Ook is de conversie voor wat betreft dealers zoeken, proefritten en advies aanvragen, verbeterd dankzij de gebruiksvriendelijke en technisch optimale opzet van de website.

Bekijk het resultaat op www.vanraam.com

85%

toename van het aantal bezoekers

25%

daling van het bouncepercentage

21

Van Raam modellen online

Wil je ook informatie ontsluiten met behulp van koppelingen?

Hoi, ik ben
en ik wil graag dat jullie experts meedenken!

Start een project