Wat als... je telefonisch contact ook kunt doormeten?

14 december 2018leestijd 5 minutendoor Sjoerd

Laatst op de Frontis inspiratiesessie sprak ik met een opdrachtgever over de invloed van Analytics op zijn bedrijf. Het geeft hem inzichten: welke pagina’s rendement opleveren, waarom bezoekers afhaken in het bestelproces of blogartikelen wel of niet aansluiten bij de doelgroep. Een revolutie wat hem betreft. Toen Google Analytics nog geen gemeengoed was, bestond er alleen 'het onderbuikgevoel'. Geen goede basis om keuzes op te maken, een nachtmerrie voor elke marketeer. Inmiddels weten we dankzij data precies hoe het bedrijf online presteert en waar verbetering mogelijk is. 

We speculeerden tijdens het gesprek op de inspiratiesessie nog kort over de toekomst van data in zijn bedrijf en hij zei: "Het zou fantastisch zijn als we onze telefoongesprekken ook kunnen doormeten". En laat dat nou gewoon kunnen! We draaien voor verschillende klanten projecten met 'call tracking', in deze update laat ik je zien hoe dit werkt. 

Waarom telefonisch contact doormeten?

Stel je voor: iemand bezoekt je website en besluit niet direct een offerte aan te vragen of een bestelling te plaatsen, maar telefonisch het eerste contact te leggen. Dit is een scenario wat wij vooral in de B2B-markt veel tegenkomen. Stel je vervolgens voor dat je €0,50 voor deze bezoeker hebt betaald via Google Ads. Deze investering zal op papier verloren gaan, maar kan in werkelijkheid wel degelijk een waardevolle klant opleveren.

Google Ads campagnes worden op veel verschillende factoren geoptimaliseerd, waarbij conversie vaak op nummer één staat. Het aantal conversies bepaalt vaak het succes van je Google Ads campagne. Maar wat nou als je een groot deel van de conversies mist die telefonisch plaatsvinden? Deze missende data beïnvloed wel de optimalisatie van je campagnes en bovendien geeft het je een vertekend beeld.

Met call tracking kun je deze missende schakel wél inzichtelijk maken.

Call tracking in het kort

Zodra iemand je website bezoekt vanuit bijvoorbeeld Google Ads, krijgt hij/zij een uniek telefoonnummer toegewezen. Via een call tracking tool, zoals AdCalls, worden deze unieke telefoonnummers automatisch uitgegeven voor jouw bedrijf. Zodra een bezoeker dit unieke nummer belt, wordt dit opgeslagen en verzameld in Google Analytics. Vervolgens kun je in Analytics zien welke bezoeker telefonisch contact heeft opgenomen, simpel toch?

Wat levert het op?

De inzet van call tracking gaat je geen nieuwe conversies opleveren, maar het je wel inzicht in bestaande conversies. Dit inzicht is van cruciaal belang om je klant te begrijpen en campagnes te optimaliseren. Zo maak je de inzet van Google Ads effectiever en bespaar je kosten op je lopende campagnes. Daarnaast is het doormeten van telefonisch verkeer onmisbaar bij de optimalisatie van een klantenservice- of sales-afdeling.

Met call tracking kom je te weten:

  • Hoeveel websitebezoekers je bedrijf bellen
  • Welke betaalde zoekwoorden telefonisch conversie opleveren
  • Hoe je je campagnes nóg beter kunt laten presteren
  • Hoe je je marketingbudget optimaal kunt inzetten om meer leads te genereren

Zo integreren we call tracking

Frontis werkt voor een aantal opdrachtgevers al een tijdje samen met AdCalls als partner op het gebied van call tracking. AdCalls is een Nederlands bedrijf dat zich volledig richt op eenvoudig integreren van call tracking in elke organisatie, van groot tot klein. Er is geen ingewikkeld programmeerwerk voor nodig, de tool van AdCalls is eenvoudig te integreren via Google Tag Manager.

Ik werk nauw samen met Soufyan, ons contactpersoon bij AdCalls. Soufyan helpt ons bij de inrichting van call tracking in de organisatie, van setup tot ondersteuning.

“Frontis is een betrouwbare partner voor AdCalls. Zij houden zich constant bezig met innovaties en nieuwe ontwikkelingen op het gebied van online marketing. Het is mooi om te zien wat voor resultaten zij hebben bereikt met de inzet van call tracking “.

Soufyan Daafi - AdCalls

Een greep uit de functionaliteiten van AdCalls:

  • Realtime dashboard (zie afbeelding)
  • Oproepen beoordelen
  • Keyword tracking
  • Offline campagnes meten
  • Aankondiging per verkeersbron

Oproepen beoordelen

Het beoordelen van oproepen is een krachtige functionaliteit om gegevens van de oproep vast te leggen. Een oproep kan bijvoorbeeld verschillende doeleinden hebben gehad, denk bijvoorbeeld een bestaande klant die een nieuwe bestelling wil doen of een nieuwe klant die een offerte heeft aangevraagd. Deze scenario’s zijn op papier gelijk, tenzij je er voor kiest om ze te beoordelen.

Beoordelen doe je na afloop van elk telefoongesprek, waarbij je de oproep labelt als 'lead' of 'sale'. In het geval van 'sale' kun je ook een bedrag doorgeven. Dit wordt ook meegestuurd naar Analytics, zodat de cirkel weer compleet is!

AdCalls uitproberen?

Je kunt AdCalls 30 dagen gratis proberen. Dit geeft je de ruimte om het product te verkennen en te ontdekken of het iets voor jouw bedrijf is. Wil je meer informatie en aan de slag met call tracking? Neem dan vrijblijvend contact met mij op (sjoerd@frontis.nl)!

SjoerdDigital marketeer
De updates van Sjoerd en onze andere specialisten in je mailbox ontvangen?

Hoi, ik ben
en ik ontvang jullie nieuwsbrief met updates graag op