naar Kennisbank

Haal de bezem door je website! In 3 stappen content opschonen

Blog
29 maart 2022

In (de aanloop naar) het voorjaar gaan we met zijn allen massaal aan de 'voorjaarsschoonmaak'. Toch? 😉 In ieder geval haken veel bedrijven hier op in, je ziet en hoort het overal voorbij komen. Het is ook een mooi moment om je huis lentefris te maken. Maar waarom zou je je beperken tot je huis? Ook een website kan minimaal eens per jaar een grote schoonmaak gebruiken. Zo kun je zelf sneller en gestructureerder werken en maak je de website (weer) relevant voor je doelgroep! Dus hup: in 3 stappen met de bezem erdoor!

Stap 1: Loop pagina's na

Je kent het wel, je plaatst een nieuws- of blogartikel online of je publiceert een case en deze blijft onveranderd staan. Dat is niet erg, maar na een aantal maanden/jaren is de inhoud al vaak verouderd. Want nieuws uit 2020 kun je eigenlijk geen nieuws meer noemen, toch? Loop dit soort publicaties na en vraag jezelf het volgende af:

  • Klopt de inhoud nog?
  • Is dit nog relevant en/of actueel genoeg voor de doelgroep? 

Is het antwoord deze vragen 'nee', dan kun je twee dingen doen:

  1. Zet de publicatie inactief en zorg ervoor dat de URL doorverwijst naar een bovenliggende (bijvoorbeeld nieuwsoverzicht) óf een gerelateerde pagina (301-redirect). Zo komen mensen die de geïndexeerde URL in zoekmachines volgen niet uit op een 404-pagina.
  2. Actualiseer de publicatie. Misschien is een deel nog wel relevant en kun je nieuwe ontwikkelingen hierin verwerken waardoor de pagina weer helemaal van nu is (wel de publicatiedatum aanpassen)! En waarom deze content niet hergebruiken, (denk aan social media of nieuwsbrief)? Handig als je even geen inspiratie hebt voor nieuwe content!

Naast publicaties heb je waarschijnlijk ook informatie over het bedrijf, producten en diensten op de website staan. Hou dezelfde vragen in je achterhoofd als je dit soort pagina's na loopt.

Tip: om te voorkomen dat content snel 'veroudert', vermijd zoveel mogelijk zaken als tijdsgebonden verwijzingen (gisteren, vorige week) en aantallen (18 jaar, 25 medewerkers) in je teksten. Dan hoef je dat niet steeds bij te werken!

Stap 2: Check de statistieken

Google Analytics vertelt je veel over websiteprestaties. Zo ook van de content op de website. Kijk daarom regelmatig hoe jouw pagina's het doen via: Gedrag > Site-content > Landingspagina's

In dit overzicht kun je de prestaties bekijken van alle landingspagina's (de eerste pagina die je bezoeker ziet), maar het is handiger om per paginacategorie te kijken om te zien welke artikelen wel/niet populair zijn. Een voorbeeld, in ons geval check ik dit voor 'Updates':

  • Ga naar Gedrag > Site-content > Landingspagina's
  • Selecteer een ruime periode, bijvoorbeeld een jaar
  • Typ het bovenliggende item dat terugkomt in de URL, in dit geval '/updates/' in het zoekveld boven het overzicht
  • Kijk ook in Google Search Console om te zien hoe deze pagina's ranken in de zoekresultaten van Google. Zo heb je een goed beeld van de pagina's die veel van je verkeer genereren.

Het aantal keren dat een pagina is bezocht kan een uitgangspunt zijn, maar zegt niet alles over de populariteit van de pagina. Vaak zie je aan de combinatie van statistieken het beste hoe het met de pagina gesteld is.

Vraag jezelf nu het volgende af:

  • Is dit onderwerp nog relevant in relatie tot het bedrijf/jullie doelgroep?
  • Is de pagina voldoende geoptimaliseerd om goed gevonden te worden?
  • Spreekt de pagina (nog) wel de juiste doelgroep aan?

Is het antwoord op (één van) deze vragen 'nee'? Overweeg dan om er wat aan te doen, lees: content aanscherpen, optimaliseren of updaten (zoals beschreven bij stap 1) óf kies ervoor om de pagina op te ruimen.

Stap 3: Ruim ook de 'achterkant' op

Naast de voorkant van de website (content) is het ook fijn dat de 'achterkant' van de website op orde is. Ga de mediabibliotheek door op zoek naar bestanden die nergens meer gebruikt worden en verwijder deze. Check ook de mappenindeling: is er voldoende structuur en staan de mediabestanden in de juiste map? Zo niet: werk aan de winkel!

Ook binnen de websitestructuur vind je ongetwijfeld pagina's (test, voorbeeld, oud) die nooit gebruikt worden en soms zelfs geindexeerd worden in Google: weg ermee!

Heb je tijd voor 'klusjes' waar je normaal niet aan toe komt?

Bijvoorbeeld omdat de coronacrisis jouw hele planning overhoop heeft gehaald? Met onze handige 'digitale voorjaarsschoonmaak' checklist neem je al jouw online platformen onder de loep.

Ruimte voor frisse content!

Zo, dat voelt goed! En nu is er ook weer ruimte voor frisse content. Mijn collega Lonneke geeft je in dit artikel tips voor het creëren van nieuwe content en hoe je dat slim kunt doen. Even sparren hierover? Neem contact op, we denken graag met je mee!

Een artikel door:
Monique
Communicatie- en contentspecialist