Scroll
naar Cases

Autolease transformeert klantreis met AI-chatbot Lies

Centraal Beheer
Efficiënte bedrijfsvoering

Autolease van Centraal Beheer helpt zowel particuliere als zakelijke klanten bij het vinden van hun ideale leaseauto. De markt is echter complex: elektrische en hybride modellen volgen elkaar snel op, consumenten verwachten persoonlijke service en willen moeiteloos de juiste keuze kunnen maken, zonder honderd modellen te moeten vergelijken. Daarom is het van belang om de klantreis eenvoudiger, sneller en relevanter te maken.

Keyfacts
  • Autolease van Centraal Beheer werkt samen met Frontis en Perplex sinds 2024
  • Onderdeel van Centraal Beheer, een merk van Achmea
  • Actief in de mobiliteits- en leasemarkt
  • Digitale innovatie en klantbeleving staan centraal

Uitdaging

Het kiezen van een leaseauto lijkt eenvoudig, maar in de praktijk is het vaak een complex proces. Elektrisch of benzine? Hoe zit het met de actieradius? Past de kinderwagen achterin? En welk model past bij iemands persoonlijke situatie en wensen?

Autolease van Centraal Beheer wilde klanten helpen bij het maken van deze keuzes door:

  • Keuzestress te verminderen en klanten snel te leiden naar een passend aanbod
  • Persoonlijk en objectief advies te bieden op basis van relevante data
  • De klantervaring te verbeteren zonder dat de werkdruk voor de klantenservice toeneemt

Oplossing

Om het keuzeproces voor leaseauto’s overzichtelijk en persoonlijk te maken, ontwikkelden Frontis en Perplex samen Lies: een digitale assistent die alles weet over lease en die bezoekers stap voor stap helpt bij het vinden van hun ideale auto. In plaats van eindeloos modellen vergelijken, stelt Lies een paar slimme vragen over gebruik, voorkeuren en praktische wensen.

Op basis daarvan geeft ze in enkele minuten een duidelijk en objectief advies. Ze kijkt niet alleen naar merk of model, maar vooral naar wat voor de gebruiker belangrijk is, denk aan ruimte, actieradius, trekgewicht, comfort of het vermijden van onnodige keuzestress.

Lies is gebouwd op een sterke, modulaire basis waarin security, privacy, schaalbaarheid en natuurlijk optimaal advies centraal staan. Via een health dashboard worden de belangrijkste parameters en KPI’s continu gemonitord en gelogd, zodat optimale prestaties worden geborgd en eventuele bedreigingen tijdig worden gesignaleerd. Het AI-agent ecosysteem waar Lies deel van uitmaakt, is eenvoudig uitbreidbaar: ook andere, bijvoorbeeld zelf ontwikkelde AI-agents, kunnen eenvoudig worden toegevoegd.

AI-agent Lies is volledig geïntegreerd in Umbraco CMS en maakt aanvullend gebruik van verschillende gekoppelde databronnen. Zo kan ze kiezen uit meer dan 4.000 voertuigen en ieder advies volledig afstemmen op de situatie van de klant. Je kunt Lies 24/7 raadplegen.

Resultaat

Dankzij Lies ervaren klanten van Autolease van Centraal Beheer een veel eenvoudigere en persoonlijkere zoektocht naar hun ideale leaseauto. De keuzestress neemt af, het selectieproces verloopt sneller en de klantenservice wordt efficiënter ingezet doordat bezoekers beter geïnformeerd contact opnemen. Dit leidt tot:

  • Hogere klanttevredenheid
  • Kortere doorlooptijden
  • Soepelere service-ervaring

De vernieuwende aanpak kreeg ook buiten de organisatie erkenning. Lies werd bekroond met de titel Most Innovative Solution tijdens de Umbraco Awards 2025, waar de jury benadrukte hoe AI, data en Umbraco samenkomen in een oplossing die de klantreis persoonlijk en moeiteloos maakt.

Lies zelf ervaren?

Probeer de slimme AI-assistent zelf uit en ontdek hoe eenvoudig en persoonlijk het selectieproces kan zijn.

"Dit project is op alle vlakken innovatief"

"Dit project is op alle vlakken innovatief. De website van Central Beheer maakt op slimme wijze gebruik van AI en laat zien hoe een naadloze samenwerking tussen Umbraco, AI, HubSpot en Engage zorgt voor een gepersonaliseerde en geoptimaliseerde klantreis en een betere betrokkenheid. Dit is een prachtig voorbeeld van wat er mogelijk is met Umbraco."

Umbraco Awards
Umbraco Awards Jury