Case: Winterwarm

Corporate B2B website met geïntegreerde e-commerce oplossing

Winterwarm Heating Solutions is een toonaangevend fabrikant van luchtverwarmingssystemen voor industriële en agrarische toepassingen. Door voortdurend te innoveren behouden zij hun vooraanstaande positie in de markt en weten ze een sterke groei te realiseren.

Kenmerken

  • Werkt samen met Frontis sinds 2002
  • Wereldwijd actief in de industriële en agrarische luchtverwarmingsmarkt
  • Website/webshop gelanceerd in 2020
  • Voor (potentiële) zakelijke klanten

Uitdaging

Winterwarm bouwt volop verder aan haar internationale marktpositie en ambitie. Tegelijkertijd innoveren ze hun producten en breiden ze hun productrange uit in het kader van de energietransitie. Om hun ambities kracht bij te zetten, zijn hun websites en webshops geheel vernieuwd en geïntegreerd in één platform. 

De uitdaging was drieledig:

  • De doelgroep van Winterwarm is divers: van eindgebruikers, groothandels en installateurs tot internationale dealers. Bovendien verschilt de buyer journey in Nederland ten opzichte van de export naar het buitenland én verschilt dit ook nog tussen de agrarische markt en de industrie. Kortom, de weg naar de eindgebruiker is altijd anders. Hoe ontwikkelen we een logische en gebruiksvriendelijke website voor al deze doelgroepen en hun behoeften? 
  • Mede door de diversiteit aan doelgroepen, wordt er op verschillende manieren via zoekmachines gezocht naar de producten en oplossingen van Winterwarm. Hoe richten we de navigatiestructuur zo SEO-proof mogelijk in? 
  • Hoe zorgen we ervoor dat de nieuwe omgeving goed onderhoudbaar is en dat de klant-, product- en orderinformatie zoveel mogelijk automatisch wordt verwerkt? 

Oplossing

Voortraject

De doelgroepen zijn altijd het uitgangspunt. Zij moeten ten slotte hun weg vinden en de gewenste acties uitvoeren binnen de website. Door het aantal doelgroepen was dit voor Winterwarm complexer, vandaar dat we dit traject startten met een doelgroepensessie. In deze sessie kwamen alle relevante disciplines van Winterwarm samen: marketing, verkoop binnendienst, service & support en (internationale) sales. Samen met de digital marketeer, projectmanager en adviseur vanuit Frontis discussieerden we over de doelgroepen: eindklanten, installateurs en dealers.  

Deze sessie was naast de inhoud, ook de perfecte aftrap van het traject. Alle interne stakeholders waren direct betrokken én enthousiast. De verkregen inzichten valideerden we met een data analyse van de bestaande platformen in combinatie met zoektermanalyses. Het geheel heeft geleid tot een websitestructuur die aansluit op de doelgroepen, waarbij alle zoektermen die men gebruikt in zoekmachines geplot zijn op de juiste pagina in de navigatiestructuur. Zo is het resultaat niet alleen simpel en logisch, maar ook een perfecte basis voor de organische vindbaarheid in zoekmachines. 

Umbraco & Ucommerce

Om een efficiëntieslag te maken in het beheer van de online omgeving en data beter af te kunnen handelen, is er gekozen voor een volledig geïntegreerde oplossing van Umbraco en Ucommerce. Deze combi zorgt ervoor dat contentbeheerders gebruikmaken van Umbraco als gebruiksvriendelijk en flexibel content management systeem en Ucommerce voor de noodzakelijke e-commerce functionaliteiten. Zo worden de website én webshop eenvoudig vanuit één back-office beheerd en hebben de bezoekers een naadloze gebruikerservaring. 

Productinformatie ontsluiten vanuit PIM-systeem 

Parallel aan het traject implementeerde Winterwarm het PIM-systeem van Compano, waarin zij al hun productinformatie gestructureerd vastlegden. Frontis heeft het PIM-systeem vervolgens als basis gebruikt om producten, accessoires, bijlagen en onderdelen real-time op te halen en te presenteren op de website en in de webshop. Zo heeft Winterwarm altijd een centrale bron om onder andere het online platform van de laatste productinformatie te voorzien. 

Koppeling met ERP Exact Globe

Winterwarm gebruikt de ERP-oplossing Exact Globe voor onder andere klantgegevens en orderafhandeling. Alle accessoires en onderdelen die via het online platform besteld worden, moeten verwerkt worden in Exact Globe. Binnen dit systeem worden ook de prijsgroepen voor klanten beheerd. Klanten die inloggen in de 'onderdelenshop' zien dankzij de koppeling de prijs die voor hun prijsgroep geldt.  

Content ondersteuning

Het vullen van content is altijd een uitdaging voor de lancering van een nieuw online platform. Het is belangrijk om hier tijdig aandacht voor te hebben. Content is namelijk geen 'opvulling', maar de kern van je website. Goede content wordt gevonden, informeert, inspireert en zet aan tot actie. Dit belang was Winterwarm duidelijk, daarom vulden we in de aanloop naar de livegang samen de belangrijkste pagina’s. Winterwarm deed dit inhoudelijk vanuit hun business know-how en dit werd door de content marketeers van Frontis aangevuld op het gebied van leesbaarheid, gebruiksvriendelijkheid en SEO.

Resultaat

Van de website is in eerste instantie een Nederlandse en Engelstalige (global) versie gelanceerd, later zullen meerdere taalversies (waaronder co.uk) volgen. 

Na de livegang van de nieuwe websites, waarbij we SEO- en contentoptimalisaties doorvoerden, zagen we direct een flinke groei van het aantal bezoekers. Het organische verkeer steeg met maar liefst 44%. Dat de content steeds relevanter wordt voor de gebruiker, is onder meer te zien aan een mooie daling van het bouncepercentage (16%) bij het organisch verkeer. De totale stijging van het bezoek op de website van Winterwarm draagt ook bij aan de sterke groei van het aantal contactaanvragen en leads die binnenkomen via een ingevulde quickscan. 

De genoemde data is vergeleken met de data uit dezelfde periode van vorig jaar. Op deze manier zorgen we ervoor dat er geen seizoensinvloeden in de resultaten worden meegenomen. 

Bekijk het resultaat op: www.winterwarm.nl

55%

stijging van het totale verkeer

183%

meer contactaanvragen

155%

meer quickscan aanvragen

“Onze samenwerking met Frontis dateert al zo’n beetje vanaf hun oprichting. In al die jaren hebben zij zich ontwikkeld tot een full-service digitaal bureau en in die hoedanigheid hebben zij ons heel goed ondersteund met de digitale ontwikkeling van óns bedrijf. Dit is inmiddels de 5e website die we samen met Frontis hebben gerealiseerd. Juist doordat zij ons bedrijf, onze producten en onze klantgroepen al langer kennen, kon men goed meedenken over de inhoud en functionaliteiten van de website en webshop. Frontis gaat niet voor alléén oplevering van een website, maar neemt meteen het bredere perspectief mee. Namelijk: een nieuwe website is pas een startpunt voor verdere digitale ontwikkeling en omzetgroei van je bedrijf. ”

Wilma Huiskamp
Marketing Manager bij Winterwarm
Ben je benieuwd welke efficiëntieslagen jouw organisatie kan maken?

Hoi, ik ben
en ik wil graag dat jullie experts meedenken!

Start een project