Zo helpt content bij een vliegende start van je website

19 oktober 2018leestijd 5 minutendoor Monique

Zoals je kon lezen in de updates van Sebastiaan en Ruben werd onze website als pilot ontwikkeld in Kentico Cloud. Dit zogenaamde ‘Headless CMS’ bevat alleen de content en maakt geen gebruik van een presentatielaag zoals templates of webpagina’s. Handig, want nog zonder dat er een design was, kon ik op basis van de teksten en met behulp van ‘content types’ een ideale opbouw creëren voor de website en de pagina’s. En de teksten? Die stonden alvast in de cloud! Content first, het is niet nieuw, maar in de praktijk wordt het nog te weinig toegepast. De Frontis-website was voor mij een ideaal traject om dit wel te doen. Mijn ervaringen en tips deel ik in deze update. 

In veel gevallen wordt content pas ontwikkeld als het design van de website al vaststaat. Zo deden we het bij onze vorige website ook. Eerst het ontwerp, de tekst kwam daarna. Daar is op zich niets mis mee, maar de focus komt dan te liggen op stijl, kleuren en typografie (lees: smaak) en de content moet daar uiteindelijk op worden aangepast. Soms worden design en templates daarna weer aangepast omdat het allemaal net niet lekker uitkomt. Dat werkt niet echt efficiënt...

Wat nou als je het omdraait? 

Door met content te starten, nog voor het ontwerp van de website, word je gedwongen om goed na te denken over het doel van je website en de behoeften die daarbij horen en daarmee de opbouw van de pagina’s. Daar worden designers ook weer blij van, want:

  • Zij krijgen meer achtergrondinformatie over het bedrijf, het product, de dienst en kunnen zich inleven in de doelgroep.
  • Ze kunnen ontwerpen met echte content, zodat er een logische opbouw ontstaat

Voor jou als content manager geldt: 

  • Met echte content kun je het ontwerp beter beoordelen en presenteren, je hebt dan het ‘totaalplaatje’ 
  • Je hoeft achteraf geen ‘loze’ ruimtes op te vullen met tekst die afbreuk doet aan het krachtige verhaal dat je probeert over te brengen. 

Ik hoor je denken… “Moet ik dan alle content al af hebben voordat we echt kunnen beginnen met een website traject?” No worries! Zorg ervoor dat je voor elk type pagina (homepage, over ons, contact) content hebt uitgewerkt, dan kun je verder parallel werken aan de developers tijdens het ontwikkeltraject. Bijkomend voordeel: de aanloop naar de daadwerkelijke lancering is op deze manier ook korter, want het wachten is vaak op... de content! Door content focus te geven behaal je dus eigenlijk sneller resultaat.

Content first: 5 tips

1. Wat is je doel?

Zorg dat je het doel/de doelen van je website scherp hebt: wat wil je bereiken? En dan: voor wie maak je de website en welke inhoud hoort daarbij? 

TIP Gebruik hiervoor de statistieken van je huidige website. Zo zagen we op onze voorgaande website dat onze teampagina, cases en blogitems het meest werden bezocht. En dat terwijl we onze diensten tot in den treure hadden uitgewerkt: deze pagina’s werden niet of nauwelijks bezocht. Less is more dus! Daarom kiezen we er in onze nieuwe website voor om dat wat we goed kunnen, te verwerken in de cases en updates.

2. Bouw je website logisch op

Bepaal een intuïtieve structuur en bedenk je welke pagina’s je nodig hebt om een krachtig verhaal neer te zetten. Werk voor elk paginatype content (tekst en beeld) uit. Dit is waardevolle input voor designers!

3. Wees to the point

Stel de content zó op, dat het voor de bezoeker direct duidelijk is wie je bent, wat je te bieden hebt en hoe zij tot actie over kunnen gaan. Belangrijke informatie moet goed opvallen, denk aan titels (H1, H2, H3), duidelijke alinea's en slimme call-to-actions.

4. Praktisch: het echte (schrijf)werk

Werk je met meerdere collega's aan content? Wijs dan 1 'eindredacteur' aan die het overzicht houdt en de tone-of-voice bewaakt. Schrijf je alleen? Blok dan vaste momenten in je agenda om met content aan de slag te gaan. In beide gevallen geldt: plannen en opvolgen! Mijn ervaring is dat als je de schrijfwerkzaamheden in stukjes hakt en de tijd neemt, de content uiteindelijk sterker is dan dat je het in één keer probeert te produceren. 

5. Vergeet het beeldmateriaal niet

Hierboven heb ik het voornamelijk over content in de vorm van tekst, maar foto's, video, animaties en infographics zijn minstens zo belangrijk! Eén ding: kies ALTIJD voor eigen beeldmateriaal en laat stockbeelden voor wat ze zijn. Zo creëer je eenheid en authenticiteit. 

TIP Maak een moodboard met voorbeelden die je aanspreken en kies een fotograaf die in deze stijl fotografeert. Hetzelfde kun je doen als je voor video gaat. Ja, het is even wat werk om te organiseren, maar beelden kunnen je website maken of breken! 

Hulp nodig?

Kun je hulp gebruiken bij het starten, structureren en organiseren van content? Ik kijk graag met je mee! Neem vrijblijvend contact met me op. 

MoniqueProjectmanager/Marcom
Via onze nieuwsbrief ontvang je deze en andere handige tips in je mailbox.

Hoi, ik ben
en ik ontvang jullie nieuwsbrief met updates graag op