Hoe optimaliseer je jouw website voor voice search?

15 april 2019leestijd 5 minutendoor Robbin

Een persoonlijke assistent, veel mensen kunnen het zich amper voorstellen. Toch hebben veel Nederlandse huishoudens er al één in huis. We hebben het dan natuurlijk over voice assistants, zoals de Google Home, Amazon Alexa, Apple Siri, Samsung Bixby of de Microsoft Cortana. 

Sterker nog, de adoptie van voice assistants gaat sneller dan de adoptie van de computer, het internet en de mobiele telefoon (zie onderstaande grafiek). Maar wat is snel? En nog belangrijker, wat zijn de gevolgen van gesproken zoekopdrachten voor jouw organisatie? Wat is bijvoorbeeld de impact van een voice assistant op je online vindbaarheid? 

Interessant! Daarom bezocht ik vorige week het congres ‘Voice Marketing & Chat’. De essentie: voice is dé zoekmanier van de toekomst. Ik vertel je wat ik heb geleerd.

Waarom gaat de adoptie van voice assistants zo snel?

Eigenlijk is het niet heel bijzonder dat de adoptie van voice zo snel gaat. Er zijn namelijk meerdere redenen te bedenken waarom mensen massaal gebruik maken van voice:

  • Praten is simpelweg makkelijker en sneller dan typen
  • Je hebt nóg sneller antwoord op al je vragen
  • Veel mensen zijn schermmoe

Dit resulteert dan ook in indrukwekkende eerste cijfers:

  • 5% van de Nederlandse markt heeft een Google Home in huis sinds de lancering in juni 2018 
  • 1/3 van de Amerikanen heeft de Alexa van Amazon in huis, ongeveer 95 miljoen (!) mensen

Hoe snel verandert voice search de wereld?

Betekent dit dat de wereld er morgen al anders uit ziet? Dat valt waarschijnlijk mee. Naast voice assistants blijven gebruikers zelf zoekopdrachten intypen in zoekmachines. Bovendien hebben de voice assistants het nog lastig met de Nederlandse taal.

Daarentegen zijn er verschillende onderzoeken die aantonen dat het gebruik binnen nu en 5 jaar gigantisch gaat stijgen. Zo wijst onderzoek van Juniper Research uit dat er in 2023 wereldwijd 275 miljoen voice assistants verkocht zullen zijn. Volgens Gartner zal in 2020 30% van alle zoekopdrachten worden uitgevoerd zonder scherm. En deze curve zal alsmaar sneller stijgen, aangezien voice assistants dankzij hun zelflerende vermogen steeds beter in staat zijn om het juiste antwoord te geven. In de toekomst zelfs beter dan de medemens. En dat heeft de nodige impact op organisaties.

Hoe kan ik me voorbereiden op voice search?

Gesproken zoekopdrachten hebben direct invloed op je online vindbaarheid. Hoe zorg je er nou voor dat Google jouw organisatie noemt na een gesproken zoekopdracht, en niet die van je concurrent? Om genoemd te worden moet je daarom online een autoriteit zijn. Concreet betekent dat dat je organisch in de 'top 0' moet staan van de organische resultaten. Oftewel, de 'featured snippet position', boven de normale organische resultaten.

Is het ook mogelijk om te adverteren voor voice search? In de toekomst mogelijk wel, maar daar is nu nog niets over bekend. Des te belangrijker om nu al te starten met het optimaliseren van je organische vindbaarheid. 4 tips waar je direct mee aan de slag kunt: 

1. Bouw je content op voor voice search

Met voice assistants verandert ons zoekgedrag. Vragende zinnen zijn de basis van gesproken zoekopdrachten. Zo wordt het belang van long tail zoektermen nog groter dan nu. Daar moet je als organisatie op inspelen. Dit doe je door in de huid te kruipen van je doelgroep en je af te vragen wat de belangrijkste vragen zijn die ze hebben. 

Deze vragen starten uiteraard met een vraagwoord, zoals 'hoe', 'wat' of 'wie'. Zorg ervoor dat je je H1 op die manier opbouwt, inclusief je belangrijkste zoekterm. Vervolgens geef je in het kort antwoord op de vraag. Ghergich & Co en SEMrush hebben 6,9 miljoen featured snippets onderzocht, waaruit bleek dat de gemiddelde grootte ongeveer 40-50 woorden is. Hou het antwoord dus kort en bondig!

Het beantwoorden van de belangrijkste vraag levert ongetwijfeld vervolgvragen op. Behandel deze vragen in het vervolg van je stuk content in de H2’s. Pel de vragen op die manier helemaal af, totdat je zeker weet dat je de vraag van de doelgroep in zijn geheel beantwoord hebt. Zo schrijf je je content letterlijk op als een conversatie. 

2. Achterhaal de vragen van je doelgroep

De beste manier om de belangrijkste vragen te achterhalen is door zelf met de doelgroep in gesprek te gaan. Een andere manier is om online research te doen, bijvoorbeeld met de standaard zoekwoordenplanners en je eigen Google Analytics account. Daarnaast zijn er ook meerdere tools te vinden die je helpen bij het vinden van long tail zoektermen, zoals AnswerThePublic en Keywordtool.

3. Voeg structured data toe aan de code van je website

Zo zorg je ervoor dat zoekmachines jouw content beter begrijpen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door data toe te voegen aan je content met gegevens over locatie, datum en tijd. Zo kan een voice assistant makkelijker antwoord geven op de gesproken zoekopdracht van de gebruiker.

4. Zorg dat (locatie)gegevens up-to-date zijn

Het wordt steeds belangrijker om informatie in de juiste context aan te bieden aan de doelgroep. Oftewel, voice search zoekt in eerste instantie naar lokale opties. Denk bijvoorbeeld aan routeinformatie en contactgegevens van een vestiging bij jou in de buurt. Zorg er daarom voor dat Google My Business up-to-date is en dat je content, daar waar mogelijk, is afgestemd op je locatie. 

Aan de slag!

Je kunt je dus nu alvast voorbereiden op voice search! Dat geldt niet alleen voor de grote jongens zoals Bol.com, Jumbo en KLM, maar ook voor kleinere en lokale partijen. Oh ja, en wist je dat je dan als gebruiker geen 10 resultaten krijgt, maar alleen het beste antwoord op je vraag? 

Heb je hulp nodig bij het bepalen en vertalen van je content voor voice search en/of de huidige zoekmachines? Ik help je graag! Neem vrijblijvend contact op. 

RobbinDigital marketeer
Via onze nieuwsbrief ontvang je deze en andere handige tips automatisch.

Hoi, ik ben
en ik ontvang jullie nieuwsbrief met updates graag op