E-mailmarketing voor de B2B

Maar liefst 81% van de digital marketeers ziet e-mailmarketing als een primair marketingkanaal. Resultaatgerichte e-mailcampagnes vormen daarom in veel marketingstrategieën een belangrijk onderdeel. Zet je e-mailmarketing op de juiste manier in? Dan weet je klanten te binden én je (online) omzet te verhogen.

Ben je al overtuigd en ben je op zoek naar optimalisatie tips voor je e-mailmarketing?
Download dan ons handige e-book mét slimme checklist!

e-mailmarketing voor de B2B

Wat is e-mailmarketing?

Met e-mailmarketing benaderen bedrijven klanten of geïnteresseerden direct met behulp van e-mail. Het doel van e-mailmarketing is acquisitie, overtuigen of informeren. Daarnaast is het ook een uitstekend middel voor relatiebeheer.

Misschien wel het bekendste voorbeeld van e-mailmarketing is de nieuwsbrief. Maar, e-mailmarketing is zo veel meer dan dat. Zo zie je regelmatig leadgeneratie, tevredenheidsonderzoek, informatiedeling en event-uitnodigingen terug in e-mailmarketingcampagnes.

E-mailmarketing is dan ook voor vrijwel elk bedrijf interessant. Zowel B2C- als B2B-bedrijven zijn namelijk gebaat bij communicatie met haar doelgroepen.

 Het verschil tussen e-mailmarketing en marketing automation

Marketing automation gaat een stap verder dan e-mailmarketing. Met marketing automation ondersteun je het gehele proces van online interacties: je automatiseert het versturen van berichten op het juiste moment met de juiste boodschap naar specifieke personen binnen je doelgroepen. Hiervoor heb je speciale automation tools nodig, zoals Sharpspring.

Voordelen van e-mailmarketing voor B2B

E-mailmarketing wordt binnen de B2B ingezet voor leadnurturing. Je bereikt je prospects op een laagdrempelige, snelle én persoonlijke manier zonder dat het een marketeer veel moeite kost. Daarnaast biedt het middel de volgende voordelen:

E-mailmarketing is meetbaar

Wanneer je (de juiste) e-mailmarketingsoftware gebruikt om e-mails te versturen, beschik je over veel data. Zo meet je gemakkelijk het aantal opens, kliks en conversies van jouw e-mailcampagnes. Met deze data optimaliseer je campagnes en stuur je bij waar nodig.

Doelgroepen zijn te segmenteren

De meeste e-mailmarketingsoftware hebben de mogelijkheid om doelgroepen op te delen in segmenten. Hierdoor sorteer je eenvoudig op interesse, geslacht of gegevens die voor jou belangrijk zijn. Je hebt de keuze om de hele doelgroep dezelfde e-mail te sturen of dat elk segment binnen je doelgroep een specifieke e-mail ontvangt. Op deze manier maak je jouw content relevant voor je doelgroep.

Eenvoudig te personaliseren

Door je database te verrijken met data van doelgroepen is content eenvoudig te personaliseren. Zo is het mogelijk om ontvangers persoonlijk aan te spreken met voor- en/of achternaam. Maar ook om een persoonlijk advies of aanbod te sturen op basis van interesses of eerdere aankopen. Deze feature maakt e-mailmarketing een krachtig en effectief marketingkanaal.

Relatief lage kosten

Het hoeft niet veel te kosten om e-mails te sturen naar de doelgroepen. Houd er rekening mee dat je tijd investeert in het opbouwen en inrichten van doelgroepen met de best passende segmentatie. Daarnaast hangen de kosten af van het gekozen platform en hoe uitgebreid de bijbehorende functionaliteiten zijn.

Hoge relevantie voor B2B

B2B mailingen scoren volgens onderzoek beter op relevantie. Bovendien worden ze vaker geopend en hebben doorgaans een hogere click rate dan B2C campagnes. Ongeveer 30 procent van de B2B mails wordt geopend. Bij B2C is dat percentage 22,84 procent. De click rate in B2B ligt op 5,23 procent, terwijl dat in B2C zo’n 3,45 procent is.

e-mailmarketing campagne voor B2B

Onze ervaring met e-mailmarketing voor B2B

Om de beste resultaten te bereiken met e-mailmarketingcampagnes is het van belang om het platform te kiezen dat past bij jouw doelstellingen. Heb je bijvoorbeeld een uitgebreid pakket nodig of een eenvoudige interface om nieuwsbrieven te versturen?

Bij Frontis werken we met verschillende software. Zowel gericht op e-mailmarketing als op marketing automation. Zo hebben we voor elk doel een passend platform.

Mailchimp

Met Mailchimp verstuur je eenvoudig e-mails met een professionele uitstraling. Het is zeer toegankelijke en snel te leren software. Daarnaast biedt Mailchimp de mogelijkheid om doelgroepen eenvoudig op te splitsen in diverse segmenten op basis van verschillende gegevens.

Koppel Mailchimp moeiteloos aan CMS-systemen zoals Umbraco en Kentico.

SharpSpring

SharpSpring is een ‘all-in-one e-mailmarketingplatform’ mét geïntegreerd CRM en uiteenlopende integratiemogelijkheden. De software monitort het gedrag van websitebezoekers en verstuurt automatisch de juiste content op het juiste moment.

Door het ingebouwde CRM-systeem ben je direct op de hoogte van alle interacties tussen (potentiële) klanten en collega’s, de touchpoints van de buyer journey en data om content te personaliseren.

Daarnaast is SharpSpring eenvoudig te combineren met diverse CMS- en CRM-systemen. Frontis is Silver Partner van SharpSpring.

SharpSpring Silver partner e-mailmarketing automation

Kentico Xperience

Met Kentico Xperience (voorheen Kentico EMS) haal je een volledig geïntegreerd digitaal marketing platform in huis. Op deze manier creëer je een gepersonaliseerde belevenis voor jouw (potentiële) klanten. Niet alleen in e-mailmarketing maar ook in multi-channel campagnes.

Met het Enterprise pakket richt je flows in die unieke content aan verschillende gebruikers tonen, gebaseerd op hun interesses en acties.

Newsletter Studio

Als gebruiker van Umbraco spreekt dit e-mailmarketingpakket je ongetwijfeld aan: met Newsletter Studio maak, verstuur én analyseer je namelijk e-mailcampagnes vanuit de backoffice van de (Umbraco)website. Daarnaast is het mogelijk om content van de website als nieuwsbrief-item te versturen.

Alles is terug te vinden op één plek waardoor je geen externe software nodig hebt voor e-mailmarketingcampagnes. Newsletter Studio bevat ook een set aan extensies waarmee je alle benodigde functionaliteiten inricht naar wens.

E-book: tips voor e-mailmarketing binnen B2B

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van e-mailmarketing voor jouw B2B-bedrijf? Of op zoek naar tips & tricks om jouw e-mailcampagnes naar een volgend niveau te tillen?

Download ons handige e-mailmarketing e-book speciaal voor B2B-bedrijven. Hierin vind je een checklist voor de optimalisatie van jouw e-mailcampagnes.

Download e-mailmarketing e-book

En kom je er zelf niet helemaal uit?
Geen stress, we helpen je graag met jouw e-mailmarketing vraagstuk!