Scroll
naar Cases

Online groei door succesvolle marketingmix

Scheffer Keukens
872,3% stijging organisch verkeer naar blog
190,6% meer organische bezoeken op showroompagina
5x personeel gevonden via social media

Scheffer Keukens levert al jaren droomkeukens op maat met vele mogelijkheden qua uitstraling, indeling en apparatuur. Ze staan bekend om hun uitstekende service en kwaliteit. Je vindt volop keukeninspiratie in de sfeervolle showroom in Zelhem, maar ook op hun website/webshop en social media kanalen.

Kenmerken
  • Werkt samen met Frontis sinds 2018
  • Website/webshop gelanceerd in april 2019
  • Vervolgtraject ingezet vanaf september 2019
  • Voor particulieren

Uitdaging

In april 2019 is de nieuwe website/webshop van Scheffer -met de nodige visuele én technische hoogstandjes- live gegaan. Scheffer Keukens wilde hierna graag online groeien en heeft vrijwel direct na lancering de samenwerking met Frontis voortgezet. Want zoals onze digital marketeers zeggen: “Je kunt een hele mooie Ferrari aanschaffen, maar als je hem in de garage laat staan ziet niemand hem”. Zowel op technisch als digital marketing vlak hebben we dan ook niet stil gestaan. En dat is te zien in de resultaten!

Oplossing & resultaat


Een goed begin is het halve werk

Met uitgewerkte persona’s en doordachte buyer journeys is de basis gelegd voor de digital marketing strategie. We hebben uitgebreid in beeld gebracht in welke fase van de buyer journey de klant welke behoeften heeft. Op basis hiervan is er een contentstrategie opgesteld met bijbehorende contentkalender, van waaruit we wekelijks content creëren en optimaliseren aan de hand van een uitgebreid zoektermenonderzoek.

Ook advertising speelt een grote rol binnen de fases van onze buyer journey, zowel op social media vlak als binnen Google Ads. We zijn actief op de verschillende social media kanalen, waardoor Scheffer Keukens goed zichtbaar is. Instagram krijgt er regelmatig nieuwe functies bij, waar we voor Scheffer Keukens dan ook goed mee kunnen experimenteren. Denk bijvoorbeeld aan het maken van Reels (augustus 2020) en Guides (november 2020). Daarnaast zetten we e-mailmarketing in om mensen te stimuleren de showroom te bezoeken.

Deze sterke marketingmix heeft ervoor gezorgd dat we nog steeds vrijwel iedere maand weten te plussen in het aantal websitebezoekers en conversiedoelen ten opzichte van de maand ervoor.

Sterke punten van Scheffer Keukens benutten

Een van de voornaamste eigenschappen die we uit onze gebruikersonderzoeken hebben gehaald is dat de doelgroepen zich graag online oriënteren en zich laten inspireren. Een belangrijk aspect hierbinnen is de oriëntatie op nieuwe ontwikkelingen en trends binnen het keukenlandschap. Want, de ontwikkelingen binnen de keuken- én interieurbranche staan nou eenmaal niet stil. Waarbij voorheen iedereen een witte keuken wilde, is nu zwart niet meer weg te denken uit de showroom. Ook ziet Scheffer Keukens dat steeds meer mensen kiezen voor een inductiekookplaat met geïntegreerde afzuiging.

Zo’n afzuiging koop je natuurlijk niet zomaar, voordat iemand de showroom bezoekt is er al uitgebreid onderzoek gedaan en denkt men al aardig te weten wat men wel en niet wil. Deze online oriëntatie is dan ook één van de content onderwerpen die we volledig hebben omarmd en in samenwerking met de keukenadviseurs van Scheffer hebben opgepakt. We weten immers dat de doelgroep eerder geneigd is de showroom van Scheffer te bezoeken wanneer we online aan kunnen tonen dat Scheffer de juiste plek is om te zijn voor de nieuwste ontwikkelingen in de keuken.

Blogartikelen schrijven

Met behulp van de (technische) kennis van Scheffer Keukens zijn we aan de slag gegaan met het schrijven van blogartikelen. Een goede zoekwoordenanalyse bood de fundering voor een goede vindbaarheid. Het succes hiervan wordt perfect weergegeven in onderstaande afbeelding, waarin we binnen acht maanden van minder dan 200 organische sessies per maand naar bijna 2.000 organische sessies per maand zijn gestegen op deze blogartikelen. Dat is een stijging van 872,3%!

Showroom bezoeken

De blogartikelen hebben een grote bijdrage geleverd aan een stijging van het organische verkeer. Waar blogartikelen een belangrijke ingang zijn in de Awareness en Consideration fase binnen de buyer journeys van onze doelgroepen, zijn er ook een hoop zoekwoorden die dichter tegen de Decisionfase (showroom bezoek/afspraak maken voor in de showroom) aanschuren.

Doordat we ook deze pagina’s hebben geoptimaliseerd met een doordachte strategie, zijn we in dezelfde periode van circa 3.200 organische bezoeken naar 9.300 organische bezoeken (+190,6%) gegaan!

Hulp bij het vullen van vacatures

Meer websitebezoekers betekent indirect ook meer bezoekers in de showroom. Doordat Scheffer Keukens maar blijft groeien, zijn ze regelmatig op zoek naar nieuw personeel.

Middels social media campagnes bieden wij hierin ondersteuning. Social media heeft een enorm bereik en biedt de mogelijkheid om de doelgroep zo specifiek mogelijk neer te zetten en te bereiken. Afhankelijk van het functieprofiel stellen we de doelgroep samen. 

Heeft de campagne wel veel websitebezoeken opgeleverd maar is er uiteindelijk nog maar weinig gesolliciteerd? Dan achterhalen we waar dit aan ligt en sturen we (samen met Scheffer Keukens) bij. Zo is het al eens voorgekomen dat de functietitel de lading niet genoeg dekte en hebben we ook al eens ontdekt dat enkel het wijzigen van het beeldmateriaal van de advertentie al het gewenste effect had.

Wil je meer weten over het vinden van jouw nieuwe collega via social media? Lees dan deze update waarin Lonneke haar ervaring deelt!

Vervolg

Natuurlijk zitten we op digital marketing vlak niet stil en blijven we de website verder ontwikkelen. We zijn gestart met marketing automation waarbij we op het juiste moment aan de juiste doelgroep gepersonaliseerde content tonen. Heb je als bezoeker bijvoorbeeld kenbaar gemaakt dat je houdt van landelijke keukens? Dan spelen we hierop in met content die gerelateerd is aan 'landelijke keukens'. Tevens wordt er getest met lead scoring en content personalisatie op de website.