AI in je verkoop- en serviceorganisatie

Event
03 juni 2025
Graphic One Graphic Two

De Nederlandse handel en industrie verdient steeds minder met maken en steeds meer met denken en adviseren. Niet-productieactiviteiten zorgen voor 66% van het inkomen. De productie draagt maar 34% bij.

Wij gebruiken de Smiling Curve om dat te visualiseren. Die toont aan waar de onderscheidenheid en winstgevendheid van bedrijven het hoogst is, zie hiernaast Deze waarde is dus het hoogst aan het begin en het einde van de curve.

Want de concurrentiedruk richt zich voornamelijk op de productie. Dit moet nog efficiënter, sneller, beter en goedkoper. Maar daar wordt de concurrentiestrijd niet meer gewonnen. Zeker niet ten opzichte van lagelonenlanden. 

De waarde zit vooral in activiteiten zoals R&D, advies, marketing en after-sales service.

Maar wat betekent dat voor investeringen van bedrijven?

Die vraag stellen wij regelmatig aan de klanten van onze opdrachtgevers. Het antwoord is dat zij het meest geholpen zijn met:

  • Hulp bij advies: het maken van calculaties en offertes
  • Hulp bij service: het leveren van snelle maatwerk service

Dat klinkt interessant, maar hierdoor neemt de druk op de verkoop- en service afdeling toe.

Van oudsher zijn deze afdelingen daar niet op ingericht. Hierdoor neemt de werkdruk toe en dat heeft gevolgen voor de servicegraad, klant- en medewerkerstevredenheid.

Extra mensen aannemen is niet de oplossing, want dit beperkt je wendbaarheid als organisatie. De aanpak moet anders: minder complex en wendbaarder.

Daar hebben wij ideeën over

We helpen bedrijven in de handel en industrie al jaren met het digitaliseren van hun verkoop- en serviceorganisatie. AI voegt daar heel veel laagdrempelige mogelijkheden aan toe. En dáár gaan we het over hebben.

In ons online event op 3 juni gaven we praktijkvoorbeelden van hoe AI de verkoop- en serviceorganisatie helpt om te voldoen aan deze nieuwe verwachtingen. Kijk de opname hier terug 👇

Cookies toestaan?

Om deze content te kunnen bekijken, moeten cookies geaccepteerd worden.

Cookie instellingen aanpassen
Een artikel door:
Marco
Digitaal adviseur