Content creatie: 5 tips om snel en slim te werk te gaan

26 februari 2020leestijd 5 minutendoor Lonneke

“We moeten content creëren”, horen we regelmatig. Om in contact te komen met jouw doelgroep is het inderdaad slim om (de juiste) content te creëren. Veel bedrijven vinden het lastig om relevante en kwalitatieve content te creëren. Want hoe weet je nou of dat wat je schrijft van toegevoegde waarde is?

Ja, unieke content creëren kost tijd, maar kan snel als je de juiste ‘flow’ te pakken hebt. In dit artikel geef ik je tips hoe je snel en slim content kunt creëren en waar je op moet letten.

1. Pak jouw contentstrategie erbij: goede voorbereiding is het halve werk

Content creatie kan in verschillende vormen, denk aan blogs, social media berichten, e-mailmarketing of webteksten. In dit artikel legde ik uit hoe je op één A4'tje een contentstrategie uitwerkt. Deze strategie is het uitgangspunt om te starten met het creëren van content. Op deze manier weet je precies:

  • Wat het doel is van de content
  • Voor welke doelgroep je schrijft
  • Wanneer je wat schrijft en publiceert

2. Gebruik data: creëer content aan de hand van een zoekwoordenonderzoek 

Door het maken van een contentstrategie met de bijbehorende contentkalender weet je alleen nog niet of bijvoorbeeld jouw blog bij de doelgroep aansluit en of jouw Facebook-bericht de gewenste interactie oproept.

Het gaat er niet om dat je zo vaak mogelijk content creëert, maar juist om wát je creëert. Een simpel zoekwoordenonderzoek laat zien waar mensen naar zoeken. Content schrijven op basis van een zoekwoord waar geen zoekvolume op zit, is een gemiste kans. Aan de hand van een zoekwoordenonderzoek kun je jouw content (her)schrijven. Nu weet je in ieder geval zeker dat wat je gaat publiceren, relevant is.

Voeg jouw zoekwoorden toe aan de contentkalender. Hoe specifieker de zoekwoorden, hoe beperkter waarschijnlijk het zoekvolume. Hierbij een kleine SEO-les met als voorbeeld een camping in Winterswijk. Stel je voor dat je een blog schrijft voor jouw camping, waarbij het doel is dat mensen gaan boeken. Een klein zoekwoordenonderzoek laat het volgende zien qua zoekvolumes:

  • ‘camping Nederland’: 14.800 keer per maand
  • ‘camping Winterswijk’: 3.600 keer per maand 
  • ‘camping Winterswijk met zwembad’: 50 keer per maand 

Wil jij dus mensen bereiken die op zoek zijn naar een camping in Winterswijk met een zwembad? Door die zoekwoorden toe te voegen aan jouw blog bereik je dus de juiste doelgroep en heb je de grootste kans dat dit tot een boeking leidt. Hoe specifieker de zoekwoorden, hoe relevanter de doelgroep.

3. Content creëren doe je niet alleen: maak jouw collega’s enthousiast om content aan te leveren

Oké, het plan staat: je weet nu wanneer je wat wil schrijven met welke zoekwoorden, alleen heb je nog steeds geen content. Alle content zelf creëren kost je veel tijd, dit kan efficiënter. Enerzijds om tijd te besparen, anderzijds omdat je niet altijd over de juiste kennis beschikt.

Wie weet er nou beter wat er in de organisatie speelt dan jouw collega’s zelf? Aan jou de uitdaging deze input te verzamelen. Hoe? Stel jouw collega (per mail) open vragen. Houd als vuistregel dat je minimaal tien vragen moet stellen om genoeg input te verzamelen. Vul deze informatie aan met content die je op internet over het betreffende onderwerp kunt vinden.  


4. De kunst van het redigeren: zorg voor een uniforme schrijfstijl 

Nu je alle input hebt verzameld, kun je hier een mooie tekst van maken. Maar hoe zorg je er nou voor dat alle teksten volgens een uniforme schrijfstijl zijn geschreven? Hierbij helpt het om de tone of voice te bepalen. 

De tone of wat? De tone of voice is simpelweg de stem van jouw bedrijf, afgestemd op de doelgroep die je wilt bereiken. Spreek je bijvoorbeeld de doelgroep aan met ‘je’ of ‘u’? Wil je formeel of informeel overkomen? Een consistente tone of voice zorgt voor herkenbaarheid, uniformiteit en vertrouwen bij jouw doelgroep.

Kies een tone of voice die zo dicht mogelijk bij jullie bedrijf past. Schrijf bijvoorbeeld online niet opeens heel ‘hip’ als je dit als bedrijf zijnde eigenlijk niet bent. Het moet passen bij het bedrijf, dus blijf dichtbij jezelf. 

Gebruik bij het schrijven van jouw tekst de zoekwoorden uit jouw onderzoek (op de juiste plekken) en klaar! Vergeet niet altijd even jouw tekst nog even op (on)juistheden te laten controleren door een collega. 

5. Content creatie voor social media 

Een social media bericht opstellen en delen op social media zoals Instagram is soms sneller gedaan dan het schrijven van een blog. Maak hier gebruik van en wissel ‘makkelijk op te stellen berichten’ af met bijvoorbeeld blogs. Gebruik de verschillende kanalen als verlengstuk: zo kun je een blog schrijven op de website, die je vervolgens deelt op social media. 

En nu? 

Aan de slag met het creëren van content! Elke klant is anders en heeft andere behoeftes en problemen. Aan jou de taak jouw oplossing voor te dragen. Er is geen gouden content formule die vertelt welke soort content wanneer het beste werkt. Laat je niet weerhouden: blijf creatief en accepteer dat de ene content nou eenmaal meer of eerder aanslaat dan de andere. Soms heb je hier een makkelijke verklaring voor, maar soms ook niet. Wees niet bang om dingen uit te proberen! 

Hulp nodig? Ik help je graag op weg en/of neem je wat werk uit handen. Neem vrijblijvend contact op!

LonnekeContent marketeer
Via onze nieuwsbrief ontvang je deze en andere handige tips automatisch.

Hoi, ik ben
en ik ontvang jullie nieuwsbrief met updates graag op