naar Kennisbank

Content creatie: 5 tips om snel en slim te werk te gaan

Blog
16 december 2021

“We moeten meer content creëren”, horen we regelmatig. Om in contact te komen met jouw doelgroep is het onvermijdelijk om (de juiste) content te creëren. Veel bedrijven vinden het lastig om relevante én kwalitatieve content te creëren. Want hoe weet je nou of dat wat je schrijft van toegevoegde waarde is?

Ja, unieke content creëren kost tijd.. maar kan snel als je de juiste ‘flow’ te pakken hebt. In dit artikel geef ik je tips hoe je snel en slim content kunt creëren en waar je op moet letten.

In dit artikel:

  1. Pak jouw contentstrategie erbij: goede voorbereiding is het halve werk
  2. Gebruik data: creëer content aan de hand van een zoekwoordenonderzoek
  3. Content creëren doe je niet alleen: maak jouw collega’s enthousiast!
  4. De kunst van het redigeren: zorg voor een uniforme schrijfstijl
  5. Content creatie voor social media

 

1. Pak jouw contentstrategie erbij: goede voorbereiding is het halve werk

Content creatie kan in verschillende vormen, denk aan blogs, social media berichten, e-mailmarketing of webteksten. In dit artikel legde ik uit hoe je op één A4'tje een contentstrategie uitwerkt. Deze strategie is hét uitgangspunt om te starten met het creëren van content. Op deze manier weet je precies:

  • Wat het doel is van de content
  • Voor welke doelgroep je schrijft
  • Voor welke fase van de klantreis je schrijft
  • Wanneer je wat schrijft en publiceert

2. Gebruik data: creëer content aan de hand van een zoekwoordenonderzoek

Door het maken van een contentstrategie met de bijbehorende contentkalender weet je alleen nog niet of bijvoorbeeld jouw blog bij de doelgroep aansluit en of jouw Facebook-bericht de gewenste interactie oproept.

Het gaat er niet om dat je zo vaak mogelijk content creëert, maar juist om wát je creëert. Een simpel zoekwoordenonderzoek laat zien waar mensen naar zoeken. Content schrijven op basis van een zoekwoord waar geen zoekvolume op zit, is een gemiste kans. Aan de hand van een zoekwoordenonderzoek kun je jouw content (her)schrijven. Nu weet je in ieder geval zeker dat wat je gaat publiceren, relevant is.

Voeg jouw zoekwoorden toe aan de contentkalender. Hoe specifieker (en vaak ook langer) de zoekwoorden, hoe beperkter waarschijnlijk het zoekvolume. Hierbij een kleine SEO-les met als voorbeeld een camping in Winterswijk direct aan het water. Stel je voor dat je een blog schrijft voor jouw camping, waarbij het doel is dat mensen met een hond jouw camping bezoeken.

Een klein zoekwoordenonderzoek laat het volgende zien qua zoekvolumes:

  • ‘camping met hond’: 1.300 keer per maand
  • ‘kamperen met hond’: 480 keer per maand
  • ‘camping met hond aan water’: 210 keer per maand

Wil jij dus mensen bereiken die op zoek zijn naar een camping in Winterswijk aan het water waar honden zijn toegestaan? Door die zoekwoorden toe te voegen aan jouw blog bereik je dus de juiste doelgroep en heb je de grootste kans dat dit tot een conversie leidt. Hoe specifieker de zoekwoorden, hoe relevanter de doelgroep.

3. Content creëren doe je niet alleen: maak jouw collega’s enthousiast!

Oké, het plan staat: je weet nu wanneer je wat wil schrijven met welke zoekwoorden, alleen heb je nog steeds geen content. Alle content zelf creëren kost je veel tijd, dit kan efficiënter. Enerzijds om tijd te besparen, anderzijds omdat je niet altijd over de juiste kennis beschikt.

Wie weet er nou beter wat er in de organisatie speelt dan jouw collega’s zelf? Aan jou de uitdaging deze input te verzamelen. Hoe? Stel jouw collega (per mail) open vragen. Houd als vuistregel dat je minimaal tien vragen stelt om genoeg input te verzamelen. Vul deze informatie aan met content die je op internet over het betreffende onderwerp vindt.

4. De kunst van het redigeren: zorg voor een uniforme schrijfstijl

Maak nadat je alle input hebt verzameld een mooie en aansprekende tekst. Maar hoe zorg je er nou voor dat alle teksten volgens een uniforme schrijfstijl zijn geschreven? Hierbij helpt het om de tone of voice te bepalen.

De tone of wat? De tone of voice is simpelweg de stem van jouw bedrijf, afgestemd op de doelgroep die je wilt bereiken. Spreek je bijvoorbeeld de doelgroep aan met ‘je’ of ‘u’? Wil je formeel of informeel overkomen? Een consistente tone of voice zorgt voor herkenbaarheid, uniformiteit en vertrouwen bij jouw doelgroep.

Kies een tone of voice die zo dicht mogelijk bij jullie bedrijf past. Schrijf bijvoorbeeld online niet opeens heel ‘hip’ als je dit als bedrijf zijnde eigenlijk niet bent. Het moet passen bij het bedrijf, dus blijf dichtbij jezelf.

Gebruik bij het schrijven van jouw tekst de zoekwoorden uit jouw onderzoek (op de juiste plekken) en klaar! Vergeet niet altijd even jouw tekst nog even op (on)juistheden te laten controleren door een collega.

5. Content creatie voor social media 

Een social media bericht opstellen en delen op social media zoals Instagram is soms sneller gedaan dan het schrijven van een blog. Maak hier gebruik van en wissel ‘makkelijk op te stellen berichten’ af met bijvoorbeeld blogs. Gebruik de verschillende kanalen als verlengstuk: schrijf een blog op je website en deel die vervolgens op social media.

En nu?

Aan de slag met het creëren van content! Elke klant is anders en heeft andere behoeftes en problemen. Aan jou de taak jouw oplossing voor te dragen. Er is geen gouden content formule die vertelt welke soort content wanneer het beste werkt. Laat je niet weerhouden: blijf creatief en accepteer dat de ene content nou eenmaal meer of eerder aanslaat dan de andere. Soms heb je hier een makkelijke verklaring voor, maar soms ook niet. Wees niet bang om dingen uit te proberen! 

Een artikel door:
Lonneke
Content marketeer

Heb je hulp nodig bij content creatie?

We helpen je graag op weg en/of nemen je werk uit handen als je wat extra capaciteit nodig hebt.