Digitale transformatie in een stroomversnelling

Als je als organisatie nog niet begonnen was met digitaliseren en het toepassen van intelligente technologieën, dan word je er in deze hectische tijd wel toe ‘gedwongen’. Als gebruiker of klant optimaal digitaal gemak ervaren wordt niet meer gezien als bijzonder, maar als vanzelfsprekend. De digitale transformatie komt in een stroomversnelling. En dat geldt voor iedere sector, of je nu in de (maak)industrie, handel, bouw, zorg, toerisme, transport of (semi)overheid actief bent. Hoe pak je dit aan? We delen graag onze best practices en tips om de digitale transformatie aan te pakken. 

De definitie van digitale transformatie
Het proces waarin een organisatie (en haar mensen) mogelijkheden van de toenemende digitalisering inzet om door te groeien naar een digitaal georiënteerde en wendbare organisatie waarbij de klant centraal staat in de gehele klantreis.

Digitale transformatie betekent ultieme klantfocus

Jouw klant bepaalt zelf zijn contactmomenten en kanalen; zeker in deze tijd is dat voornamelijk digitaal. De kunst is om deze verschillende ‘touchpoints’ zo goed mogelijk te benutten, door de klant op het juiste moment te bedienen. Dat gaat dus veel verder dan het (traditioneel) ‘pushen’ van producten of diensten. Creëer relevante en zoveel mogelijk gepersonaliseerde content die je op de juiste wijze presenteert aan de juiste doelgroep. Een ultieme klantfocus dus! 

Voorbeeld: thought leadership
In B2B is een ‘thought leadership’ strategie, waarbij je je als bedrijf in de specifieke sector/niche waar je actief bent positioneert als dé kennispartij, een succesvolle strategie.


Volledige digitale transformatie zorgt dus voor een fundamentele verandering van het werken in een digitale wereld. Ondernemingen maken gebruik van vooruitstrevende technologieën om klantgerichter en efficiënter te zijn. Het streven moet zijn dat klanten omni-channel een gepersonaliseerde ervaring krijgen. Data van bedrijven, klanten en apparaten worden met elkaar verbonden waardoor de juiste informatie, op het juiste moment, in de juiste context, bij de juiste ontvanger komt, altijd en overal ter wereld, zonder menselijke tussenkomst.

In de meer consumentgerichte (B2C) omgevingen kennen we inmiddels allemaal verschillende succesvolle voorbeelden. Maar ook in meer zakelijke (B2B) sectoren worden er flinke stappen gezet. Aan de ene kant omdat het kan en de bijbehorende technologie voor iedereen laagdrempelig beschikbaar is, aan de andere kant ook om dat klanten in een zakelijke omgeving digitaal gemak verwachten. 

Leestip: in dit artikel van Emerce wordt de noodzaak tot digitaal transformeren ook goed toegelicht. 

Dat digitale transformatie veel verder reikt dan alleen het toepassen van nieuwe technologie wordt in deze afbeelding weergegeven:

Smart industry 

We zien nu bijvoorbeeld ook dat B2B bedrijven en de maakindustrie de noodzaak inzien om echt stappen te gaan zetten en digitaal te transformeren. De veranderingen in meer industriële omgevingen worden ook wel samengevat onder de noemer Smart Industry

In de maakindustrie worden bedrijfsprocessen met behulp van het internet in combinatie met nieuwe technologie slimmer en efficiënter gemaakt. Uit grote en diverse datastromen, big data, wordt nieuwe business gecreëerd op basis van nieuwe, deels op elkaar inwerkende, nieuwe technologieën zoals Internet of Things, robotisering, 3D printing, nieuwe sensortechnologie en kunstmatige intelligentie. In onze artikelenreeks gaan we specifiek in op digitale transformatie in de B2B maakindustrie: 

Stap voor stap in de digitale transformatie

Bovenstaande uitdagingen zijn voor veel bedrijven vaak overweldigend. De consequenties zijn groot en het vergt veel tijd, geduld en energie om een echte digitale transformatie te bewerkstelligen. Niets doen is echter de slechtste optie. We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: begin klein en doe het stap voor stap!

Ook binnen de hierboven genoemde, vaak meer conservatieve sectoren worden inmiddels al mooie stappen gezet. (Potentiële) klanten zien niet meer alleen een 'platte' website met wat bedrijfsinformatie en het producten-/dienstenaanbod, maar zijn juist op zoek naar de kennisexpert in de markt. Succesvolle organisaties onderscheiden zich naast het aanbieden van producten of diensten juist door het digitaal aanbieden van relevante informatie, inspiratie, efficiënte portalen, handige configuratoren en service en support.

Voorbeelden digitale transformatie

Frontis heeft inmiddels al jarenlang ervaring in het digitaliseren van producten, diensten en bedrijfsprocessen, veelal met toonaangevende bedrijven in hun branches. Enkele voorbeelden van  succesvolle samenwerkingen en projecten: 

Met o.a. deze opdrachtgevers werken we aan hun digitale transformatie

Waar begin ik met digitale transformatie?

Begin klein en doe het stap voor stap. Hulp nodig bij het nemen van de juiste stappen of bij het opzetten van een pragmatische digitale strategie?


Neem contact op