Scroll

Conversieratio optimalisatie: hoe slechts enkele procenten een wereld van verschil maken

Je draait succesvolle campagnes, staat online goed gepositioneerd en trekt veel (nieuwe) gebruikers naar je platform. Toch behaal je weinig succes met je online conversies… Je genereert bijvoorbeeld weinig leads. Gebruikers gaan weinig of niet over tot aankoop. Of de bestelwaarde blijft aan de lage kant… Dit zijn signalen dat het tijd is om je platform onder de loep te nemen en het maximale te halen uit jouw gebruikers! Hoe? Ontdek de kracht van conversieratio optimalisatie (CRO) en hoe slechts enkele procenten een wereld van verschil maken.

Meer weten over conversieratio optimalisatie?

Benieuwd wat CRO voor jou kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. We laten je graag de mogelijkheden zien.

Wat is conversieratio optimalisatie (CRO)?

Met conversieratio optimalisatie (afgekort: CRO) optimaliseer je de kans, de hoeveelheid en/of de frequentie dat een gebruiker op jouw platform een waardevolle actie uitvoert die jouw organisatie iets oplevert. Je verwijdert knelpunten in het platform waardoor gebruikers beter, sneller en makkelijker converteren.

Wanneer is CRO interessant voor jouw organisatie?

Is jouw organisatie data-driven en ben je klaar voor de volgende stap om het maximale uit het platform te halen? Of heb je als doelstelling om de kosten per conversie te verlagen? Dan is CRO interessant voor jouw organisatie!

Zorg daarnaast voor…

  • voldoende traffic
    Je haalt het snelst resultaat als je platform voldoende gebruikers aantrekt.
  • ingerichte conversies
    De (organisatie)doelstellingen zijn gedefinieerd en vertaald naar conversies in bijvoorbeeld Google Analytics.
  • voldoende tijd, ruimte en expertise
    Alleen dan pak je het goed en serieus aan! CRO vraagt eenmaal om toewijding, van ons en jouw team.

Daarnaast onderscheid je je ten opzichte van de concurrent, als je de online flows nét iets beter inricht!

Alle voordelen op een rij

Van onderbuikgevoel via data-driven naar experiment-gedreven aanpak

De aanpassingen die je doorvoert als (digital) marketeer baseer je meestal op beschikbare data, gecombineerd met jouw onderbuikgevoel en ervaring. Maar levert de aanpassing nou echt het beste conversiepercentage op? Met deze ‘mindset’ blijft het gissen…

Gelukkig weet je met CRO zeker dat de aanpassing een verbetering is! CRO is namelijk een manier om jouw platform experiment-gedreven te optimaliseren.

De kracht van een experiment-gedreven aanpak

  • Je blijft nieuwsgierig naar de beste uitwerking van een idee
  • Je weet betrouwbaar en representatief wat de impact is van de aanpassingen die je doorvoert
  • Je weet wanneer een aanpassing echt bijdraagt aan een beter online resultaat
  • Je overtuigt collega’s, leidinggevenden en klanten met bewijslast om te blijven optimaliseren

Weten hoe je -naast CRO- meer conversies realiseert? Wij geven je 5 tips om de conversies op jouw B2B website te verhogen.

Je leert je gebruikers écht goed kennen: geen geheimen meer!

Je leert je gebruikers écht goed kennen. Met CRO weet je namelijk precies wanneer ze wat nodig hebben, waarom ze het platform bezoeken en… wanneer ze afhaken. Als je weet wat hen tegenhoudt om een conversie te voltooien, dan weet je ook wat te doen om hun klantreis te verbeteren.

De gebruiker staat altijd centraal

Met CRO draait het volledig om de gebruiker. Je zet én houdt hem centraal gedurende het hele optimalisatieproces omdat je aanpassingen doorvoert op basis van zijn gedrag, die je tot in de details volgt. Op die manier identificeer je diverse kansen om je platform nóg beter te maken! Daarover later meer.

Realiseer een hoge(re) Return On Investment (ROI)

Conversieratio optimalisatie resulteert in een stijging van het aantal conversies en/of een stijging van de conversiewaarde – zonder meer gebruikers naar je platform te trekken.

Dat biedt enkele voordelen:

  • Effectieve(re) online campagnes: meer succes met hetzelfde advertentiebudget
  • Verbeterde Customer Lifetime Value: één gebruiker levert meer waarde op
  • Verlaagde kosten-per-lead: het kost minder om waardevolle leads te genereren
  • Verbeterde gebruikerservaring: vergroot de kans dat gebruikers terugkeren

Voorbeeld

Slechts enkele procenten maken al een wereld van verschil! In onderstaand voorbeeld zie je dat de gemiddelde aankoopgrootte met €0,80 is gestegen. Dit reken je volledig door: van de gemiddelde orderwaarde (AOV) via de winst per omzet per gebruiker (RPV) tot de conclusie dat je door "die ene wijziging" een omzetstijging van €800.000 realiseert.

Met ons stappenplan laat je het optimalisatieproces continu zijn werk doen. Uiteindelijk wil je een dusdanig conversiepercentage realiseren dat je aan de voorkant meer investeert in een groter aantal bezoekers. Zodoende zet je 4 tot 10 keer méér om dan in de huidige situatie.

Ons stappenplan om succesvol CRO toe te passen

Conversieratio optimalisatie is een ongoing process. Het gedrag van gebruikers verandert voortdurend, er liggen altijd nieuwe ideeën op te loer en je werkt van experiment-naar-experiment…

Daarom werken wij met een slim stappenplan, zodat je CRO gegarandeerd met succes toepast:

Fase 1: Vooronderzoek

Tijdens het vooronderzoek werken een digital marketeer & UX-designer van Frontis nauw met elkaar samen, om… 

  • kansen te identificeren
    We gaan op zoek naar ruimte voor verbetering! Bijvoorbeeld als je platform goed zichtbaar is en veel gebruikers genereert, maar een relatief laag conversiepercentage heeft. Ons doel om dit percentage te verhogen. Maar… van welke conversie?
  • knelpunten in kaart te brengen
    Om dat te bepalen, brengen we alle fasen van de klantreis in kaart met de belangrijkste meetpunten. Vervolgens brengen wij het grootste knelpunt in kaart.
  • grootste knelpunt te concretiseren
    Wat gaat er precies mis bij het grootste knelpunt? Op basis van gebruikersgedrag definiëren we de pijnpunten van de gebruikers.


Fase 2: Brainstormsessie

De brainstormsessie vindt plaats bij Frontis – in samenwerking met jullie! Onze expertise van het online vakgebied en jullie inhoudelijke kennis vormen namelijk de perfecte combinatie om…

  • slimme experimenten te bedenken
    Is het vooronderzoek afgerond? Dan brainstormen we gezamenlijk over mogelijke experimenten om het grootste knelpunt op te lossen! We brengen focus aan en bedenken toetsbare experimenten.
  • experimenten te prioriteren
    Eén brainstormsessie levert een legio aan experimenten op! Daarom is het zaak om deze te prioriteren. Nadat de waarde is bepaald, selecteren we een top 5.


Fase 3: Experimenteren!

Met alle waardevolle input uit fasen 1 en 2 gaan de specialisten van Frontis aan de slag met de experimenten. Marketeers, designers en developers werken toe naar…

  • het uitwerken van het experiment
    Marketeers doen veel, maar niet alles… Daarom schakelen zij direct met designers en developers voor het beste resultaat.
  • het uitvoeren van het experiment
    Met een hypothese, realistische doorlooptijd en een doordachte testmethode starten we het eerste (of tweede, derde, …) experiment. Hiervoor gebruiken wij diverse tools, zoals VWO en uMarketingSuite.
  • het analyseren van de resultaten
    We documenteren alle resultaten en bepalen het eindresultaat. De beste versie voeren we direct voor je door.


Op naar het volgende experiment!

Tools voor CRO

Bij Frontis werken we met 2 tools voor conversieratio optimalisatie:

VWO

VWO is een hoogwaardige A/B testing tool, waarmee je verschillende versies van je platform tegenover elkaar test. Je maakt eenvoudig verschillende varianten van bijvoorbeeld een landingspagina, waardoor je je experimenten in een handomdraai hebt lopen.

uMarketingSuite

Is Umbraco jouw CMS? Dan adviseren we om gebruik te maken van uMarketingSuite. Met deze suite haal je alles uit je Umbraco website: van A/B testing en het opbouwen van complete gebruikersprofielen tot het personaliseren van de hele website met slimme splitview editing mogelijkheden.

Even sparren?

We denken graag met je mee!

Kom erachter of CRO iets is voor jouw organisatie! Hugo vertelt je graag meer over de mogelijkheden. Neem vrijblijvend contact met hem op.