Case: ATAG Verwarming

Kwalitatieve leadgeneratie met ijzersterke content

ATAG Verwarming maakt al ruim 70 jaar prijswinnende verwarmings-producten met oog op comfort, warmtetechniek en duurzaamheid. Met vakmanschap bedienen zij zowel de consumenten- als zakelijke markt.

Kenmerken

  • Werkt sinds 2017 samen met Frontis 
  • Website gelanceerd in 2018 
  • Intensieve marketingsamenwerking 
  • Actief in de maakindustrie (B2B2C) 

Uitdaging

Sinds 2018 staat de huidige website van ATAG Verwarming live, die in meerdere talen aansluiting vindt op 3 doelgroepen: consumenten, installateurs en de zakelijke markt. De content is volledig afgestemd op de betreffende doelgroep en websitegebruikers maken volop gebruik van de Comfortkiezer, een gebruiksvriendelijke keuzehulp die op basis van een aantal simpele vragen een duurzaam advies op maat biedt. 

Aan dit succes ligt een sterke marketingsamenwerking ten grondslag. ATAG Verwarming sloeg na de lancering namelijk de handen ineen met het marketingteam van Frontis, om zichzelf te profileren als (online) kennispartner en toe te werken naar mooie resultaten: een jaarlijkse organische groei, verbeterde gebruikerservaring én een optimalisatie van de conversiepaden

Oplossing

Een gedegen marketingstrategie als basis 

Allereerst werken wij elk jaar een gedegen marketingstrategie uit, samen met het team ATAG Verwarming. In deze strategie vormen de buyer persona's en buyer journeys de belangrijkste uitgangspunten: welke informatiebehoefte(n) heeft elke doelgroep per fase van de klantreis? Ook wordt er rekening gehouden met de jaargetijden, die invloed uitoefenen op de informatiebehoeften en het koopgedrag van de verschillende doelgroepen. Zo zien we in het zoekgedrag terug dat de behoefte voor de consument in de winter anders is dan in de zomer. 

Vervolgens stellen wij een uitgebreide marketingkalender op. De kalender bevat onder andere een… 

  • Contentplanning 
    Met daarin gedetailleerde uitwerkingen van nieuwe landingspagina's whitepapers en blogonderwerpen, inclusief relevante zoekwoorden.  
  • Social ads planning 
    Waarin alle Facebook- en LinkedIncampagnes staan uitgewerkt. Deze sluiten feilloos aan op de contentplanning, waarmee het team ijzersterke campagnes neerzet.  

Naast dat de kalender houvast biedt aan het team tijdens meetings en brainstormsessies, zorgt het ook voor transparantie. Zo hebben alle stakeholders van ATAG Verwarming voortdurend inzicht in de resultaten, uitgaven en eerstvolgende actiepunten. 

Continuïteit waarborgen en voortdurend bijsturen 

Het is van belang om de continuïteit en kwaliteit van de marketingcampagnes te waarborgen. Dat doen we door op een vast moment in de maand de voortgang, nieuwe data-inzichten en to-do’s te bespreken via Teams. Daarnaast sturen wij voortdurend bij op basis van onze verwachtingen (vertaald naar KPI’s) en behaalde resultaten: door optimalisaties tijdig door te voeren, behalen we sneller het beoogde resultaat! 

Resultaat

Alle platformen van ATAG Verwarming dragen dezelfde boodschap uit. Deze manier van cross-channel marketing zorgt voor een sterke en uniforme klantervaring online. 

Structurele stijging van het organisch verkeer 

Elke maand optimaliseren wij een landingspagina en schrijven wij een nieuw blog, in combinatie met een whitepaper. Al deze contentitems vormen de basis van de campagne die op dat moment draait. Wie wat schrijft en/of redigeert, is afhankelijk van de wensen van ATAG Verwarming: soms schrijven wij bij Frontis de content en soms nemen wij het redigeerwerk op ons. 

De content is altijd gericht op de informatiebehoefte(n) van de betreffende doelgroep. Nadat we het probleem/vraagstuk hebben geformuleerd, verzamelen wij alle benodigde informatie voor goede en kwalitatieve content. Wij brengen structuur aan in alle verkregen informatie en werken toe naar een logisch verhaal. Vervolgens kiezen we een goede vervolgstap (call-to-action) om leads te genereren en optimaliseren we de belangrijkste SEO-elementen om de vindbaarheid te realiseren. 

Door altijd te streven naar de hoogste kwaliteit, zien wij jaarlijks een verbeterde positionering in de SERPs en een flinke stijging in het organische verkeer. Vooral de artikelen in de kennisbank leveren nieuwe websitegebruikers op in de awareness en consideration fases van de buyer journey.  

Leadgeneratie via betaalde platformen 

Social media campagnes via Facebook en LinkedIn 

Met Facebookcampagnes bereiken we de consumenten, waarbij we inspelen op de verschillende fases van de customer journey. Met het delen van blogs vergroten we de naamsbekendheid en bewustwording van ATAG Verwarming. Vervolgens bereiken wij de websitebezoekers (van de blogs) opnieuw via retargetingcampagnes waarmee we andere relevante content laten zien.  

We zien dat veel websitebezoekers soft-conversies voltooien vanuit onze social media campagnes, zoals het gebruikmaken van de Comfortkiezer. Door de juiste content in de juiste fase van de customer journey te tonen, komen potentiële klanten steeds verder in de salesfunnel. 

Naast structurele Facebookcampagnes zetten we ook LinkedIn advertising in. LinkedIn leent zich perfect voor de zakelijke doelgroep. De whitepapers van ATAG Verwarming brengen we met LinkedIn actief onder de aandacht bij een selecte doelgroep. Deze doelgroep maken we zo specifiek mogelijk, om een hoge relevantie te waarborgen. Dit resulteert in een CTR van ruim 1% (3x de benchmark) en een directe bijdrage aan het aantal downloads. 

Google Ads campagnes voor Warmtepompen en CV-ketels 

Om de zichtbaarheid te vergroten bij de doelgroepen die meer informatie behoeven over warmtepompen en CV-ketels, hebben wij diverse Google Ads-campagnes opgezet. Deze campagnes zijn gericht op de latere fases van de buyer journey, waarin men naar meer informatie zoekt over een specifiek product. Elke campagne behaalt hoge kwaliteitsscores omdat deze volledig is afgestemd op deze latere fases: zo is de advertentierelevantie uitstekend, is de verwachte CTR hoog én sluit de landingspagina aan op de verwachtingen van de gebruiker. 

Nadat gebruikers op een advertentie klikken, worden ze verwezen relevante landingspagina’s waarop zij uitgebreide productinformatie vinden en vervolgens zelf bepalen welke vervolgstap zij nemen. Zo kunnen zij er diverse whitepapers aanvragen, gebruikmaken van de Comfortkiezer of direct contact opnemen met een ATAG-dealer in de buurt voor advies op maat. 

Belangrijkste resultaten in 2021

53%

stijging van het verkeer (jaarlijks)

27%

meer gebruik van de Comfortkiezer

110%

meer offerte aanvragen

“Met Frontis hebben we vanaf het begin af aan een goede samenwerking. Ze denken met ons mee, zijn flexibel en de lijntjes zijn kort. Jaarlijks bepalen we de marketingstrategie voor het nieuwe jaar; wat hebben we afgelopen jaar bereikt, waar willen we met ATAG naartoe en hoe gaan we dat in het nieuwe jaar bereiken. We hebben een goede samenwerkingsmodus gevonden waardoor we in staat zijn om snel optimalisaties door te voeren. Ons contentproces is verbeterd door o.a. een contentkalender zodat we meer controle hebben over het succes. En de goede online resultaten van het afgelopen jaar spreken voor zich.”

Iris van Diest
Marketing en Communicatie bij ATAG Verwarming
Ben je ook klaar om jouw bedrijf te profileren als (online) kennispartner?

Hoi, ik ben
en ik wil graag dat jullie experts meedenken!

Start een project