naar Kennisbank

Nieuwste update in LinkedIn: richt in 4 stappen jouw Business Manager in!

Blog
08 november 2022

Afgelopen zomer heeft LinkedIn het nieuwe Business Manager-platform gelanceerd. Dit is de ideale manier om al jouw LinkedIn-advertentieaccounts en -pagina’s in één overzicht te beheren. Maar hoe maak je een Business Manager aan en hoe geef je de juiste personen de juiste rechten? Wij helpen jou daar in 4 stappen mee verder!

Wat is LinkedIn Business Manager?

LinkedIn Business Manager is een dashboard waarin organisaties al hun LinkedIn-advertentieaccounts, -pagina's en de mensen en bedrijven die eraan werken centraal kunnen beheren. De Business Manager van LinkedIn biedt voor grote adverteerders en bureaus die meerdere advertentieaccounts en pagina’s hebben een centraal overzicht, doordat alles op één plek staat.

Waarom LinkedIn Business Manager gebruiken?

Er zijn een aantal redenen te noemen waarom je niet langer moet wachten met het gebruiken van LinkedIn Business Manager. De belangrijkste voordelen van LinkedIn Business Manager zijn namelijk:

  • Het vereenvoudigt jouw marketingervaring op LinkedIn. Het nieuwe Business Manager-platform biedt namelijk een centraal dashboard dat het makkelijker maakt alle LinkedIn-advertentieaccounts en –pagina’s van je organisatie in één overzicht te beheren.
  • Beheer gemakkelijk de gebruikerstoegang voor jouw advertentieaccounts en pagina’s. Je kunt mensen en bedrijven gemakkelijk de toegang geven die ze nodig hebben of ze met één klik weer verwijderen. Zo kun je snel bepalen wie campagnes kan maken of bewerken en wie je pagina's kan beheren. Dit helpt ook om de veiligheid beter te behouden.
  • Doordat alles op één plek te vinden is kun je eenvoudig navigeren door de Bedrijfsmanager, Campagnebeheer en Pagina’s.
  • Werk je samen met een bureau voor organisch beheer van social media of voor betaalde campagnes, dan kun je deze als partner toevoegen. Dit zorgt voor een efficiëntere samenwerking.

Aan de slag!

We nemen snel een duik in hoe jij jouw eigen LinkedIn Business Manager aanmaakt en welke mogelijkheden er allemaal zijn.

Stap 1: Maak een Business Manager-account aan

Om te beginnen met het aanmaken van je eigen Business Manager ga je naar de aanmaakpagina. Voer hier een naam (bijvoorbeeld de bedrijfsnaam) voor jouw Business Manager in en voer een zakelijk e-mailadres* in die je wil koppelen aan het dashboard. Houd er rekening mee dat iedereen die toegevoegd wordt aan het dashboard de naam van de Business Manager te zien krijgt. Voordat je op ‘maken klikt’ kies je onderaan de pagina voor het hoofddoel van jouw dashboard. Dus gaat het om het beheren van je eigen bedrijfsmiddelen of die van klanten.

*Je maakt een Business Manager aan met je zakelijke mail en vervolgens koppel je je privé account om de Business Manager te beheren.

Stap 2: Teamleden uitnodigen en beheren 

Kies in het menu aan de linkerkant voor ‘personen’. Dit is de plek waar je jouw collega’s en contactpersonen van partners kunt uitnodigen om lid te worden van jouw Business Manager. Gebruik ook hier weer het zakelijke mailadres van je collega of contactpersoon en wijs één van de drie bedrijfsrollen toe. De drie bedrijfsrollen die je kunt kiezen zijn:

  1. Beheerder: met deze rol kan je alles in Business Manager beheren, waaronder personen en hun rollen, advertentieaccounts en pagina’s.
  2. Medewerker: met deze rol krijg je toegang tot en kun je werken met toegewezen advertentieaccounts en pagina’s.
  3. Contractant: ook met deze rol kun je werken in toegewezen advertentieaccounts en pagina’s, maar deze rol wijs je toe aan externe partners en aan medewerkers die je tijdelijk toegang wil geven.

Tips:

  • Laat de personen die je uitnodigt altijd even weten dat ze een uitnodiging in hun mail kunnen verwachten. De mail met de uitnodiging kan namelijk in de spam inbox belanden.
  • Wijs aan tenminste twee mensen beheerderstoegang toe zodat er altijd iemand in de Business Manager kan, ook als je toegangsproblemen ondervindt.

Zodra teamleden de uitnodiging geaccepteerd hebben, zijn ze lid van jouw Business Manager. Je kunt hun rol op elk moment aanpassen door naar het tabblad ‘personen’ te gaan en te klikken op het potloodpictogram rechts van het teamlid. Hier kan je een titel toevoegen of wijzigen en een andere zakelijke rol toewijzen.

Stap 3: Pagina’s koppelen 

Om pagina’s te koppelen kies je in het menu aan de linkerkant voor ‘pagina’s’ en klik je op ‘pagina toevoegen’ in het midden van je beeldscherm. Zoek vervolgens naar je eigen bedrijfspagina door de bedrijfsnaam in te typen en selecteer de juiste pagina. In de onderste screenshot is dit als voorbeeld gedaan voor Frontis. Wil je toegang vragen tot de bedrijfspagina van een ander bedrijf, dan doe je dit door de url van de LinkedIn-pagina toe te voegen onder ‘verzoeken om toegang’. Alleen hogere paginabeheerders kunnen het verzoek goedkeuren.

Naast de rol die je krijgt binnen het gehele Business Manager-platform, krijg je ook binnen de pagina’s een rol. De rollen die je toegewezen kunt krijgen zijn:

  • Hogere beheerder: met deze rol kun je alles op de pagina beheren. Dit is de enige rol die de rechten heeft om pagina’s te bewerken en alle beheerders te managen.

Spontane content beheren

  • Contentbeheerder: met deze rol heb je de rechten om content en commentaren te plaatsen en beheren, en statistieken te exporteren.
  • Curator: deze rol beveelt content aan die medewerkers kunnen plaatsen en kan ook statistieken exporteren.
  • Analist: binnen deze rol kunnen alleen statistieken weergegeven worden en deze exporteren op LinkedIn en heeft beperkte toegang tot de partnertools van externe partners.

Nadat je een pagina hebt toegevoegd, wordt deze vermeld in je Business Manager. Om te zien welke beheerders toegang hebben tot deze pagina, klik je op de naam van de pagina. Wil je andere personen toegang geven tot de pagina klik dan op ‘personen toevoegen’ en geef ze de juiste rol. Wil je een persoon een andere rol geven? Klik dan op het potlood achter de naam en pas de rol aan.

Stap 4: Advertentieaccounts koppelen 

Het koppelen van advertentieaccounts gaat op een vergelijkbare manier als hiervoor beschreven. In het tabblad ‘advertentieaccounts’ wordt overzichtelijk weergegeven tot welke accounts je toegang hebt, wat je rol is en of de samenwerking goedgekeurd is. Er zijn drie manieren om advertentieaccounts aan dit overzicht toe te voegen:

  • Accounts toevoegen op ID: hier kun je een account toevoegen door de Business Manager-ID van het account toe te voegen.
  • Accounts toevoegen via CSV-bestand: voeg meerdere advertentieaccounts van je eigen bedrijf tegelijkertijd toe door alle losse ID’s in een CSV-bestand te zetten. Deze voeg je dan in één keer toe door het bestand te uploaden in LinkedIn Business Manager.
  • Accounts opvragen via CSV-bestand: wil je meerdere accounts van een ander bedrijf tegelijkertijd toevoegen? Plaats dan ook alle ID’s in een CSV-bestand en voeg deze in één keer toe.

Tip: vraag of de accountmanager van het advertentieaccount jouw verzoek wil goedkeuren.

Wanneer je verzoek is goedgekeurd zie je het advertentieaccount in je Business Manager staan. Om teamleden toe te voegen, klik je op het advertentieaccount en selecteer je ‘personen toevoegen’. Iedereen die al toegang had tot het advertentieaccount wordt hier automatisch vermeld. Ook binnen de advertentieaccounts kan je weer verschillende rollen toewijzen.

Belangrijk! Koppel direct een ‘Factureringsbeheerder’ aan het advertentieaccount, zonder factureringsbeheerder kan je geen advertenties aanmaken.

Klik het gewenste advertentieaccount aan, klik op ‘personen toevoegen’. Voeg de persoon toe die de rol factureringsbeheerder moet worden. Is de persoon al toegevoegd aan het account maar nog geen factureringsbeheerder? Klik dan op het potlood achter de naam en pas de rol aan.

Stap 4: Partners toevoegen en de juiste rechten verlenen

LinkedIn Business Manager maakt het nu mogelijk om jouw advertentieaccounts gemakkelijk en veilig te delen met partners. Dus werk je samen met externe partners? Lees dan vooral verder.

Om aan de slag te kunnen zorg je ervoor dat je in het bezit bent van de Business Manager-ID van de partner. Advertentieaccount-ID’s kun je vinden door onder je account naar ‘Campagnebeheer’ te gaan. Vul vervolgens in het midden van de partnerpagina de Business Manager-ID in. Na het toevoegen een partner wordt deze weergegeven op jouw partnerpagina. Op dat moment worden er nog geen advertentieaccounts en pagina’s gedeeld. De specifieke advertentieaccounts en pagina’s moeten nog gedeeld worden. Partners kunnen namelijk alleen de specifieke items zien en daarop reageren die je met hen gedeeld hebt.

Om pagina’s en advertentieaccounts te delen klik je op jouw partnerpagina op de naam van de partner. Klik op ‘pagina’s delen’ en selecteer de pagina’s die je wil delen. Ook hier kun je weer specifieke rollen toewijzen aan de partner. Dit is meestal de rol ‘hogere beheerder van de pagina’. Hetzelfde geldt voor het delen van de advertentieaccounts. Klik op ‘advertentieaccounts delen’ en selecteer de juiste accounts. Ook hier wijs je weer een rol toe en kies je meestal voor ‘accountmanager’.

Een artikel door:
Lonneke
Content marketeer

Hulp nodig bij het inrichten van LinkedIn Business Manager?

We helpen je graag op weg en denken met je mee!