naar Kennisbank

5 social media trends waar bedrijven in 2023 zéker wat mee moeten doen

Blog
08 december 2022

Hoe vaak ben jij dit jaar afgeleid door je telefoon? Of hoe vaak betrap jij je erop dat je bent afgedwaald van dat wat je op je telefoon wilde doen? Stiekem kijken we meer op onze telefoon dan we werkelijk willen.

In 2020 bevonden we ons volgens onderzoek gemiddeld 97 minuten per dag op social media. In 2021 was dit nog meer, namelijk gemiddeld zo’n 107 minuten. Hoeveel denk jij dat dit in 2022 is geweest? Ik verwacht wederom een groei! Op welke 5 opvallende social media trends moet je als bedrijf zijnde in Nederland zéker inspelen? Ik praat jullie bij!

1. Engagement is weer belangrijker dan ooit tevoren

Het belang van interactie neemt wederom toe. Mede door de grote veranderingen in advertising-land. Het wordt vanwege een aangescherpt discriminatiebeleid steeds slechter mogelijk om te targeten op persoonlijke voorkeuren en profielen. We moeten dus op zoek naar een andere manier om jouw doelgroep te bereiken.

Eén van de manieren om dat te doen, is door te retargeten op engagements. Met andere woorden: mensen retargeten die eerder interactie met jouw content hebben gehad. Bijvoorbeeld “iedereen die 50% van een bepaalde video heeft bekeken”. Hiermee neemt het belang van interactie/engagement dus plots weer toe.

Niet voor niks dus dat de nieuwe features rondom interactie om je oren vliegen. Het verschil is wel dat waar je in het verleden vaak handmatig de conversaties aan moest gaan, het nu grotendeels geautomatiseerd wordt ingebakken. Denk aan polls en stickers. Maak hier dus zeker gebruik van! Het geeft je veel waardevolle inzichten over je doelgroep.

Lok daarnaast ook inhoudelijk reacties uit. Waarop slaat jouw doelgroep aan? Waarmee kan je hen prikkelen? Dit begint natuurlijk allemaal met het goed kennen van jouw doelgroep.

2. Facebook, Instagram en LinkedIn blijven populair

Dat ik fan ben van de kanalen Facebook, Instagram en LinkedIn, is je vast niet ontgaan. Het is bijvoorbeeld erg geschikt voor het vinden van een nieuwe collega, maar ook zeker voor het verzamelen van leads. Maak je hier al gebruik van? Zet dit dan vooral door.

We weten al een paar jaar dat korte video’s de norm worden. Maar, dat zogenaamde ‘short form videos’ zó dominant zouden worden, dat was op korte termijn niet verwacht. Sterker nog, de kans bestaat dat de short form video features de traditionele en bij iedereen bekende tijdlijnen, gaan overnemen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de reels. Maak jij hier al gebruik van?

LinkedIn ontwikkelt zich razendsnel en rolt om de haverklap nieuwe functionaliteiten uit. Het blijft een zakelijk platform, dit zie je ook veelal terug in de nieuwe ontwikkelingen. Toch probeert LinkedIn soms wat informeler te zijn, door bijvoorbeeld nieuwe emoji’s zoals ‘grappig’ toe te voegen waarmee je kan reageren op een post.

Een waardevolle nieuwe feature van LinkedIn is dat ze onlangs het leadformulier hebben toegevoegd aan je bedrijfspagina. Het mooie van dit formulier is dat LinkedIn al automatisch alle invulvelden voor de aanvrager invult. Dus: heb je een gratis weggever zoals een whitepaper, of wil je iets anders aanbieden? Voeg dan zéker even het leadformulier toe aan jouw bedrijfspagina!

Tip! Leg je social media strategie vast in een gids!

Dit geeft je niet alleen concrete handvaten, maar dwingt je ook bewust na te denken over welke kanalen je waarvoor inzet. Bovendien kun je zo met meerdere collega's toch eenheid houden op jullie socials. In onderstaande video een voorbeeld 😊

3. Overweeg TikTok op te nemen in jouw marketingplan

TikTok is én blijft de grote knaller en groeier in socialmedia-land. Wat TikTok zo anders maakt dan andere social media platforms is dat jouw hoeveelheid volgers niet zoveel uitmaakt. Het is de ‘content’ die er toe doet. Er is dus alle aandacht voor de boodschap en vorm in plaats van voor het werven van volgers.

Je kan op TikTok op een organische manier heel veel views genereren, zonder daarvoor te betalen. Als jouw videoboodschap goed in elkaar zit en aansluit bij de trends, schiet jouw bereik door het dak. Het TikTok-algoritme stimuleert creators zo om altijd relevant en creatief te zijn.

Toch blijkt dat adverteerders - op een paar uitzonderingen na - het platform nog niet echt weten te vinden. Dit is ook logisch, aangezien elk nieuw kanaal weer nieuwe drempels met zich mee brengt en dat kost nou eenmaal tijd.

De groei van TikTok is dusdanig dwingend dat bedrijven het automatisch in de marketingmix gaan overwegen. Een simpele blik naar het aantal zoektermen op ‘tiktok marketing’ en ‘tiktok ads’ is al een voorbode van wat komen gaat.

Beperkingen TikTok

TikTok heeft ook zeker wel beperkingen voor bedrijven. Wanneer je adverteert op bijvoorbeeld Facebook, levert één advertentie maandenlang succes op. Op TikTok is dit vaak maximaal twee weken. Wanneer je dus iedere 2-3 weken een nieuwe (creatieve!) video maakt (of laat maken), komen hier heel wat extra kosten bij kijken.

Daarnaast kan je enkel targeten op land, en niet op bijvoorbeeld een plaats in Nederland. Hierdoor kan het voorkomen dat je een niet-relevant doelgroep bereikt en dus budget verspilt.

Als je het mij vraagt, dient TikTok een mooie aanvulling te zijn op jouw social kanalen, maar geen vervanging van. Ook is TikTok voor de ene branche relevanter dan voor de andere.

4. Twitter zet opmars voort

Als je wil weten wat er gebeurt in de wereld, is Twitter nog steeds hét sociale media kanaal waar je moet zijn. Twitter is razendsnel en je kan dankzij de trending topics en hashtags heel snel zien wat er speelt. Het wordt dan ook voornamelijk gebruikt door journalisten, politiekers en bekende personen. Lang niet altijd even interessant meer voor bedrijven dus…

Al hoewel… Het is je vast niet ontgaan dat Musk Twitter heeft overgenomen. De afgelopen jaren liep de populariteit van dit platform terug, maar dit jaar wist Twitter zich weer om te draaien tot een groeiend platform. Verwijder dus nog niet jouw Twitter-account… Wellicht dat Twitter in 2023 weer een boost krijgt. Ik houd het in ieder geval goed in de gaten. ;)

 

5. Geen cookies van derden

Vanaf 1 juli 2023 stapt Google - en wij dus ook - definitief over naar de nieuwe Google Analytics 4 omgeving. Daarmee is Google voorbereid op een cookieloos tijdperk. Echter, is het besluit om third pard cookies te verwijderen uit Google Chrome uitgesteld tot 1 juli 2024. Hiermee wordt de privacy van webgebruikers in de toekomst beter gewaarborgd. Voor ons marketeers en adverteerders is dit een uitdaging, want we moeten creatiever en slimmer met data omgaan. Onze expertise wordt dus alleen maar belangrijker!

Zo is het straks minder gemakkelijk om jouw doelgroep te targeten. Retargeting blijft wel mogelijk op basis van engagement op voorgaande social media posts. Daarnaast is retargeting mogelijk op basis van first-party cookies op je eigen domein. Het gaat dan om data die jij als website-eigenaar beheert doordat het verstuurd wordt via je server in plaats van via je browser. Het verzamelen van eigen data wordt dus steeds belangrijker. Wel moet je hiervoor zelf het één en ander in gang zetten. Voor Facebook dien je bijvoorbeeld de ‘Facebook Conversion API’ goed in te richten.

Denk je nu... 'help'?

Denk je nu... 'help'?

We kijken graag met je mee indien je er niet uitkomt, maar we geven ook social media trainingen op maat.

Samengevat

De wereld van social media ontwikkelt zich in 2023 door, maar verandert echt niet zodanig dat je alle zeilen bij moet zetten om bij te blijven. Focus je je nu maar op een paar kanalen? Doe liever een paar kanalen heel goed, dan alles ‘een beetje’. Bekijk wel waar jouw doelgroep zich op bevindt. Natuurlijk geldt dat relevantie van jouw content key is! Kwaliteit gaat immers boven kwantiteit.

Jouw social media strategie voor 2023 hoeft dus echt niet totaal anders te zijn dan die van 2022. We zijn nog steeds verslaafd aan onze telefoon. Tja, ik ook… maar om mezelf te beschermen heb ik wel veel meldingen op mijn telefoon uitgeschakeld. Dus heb je me snel nodig? Bel dan gewoon even!😀

Hopelijk ben je zo weer een beetje bijgepraat! Heb jij nog toevoegingen hierop? Laat het me weten!

Een artikel door:
Lonneke
Content marketeer