naar Kennisbank

Gmail & Yahoo update: Belanden jouw e-mails na 1 februari in de SPAM?

Blog
30 januari 2024
Graphic One Graphic Two

Gmail en Yahoo treden hard op tegen de grote stroom ongewenste e-mails en voeren per 1 februari 2024 nieuwe, strengere inboxregels door. Een gamechanger voor organisaties die regelmatig bulk e-mails versturen naar klanten en contacten. Maar wat verandert er precies en hoe zorg je ervoor dat jouw e-mails netjes aankomen bij de ontvangers?

Verstuur je regelmatig bulk e-mails naar mailinglijsten via mailingprogramma’s? Lees dan snel verder!

Wat verandert er bij Gmail en Yahoo?

Dagelijks markeren ontvangers zo’n 162 miljard e-mails als SPAM, waarvan het grootste deel (36%) afkomstig is van verkoop- en marketingteams. Om deze stroom ongewenste e-mails tegen te gaan, scherpen Gmail en Yahoo hun algoritmes aan voor spamfiltering en e-mailauthenticatie.

Verzend je regelmatig bulk e-mails maar voldoen ze niet aan deze nieuwe standaarden? Dan verdwijnen ze sneller in de SPAM-box óf… worden ze niet eens afgeleverd bij de ontvanger. Dus zorg dat je voldoet aan de nieuwe regels:

  • Vereisten voor e-mailverificatie van je domein
    Een e-mailverificatie van het domein beschermt ontvangers tegen schadelijke berichten en je organisatie tegen nabootsing van je identiteit(spoofing). Daarnaast worden deze e-mails minder snel geweigerd of als SPAM gemarkeerd.
  • Eenvoudig aan- en afmeldproces
    Stuur e-mails naar ontvangers die jouw e-mails willen ontvangen. Maak het tegelijkertijd makkelijk voor ontvangers om zich af te melden voor je berichten.
  • Een goede afzenderreputatie
    Het is belangrijk om -als afzender- een goede reputatie te hebben. Een goede reputatie bouw je op met consistente verzendvolumes en lage afmeld- en spamklachtratio’s.
  • Relevante inhoud en hoge engagement
    Verstuur e-mails met relevante en waardevolle inhoud. Dit verhoogt de betrokkenheid van ontvangers.

 

Zo voorkom je dat jouw e-mails in de SPAM-inbox belanden

Bovenstaande wijzigingen vragen om jouw aandacht, maar bieden ook kansen om je e-mailmarketing te verbeteren:

Zorg voor correcte verificatie

Verifieer je domein met technieken als SPF, DKIM, DMARC en ARC. Dat stel je in via je domeinprovider. Heb je er hulp bij  nodig? Laat het ons dan gerust weten – we helpen je graag.

Verbeter de inhoud van je e-mails

Zorg ervoor dat elke verzonden e-mail waardevol is voor de ontvanger. Dus promoot niet alleen jouw producten/diensten, maar zorg voor een gepersonaliseerde ervaring met waardevolle content. Stel jezelf bij elke e-mail de vraag: “Biedt deze e-mail directe waarde aan de ontvanger en spreek ik een probleem/behoefte aan?”.

In ons gratis e-book “In 3 stappen naar succesvolle en doeltreffende e-mailmarketing” pas je slimme tips & tricks toe om het beste uit e-mailmarketing te halen.

Houd je mailinglijst up-to-date

Een goed onderhouden mailinglijst draagt bij aan een lage spammeldingsratio. Probeer deze onder de 0,3% te houden; dat is de richtlijn die Gmail aanhoudt.

Realiseer een synchronisatie met je CRM, zodat dit proces automatisch verloopt.

Realiseer een eenvoudig afmeldingsproces

Verberg de afmeldinglink niet, maar maak deze duidelijk zichtbaar – dat ontvangers zich moeiteloos uitschrijven als zij jouw e-mails niet meer willen ontvangen. Is de afmeldingslink moeilijk of niet vindbaar? Dan markeert de ontvanger de e-mail ongetwijfeld als SPAM.

En stuur je dagelijks meer dan 5.000 marketinge-mails? Zorg er dan voor dat abonnees zich in één klik kunnen afmelden.

Maileon

Frontis is partner van Maileon. En we hebben goed nieuws: Maileon heeft het meeste al standaard voor je opgelost! Dat lees je in hun artikel waarin ze nog meer tips en tricks geven.

Welke e-mailproviders voldoen aan de laatste eisen?

Welke e-mailproviders voldoen aan de laatste eisen?

E-mailprovider Maileon biedt meer informatie en tips over het aanpassen van jouw e-mailmarketing aan de nieuwe regelgeving van Gmail en Yahoo. Niet voor niets zijn wij partner. Wij kozen destijds bewust voor Maileon. Waarom? Dat lees je in onze update.

Een artikel door:
Anton
Digital marketeer