naar Kennisbank

Hoe goed ken jij de gebruikers van jouw website?

Blog
06 februari 2020

'Gewoon een mooie website maken', dat was in het verleden vaak de opdracht die we kregen. Inmiddels is dat 'een effectieve en gebruiksvriendelijke website die voldoet aan de behoefte van alle gebruikers, voorzien van de daarbij benodigde functionaliteiten en technische eisen'. Want, het succes van een website valt of staat met de ervaring van gebruikers. Je moet dus weten wat zij belangrijk vinden, want daarmee maak je het verschil! Hoe dan?

Doelgroepanalyse: zo pakken we dat aan

We beginnen dus niet zomaar aan een online traject, maar verzamelen eerst zoveel mogelijk informatie over onze opdrachtgever én haar doelgroep(en). Dit helpt ons bij het maken van de juiste keuzes voor de sitestructuur, informatie architectuur, functioneel ontwerp/wireframes en het uiteindelijke design. Een doelgroepanalyse is onderdeel van deze 'analysefase'. In een gezamenlijke sessie van een dagdeel proberen we antwoord te krijgen op vragen als: 

  • Wat is het probleem of de behoefte van de gebruiker?
  • Naar welke informatie is de gebruiker op zoek?
  • Met welk doel komt de gebruiker naar jouw website?
  • Is er een verschil in behoefte tussen mobiele- en desktopgebruikers?
  • Welke functionaliteiten helpen de gebruiker in zijn 'zoektocht'?
  • Voor welke verleidingen is de gebruiker gevoelig?
  • Wat zijn de voornaamste redenen om voor een bedrijf/product te kiezen?
  • Welke alternatieven zal hij waarschijnlijk overwegen?
  • Welk gevoel moeten de gebruikers krijgen bij een bezoek aan de website?

Door personen uit verschillende lagen binnen de organisatie aan te laten sluiten, krijgen we hele waardevolle informatie. We maken hierbij gebruik van het Frontis Persona Canvas, waarin we de belangrijkste persona's uitwerken op basis van vraag/behoefte, toptaken en functionaliteiten, afhaakmomenten, etc. Alle informatie, aangevuld met de uitkomsten van de andere analyses en ideeën van het projectteam, vormen belangrijke input voor de concept- en designfase.

Usability onderzoek: neem jouw bestaande website onder de loep

Misschien heb je al een bestaande website of online platform die je beter wilt inrichten op jouw doelgroep(en). Er valt altijd wel íets te verbeteren! Of je wilt toetsen of jouw doelgroep de website gebruikt zoals je zou verwachten. Dit brengen we in kaart tijdens een usability (ook wel user experience of UX) onderzoek in ons UX Lab

Zo werkt usability onderzoek

Frontis voert usability onderzoek uit middels het ‘think aloud principe’. Dat betekent dat we de testpersonen vragen om bij het uitvoeren van de opdrachten hardop te praten en hun gedachten te delen. We registreren hiermee niet alleen het gedrag, maar ook gedachten en gezichtsuitdrukkingen. Doordat de testpersonen actief hun keuzes en bezwaren toelichten, ontstaat veel inzicht in de knelpunten van het online platform en welke oplossingen mogelijk zijn.

Onze ervaringen met usability onderzoek zijn zeer positief en vaak ook verrassend! Met de feedback kunnen we altijd weer belangrijke verbeteringen doorvoeren.

Als je klein wilt beginnen kan het ook al zinvol zijn om een (online) enquête te houden onder websitebezoekers (bijvoorbeeld via Hotjar) of relaties om input te verzamelen. 

Een website is nooit af...

De markt en behoeften veranderen continu, dus optimaliseren en finetunen stopt eigenlijk nooit. Door regelmatig te monitoren en analyseren krijgen we de bevestiging van de gemaakte keuzes of signaleren we juist nieuwe kansen. Wat dat betreft is een website of online platform nooit af.

Een artikel door:
Robbin
Digital marketeer

Meer weten over de doelgroepanalyse of aan de slag met usability?

Ik hoop je hiermee een klein beetje inzicht te hebben gegeven in hoe je jouw doelgroep beter leert kennen en waarom dit zo belangrijk is. Wil je meer informatie? We kijken graag met je mee!