Digitale transformatie in 2020

17 december 2020leestijd 1 minutendoor Marco

Samen met opdrachtgevers uit verschillende branches zetten we al jaren stappen in de digitale transformatie. In dit bijzondere jaar zagen we de digitale transformatie -mede dankzij de omstandigheden- sterk doorzetten. Welke ontwikkelingen zagen we in 2020? En wat verwachten we in 2021? We nemen je mee.


Versnelling van de digitale transformatie

Voor veel bedrijven kwam eind maart de noodzaak tot thuiswerken aan de orde. Ook voor ons! Zo stond de verdere uitrol van Office 365 (waaronder Teams) al wel op onze to do-lijst, maar kreeg het hoge prioriteit toen we besloten om vanaf 16 maart zoveel mogelijk thuis te gaan werken. Hoe fijn was het dat onze interne werkprocessen al zo waren ingericht dat we supersnel en naadloos konden overschakelen op thuiswerken! En zo zijn er ook opdrachtgevers die versneld vervolgstappen zetten in de digitale transformatie om in te haken op het online (samen)werken en het digitaliseren van zowel hun primaire als ondersteunende bedrijfsprocessen.

Wat heeft jouw organisatie nodig om digitaal te groeien?
Doe onze Digitale Ambitie Scan. Binnen 10 minuten ontdek je hoe het staat met jullie digitale volwassenheid én krijg je antwoord op de vraag: wat je moet aanpakken om op digitaal gebied écht verder te komen? We bieden je concrete tips & tricks in een korte analyse.

E-commerce

Hoewel digitale transformatie een proces is dat voor veel bedrijven al jaren geleden is ingezet, zijn we dit jaar in een versnelling terechtgekomen. Digitale transformatie draait nu om service, waarde toevoegen aan diensten of producten en een persoonlijke interactie met je klanten. Ook steeds meer salesprocessen verschuiven naar online. En dat geldt niet allen binnen de B2C sector. Juist binnen B2B-omgevingen zien we dat onderdelen, accessoires, producten en zelfs complete oplossingen online worden aangeboden en verkocht.

Voor verschillende opdrachtgevers hebben we het afgelopen jaar e-commerce omgevingen ontwikkeld en/of verder uitgebouwd. Een mooi voorbeeld is de webshop van Arco, ontwikkeld in Umbraco CMS met Ucommerce. Check de case! En lees in dit blog meer over hoe je als B2B bedrijf ook succesvol met e-commerce aan de slag kunt gaan.

Klantenportalen

Ook digitale klantportalen zorgen voor een veel betere interactie tussen het bedrijf en de klant. Een klantenportaal is een afgeschermde omgeving waar alleen klanten toegang toe hebben. Belangrijke informatie als contracten, facturen, (bestel)historie, statussen van orders, RMA etc. zijn 24/7 wereldwijd beschikbaar en is altijd up-to-date. Via een klantenportaal kan service en support op efficiënte wijze worden geregeld en klanten kunnen zelf hun klantgegevens wijzigen of een offerte aanvragen.  

Verschillende opdrachtgevers werken op deze manier al via een (klanten)portaal waarin koppelingen met in- en externe systemen zijn gemaakt zodat data slim wordt verwerkt en er 1 bronbestand is. Zoals Bronkhorst, zij werken al een hele tijd succesvol met klantportalen, waarin bedrijfsprocessen zijn gedigitaliseerd, check de case

Service op afstand

Op afstand werken; we vonden er een modus in en zien ook zeker voordelen die we anders niet direct ontdekt zouden hebben. Zoals reistijd en -kosten! Vergaderen met buitenlandse collega's hoeft niet altijd op locatie, maar kan ook prima in een videoconference. We zagen ook bedrijven die hun services op afstand inrichtten al dan niet ondersteund met slimme digitale tools. 

Inmeetservice op afstand

Zoals Sentimo met haar inmeetservice, die er is om jou te ondersteunen tijdens het inmeten of om jou volledig te ontzorgen door op locatie de radiator(en) in te meten. Sinds corona bieden zij inmeetservice via videocall aan voor als je zelf een heel eind komt met inmeten, maar bijvoorbeeld nog met wat vragen zit. Deze vragen kunnen eenvoudig via een videocall beantwoord worden en zo bespaart de inmeetservice veel tijd. 

Relatiebeheer op afstand

Bij een mengvoederbedrijf gingen vertegenwoordigers dagelijks letterlijk 'de boer op' bij bestaande en potentiële klanten. Afgelopen jaar is er samen met hen een 'prospecttool' ontwikkeld, waar vertegenwoordigers zelf een gepersonaliseerde online presentatie kunnen klaarzetten voor hun prospects. Daarop presenteren ze helemaal in stijl van het bedrijf, informatie die voor deze prospect relevant is, zoals bedrijfsinformatie, voerconcepten, voorwaarden en voerberekeningen. Deze 'prospecttool' is nog in 2020 gelanceerd voor Nederlandse, Belgische en Duitse klanten en is een mooi voorbeeld van snel schakelen en inspelen op de actualiteit.

Meer focus op online klantbeleving 

Nu er veel minder persoonlijk contact is en mensen nóg meer online gaan doen, is de online klantbeleving zeker een aandachtspunt! Je slaagt daarin als je de customer journey van jouw klant in kaart hebt en je met jouw middelen hierop inhaakt. 

Om de exacte behoeften van je klanten te bepalen is het een goed idee om gebruikerstesten af te nemen om bijvoorbeeld te zien hoe jouw doelgroep zich door jouw website of digitale tool beweegt en waar hij of zij mogelijk afhaakt. Met gebruikerstesten in ons UX Lab kregen we het afgelopen jaar voor verschillende klanten waardevolle inzichten, waarmee we weer een optimalisatieslag konden maken in hun bestaande (of nieuw te ontwikkelen) digitale oplossingen. Natuurlijk kunnen we ook al veel informatie halen uit analysetools, zoals Google Analytics, maar gebruikerstesten geven ons nog veel meer informatie over het 'waarom' en 'hoe' rondom een actie en dat is wat je wilt weten om jouw klantbeleving naar een hoger niveau te tillen!

Ook in de designsprint die we afgelopen jaar met Sensire hebben gedaan, kwamen deze gebruikerstesten terug, lees hier hoe dat ging!

Op naar 2021!

Voor 2021 verwachten we een verdere versnelling van de digitale transformatie in vrijwel alle sectoren en branches. We helpen graag mee om met slimme digitale technologie én slimme online marketing jouw doelgroep(en) nog sneller, beter en persoonlijker te bereiken. 

We zijn trots op de organisaties waar we in 2020 met onze full-service benadering mee mochten samenwerken en hopen dat we ook in 2021 weer mogen bijdragen aan de groei van hun business.

Dossier 'Digitale transformatie'
We delen graag onze best practices en tips omtrent de digitale transformatie en schreven er al verschillende artikelen over. Van: 'Waarom zou je dat doen?' naar 'Hoe krijg ik iedereen mee?'.

MarcoAdviseur/Partner
De updates van Marco en onze andere specialisten in je mailbox ontvangen?

Hoi, ik ben
en ik ontvang jullie nieuwsbrief met updates graag op