Zo kom je op digitaal vlak de coronacrisis door

24 maart 2020leestijd 10 minutendoor Jolyn

Beurzen gaan niet door, klantbezoeken zijn uit den boze en werken op kantoor? Nou, liever niet. Waarschijnlijk bekijk je dit blog momenteel vanuit huis -op je zelf samengestelde werkplek- en besef je je langzamerhand dat de huidige situatie voorlopig aanhoudt. Wat nu? 


Wij zitten met z’n allen in hetzelfde schuitje en in het kader van ‘samen staan we sterk’ delen we graag onze kennis met jou zodat je in deze gekke tijd jouw prospects, leads en klanten weet te bereiken én te helpen. Met samenwerking, kennisdeling en creativiteit houden we de economie draaiende ten tijde van crisis. 

In dit blog helpen wij jou -op een laagdrempelige manier- door concrete tips en handvatten te geven waar je gelijk mee aan de slag kan binnen (en buiten) jouw organisatie:


Wil je dit blog liever als e-book downloaden? Dat kan natuurlijk! 
 
Je vraagt het e-book eenvoudig en vrijblijvend bij ons aan > 

1. Crisis: wat te doen? 

We beginnen met de basis: het accepteren van de (nieuwe) situatie, het anticiperen op deze gebeurtenissen en het openstaan voor nieuwe ontwikkelingen die je verder helpen! 

Waar liggen de primaire behoeften van een organisatie? 

Ten tijde van crisis is communicatie cruciaal, zowel intern als extern. Het is van groot belang de boel draaiende te houden en niet bij de pakken neer te gaan zitten. 

Gelukkig is er altijd iets te doen, toch? Breng bijvoorbeeld bestaande processen eens in kaart: wat kan er beter? Vaak kun je met kleine optimalisaties al een efficiëntieslag maken en kosten verlagen.   

Achterstallig onderhoud aanpakken 

  • Check welke tools er gebruikt worden: zijn ze nog relevant? 
  • Doet elke werknemer nog wat hij moet doen én waar zijn kracht ligt? 
  • Kun je interne processen optimaliseren, automatiseren of beter uitbesteden? 


Plannen voor 2020 bijstellen en kansen in kaart brengen
 

Helaas kunnen we niet in de toekomst kijken. Al helemaal niet in (onverwachte) crisistijd! Start daarom met wat je wel weet: waar staat de organisatie nu ten opzichte van het gestelde doel?

Breng vervolgens de mogelijke ‘problemen’ in kaart: wat gebeurt er met de dealwaarde, lopen deals vertraging op of –worst case scenario– worden deals volledig afgeblazen? Door enkele scenario’s uit te werken (inclusief de mogelijke vervolgen), werk je aan een nieuwe basis voor je plan van 2020:   

  • Start met de boekhouding voor het eerste kwartaal 
  • Wat is de mogelijke impact van de crisis op de organisatie 
    • Denk in verschillende scenario’s over meerdere tijdsbestekken: wat gebeurt er in een tijdsbestek van 1, 2 of 3 maanden?
  • Wat zijn kansen om de impact te verkleinen? 
    • Dit is dé tijd om iets nieuws uit te proberen! 

Online marketing inzetten om je doelgroep toch nog te bereiken én te helpen! 

  • Doelgroepanalyse doen (in een virtuele setting) 
  • Persona's creëren 
  • Informatiebehoefte(n) in kaart brengen 
  • Relevante content creëren, publiceren en promoten

2. Hoe kun je jouw doelgroep(en) wél bereiken om te helpen?

Je spreekt (potentiële) klanten niet op beurzen en face-to-face afspraken zijn geen optie... Maar dat betekent niet dat zij geen hulp nodig hebben. Integendeel – misschien hebben zij zelfs meer hulp nodig dan ooit tevoren. Hoe zorg je ervoor dat je deze klanten kunt bereiken om te helpen? Dat lijkt een stuk lastiger met de reeds ingevoerde maatregelen.  

Gelukkig zijn er mogelijkheden. Zo is er misschien marketingbudget vrijgekomen óf meer budget beschikbaar gemaakt die je nu kunt inzetten voor leadgeneratie. Door de pijplijn te vullen met warme leads, kunnen jouw salescollega’s direct aan de slag zodra de economie weer aantrekt... Dan moet je natuurlijk wel weten wáár je jouw prospects kunt vinden. 

Waar bevindt de doelgroep zich?

Waar de doelgroep zich momenteel bevindt, hangt volledig af van zijn vakgebied. Zo zijn mensen in de zorg nog ‘gewoon’ bij hun patiënten te vinden, werken mensen in de bouw veelal op locatie en moeten horecaondernemers hun deuren voorlopig sluiten. 

Maar een groot deel van werkend Nederland heeft thuis een werkplek ingericht. Voor al deze mensen is een goede online verbinding cruciaal voor hun communicatie, kennisvergadering en productiviteit: 

  • Via e-mail wordt contact gezocht met klanten en leveranciers 
  • Via een VPN-verbindingen óf mappen in de Cloud heeft men volledig toegang tot belangrijke bestanden 
  • Via tools als Slack, Zoom, Skype en Microsoft Teams vinden virtuele vergaderingen plaats 
  • Via social media blijft men op de hoogte van de laatste ontwikkelingen omtrent de crisis, maar ook binnen hun vakgebieden
  • Via zoekmachines als Google start men vaak een klantreis, bijvoorbeeld om te zoeken naar de oplossing voor een probleem 

Via deze kanalen vergaren mensen informatie die ze nodig hebben om hun werk goed te kunnen doen. Maar welke informatie is dat precies? 

Welke informatiebehoefte(n) heeft de doelgroep? 

De doelgroep heeft informatiebehoefte(n), waar jij hem -vanuit jouw vakgebied en met jouw kennis- in kunt voorzien. Ook tijdens een crisis. Alleen de investeringsbereidheid is misschien tijdelijk kleiner.  

Aan welke informatie er behoefte is, hangt af van de buyer journey-fase waar iemand zich in bevindt.

Tip! Probeer het langetermijndenken los te laten en je in de schoenen van de (potentiële) klant te verplaatsen: tegen welke problemen loopt hij nú -ten tijde van crisis- aan? 

De buyer journey: hoe zat dat ook alweer?  

  • Awareness 
    De (potentiële) klant ervaart een probleem/uitdaging. In deze fase omschrijft hij het probleem en kadert hij het probleem in. Bert geeft leiding aan een team bij een groot consultancybureau. Hij ervaart het volgende probleem: 
    “Door het coronavirus mag ik met mijn team niet meer op kantoor werken. Hoe zorg ik ervoor dat iedereen probleemloos zijn werk voortzet?” 
  • Consideration 
    Nadat hij het probleem heeft gedefinieerd, zoekt hij naar mogelijke benaderingen of strategieën. Vervolgens evalueert hij welke benadering hem helpt zijn probleem op te lossen. Bert is tot de conclusie gekomen dat hij en zijn team problemen ervaren bij de toegankelijkheid en beschikbaarheid van lokale bestanden. Daarom wil hij graag het volgende weten: 
    “Op welke manieren maak ik lokale bestanden beschikbaar voor mensen die thuiswerken?” 
  • Decision 
    In de laatste fase maakt hij een keuze en bepaalt hij welke benadering/strategie het beste bij hem en zijn organisatie past. Hij stelt een lijst samen van mogelijke aanbieders, producten of diensten en maakt zijn keuze nadat hij een vergelijking heeft gemaakt. Bert komt tot de conclusie dat hij en zijn team in de Cloud moeten werken voor de beste toegankelijkheid én bereikbaarheid. Maar hij moet snél geholpen worden: 
    “Welke organisatie helpt mij op korte termijn met de implementatie van OneDrive van Office365?” 

Zoals je hierboven kunt zien, is de informatiebehoefte per fase anders. Het is jouw taak om de juiste content op het juiste moment én op de juiste plaats aan de (potentiële) klant te laten zien.  

Help, mijn dienst/product verkoopt niet in tijden van crisis! 

Denk je dat jouw dienst of product in tijden van crisis niet (goed) verkoopt? Juist dán is er werk aan de winkel. Of je nu vakanties aanbiedt, badkamers plaatst of machines verkoopt: het is wellicht minder urgent geworden, maar er zijn ongetwijfeld genoeg kansen te vinden om jouw doelgroep te overtuigen van jouw product/dienst zodra de economie weer aantrekt. Zorg er daarom voor dat je ook voor dié periode klaarstaat! 

Speel met jouw dienstverlening in op de behoefte(n) van potentiële klanten 

Overweeg om nieuwe (en tijdelijke) dienstverleningsmodellen aan te bieden die de drempel –om de samenwerking met jullie organisatie aan te gaan- zo laag mogelijk te maken: 

  1. Ga in gesprek met (potentiële) klanten en vraag aan hen wanneer de drempel laag genoeg is om een samenwerking aan te gaan. 
  2. Vertaal de input naar concrete nieuwe dienstverleningen, zoals ruimere opzegtermijnen, soepelere contacten en leasemogelijkheden. 

Bouw de relaties verder uit zodra de economie het toelaat. Vergeet dan niet om óók een plan te hebben voor ná de crisis, zodat de marketing- en salesmachine blijft lopen. 

Tips om de buyer journey van jouw doelgroep(en) in kaart te brengen 

Enkele tips om de buyer journey van prospects, leads en klanten in kaart te brengen:

  1. Bedenk wáárom jullie een product of dienst aanbieden 
    Producten en diensten worden met een reden aangeboden. Ze lossen meestal een bepaald probleem op, of ondersteunen bij het aangaan van een uitdaging. Hoe draagt het product of de dienst bij aan de problemen die zich nú voordoen, tijdens de crisis? 
    Door jezelf deze vraag te stellen, ga je terug naar de kern van de business en dwing je jezelf -op een creatieve manier- na te denken over de why van jullie bestaan. De why geeft immers al veel input voor het invullen van de buyer journey.
  2. Ga in gesprek met sales: welke vragen krijgen zij binnen? 
    Jouw salescollega’s spreken jullie (potentiële) klanten het meest. Zij kennen hun klanten door-en-door en weten daarom als geen ander tegen welke problemen en/of uitdagingen er spelen. Wellicht is sales ook het eerste aanspreekpunt in crisistijd. Krijgen zij vragen binnen die voor meerdere klanten van belang zijn en die vrij eenvoudig te verhelpen zijn? Wacht dan niet tot de klant met de betreffende vraag komt, maar stel je pro-actief op: door hem op voorhand van kennis te voorzien -zeker in deze tijd- help je hem met problemen waarvan hij misschien nog niet wist dat hij ze had.
  3. Haal input bij de klantenservice: welke vragen krijgen zij binnen? 
    De klantenservice is in het leven geroepen om prospects, leads en klanten te helpen. Welke vragen krijgen zij binnen ten tijde van crisis? Ook hierbij geldt: gebruik deze input om klanten op voorhand te helpen. 

3. Deel jouw kennis met (potentiële) klanten en help ze verder! 

Als je weet aan welke informatie nú behoefte is, kun je helpen. Maar hoe maak je jouw kennis zichtbaar? De meeste klantreizen beginnen –zeker in deze tijd– met een kijkje op een social mediakanaal of met een zoekopdracht in Google… 

Ga daarom voor de volle inzet op contentcreatie, -publicatie én -promotie. Relevante content helpt de doelgroep gedurende de buyer journey. Je werkt aan je ‘though leadership’ en verandert je strategie van push- naar pullmarketing! 

Wij geven je hieronder enkele tips die je helpen om een vliegende start te maken met contentmarketing. 

Doe onderzoek naar zoektermen 

Zoektermen vormen een zeer belangrijk onderdeel bij het zichtbaar maken van jouw kennis. Welke zoektermen gebruikt men in relatie tot jouw organisatie of vakgebied? Met zoektermen optimaliseer je de pagina’s van je website om ze beter vindbaar te maken in zoekmachines. Doe je dat goed, dan leid je relevante bezoekers naar je website. 

Brainstorm 

Verplaats je in de schoenen van de doelgroep en maak een lijst van alle zoektermen die hij mogelijk gebruikt gedurende zijn buyer journey:  

  • Awareness: woorden die de problemen van de doelgroep omschrijven 
  • Consideration: woorden die mogelijke oplossingen beschrijven 
  • Decision: verkoop-gerichte woorden die een product/dienst omschrijven 

Maak gebruik van de juiste tools 

Maar met brainstormen alleen kom je er niet. Je wilt immers weten of mensen gebruik maken van dezelfde zoektermen. Om te achterhalen hoe men daadwerkelijk zoekt, kun je diverse tools inzetten zoals: 

  • De keywordplanner van Google Ads is in het leven geroepen om zoektermen voor Google Ads-campagnes in kaart te brengen. Maar je kunt het ook uitstekend gebruiken voor het optimaliseren van landingspagina’s én het schrijven van nieuwe content. Wat fijn is aan de keywordplanner, is dat je ‘bulk’ zoektermen kunt analyseren. Goed om te weten: om gebruik te maken van de tool heb je een actief advertentieaccount nodig bij Google Ads. 
  • Met Answer The Public breng je longtail zoektermen in kaart. Dat doe je door één woord in de zoekbalk te plaatsen, waarna de tool mogelijk relevante zoektermen voor jou genereert. Erg handig, zeker als je geen inspiratie hebt! Je kunt de tool 3 keer gratis gebruiken, per IP-adres. Als je voor een pro-account gaat, betaal je zo’n €95 per maand. Goed om te weten: de tool genereert géén maandelijkse zoekvolumes. Combineer daarom Answer The Public met de keywordplanner van Google Ads om zoekvolumes in kaart te brengen. 
  • Übersuggest is een gratis tool van Neil Patel. Je hoeft je alleen in te loggen met een Google-account. Met deze tool breng je –net zoals bovenstaande tools- zoektermen in kaart met bijbehorende maandelijkse zoekvolumes, aanverwante termen en de SEO-moeilijkheidsgraad. 

Selecteer de belangrijkste zoektermen 

Hoe hoger het maandelijkse zoekvolume, wil niet altijd zeggen ‘hoe beter’.  Sterker nog: met shorttail keywords (zoektermen met minder dan 4 woorden en vaak zeer hoge zoekvolumes) bereik je een te breed publiek waardoor je minder goed kunt inspelen op specifieke informatiebehoefte(n). Daarnaast ga je een concurrentiestrijd aan met de grootste jongens binnen jouw vakgebied waarbij de kans op goede positionering binnen zoekmachines klein is. 

Wist je dat 50% van alle zoekopdrachten binnen zoekmachines longtail keywords zijn? Dit zijn zoektermen die langer zijn dan vier woorden. Met de opkomst van voice-search neemt dit aantal overigens steeds meer toe. 

Ja, de zoekvolumes zijn lager waardoor het niet aannemelijk lijkt om jouw content hiervoor te optimaliseren. Maar niets is minder waar: 

  • Er is minder concurrentie op longtail keywords 
  • De kans is groter dat de content beter positioneert binnen zoekmachines 
  • De zichtbaarheid bij de doelgroep wordt eenvoudiger vergroot 
  • Je stemt de content beter af op de informatiebehoefte(n) van de doelgroep 
  • Vragen zijn specifieker geformuleerd waardoor relevantere informatie kunt bieden

Schrijf informatieve content waarmee je de doelgroep verder helpt

Het doel van alle content is nagenoeg hetzelfde: jouw content helpt de prospect in zijn zoektocht naar een oplossing voor zijn probleem of uitdaging. Ook helpt content jouw huidige klanten, die met extra informatie nóg beter jouw dienst of product kunnen inzetten. Kortom, met deze educatieve content werk je aan de vertrouwensband en stimuleer je een duurzame relatie. Jij werkt immers mee aan het succes van jouw klant! 

Haal de bezem door je website en begin met het optimaliseren van bestaande content 

Heb je al content geschreven en gepubliceerd op je website? Neem deze dan allereerst onder de loep. Wellicht bied je al informatie en kennis aan waar de prospect of de klant iets aan heeft! En misschien heb je content die je kunt optimaliseren waardoor deze relevanter wordt voor de huidige situatie. 

Je beoordeelt en optimaliseert reeds gepubliceerde content middels een content audit en maakt inzichtelijk:  

  • Hoe gepubliceerde content presteert
  • Welke onderwerpen nog niet zijn behandeld (zogeheten ‘content gaps’)
  • Waar je quick wins kunt behalen

Op basis van de audit kun je de uitgangspunten van jouw content herijken zodat deze feilloos aansluit op de verwachtingen van (potentiële) klanten. 

Werk aan de hand van een contentkalender 

Een contentkalender brengt structuur in je content marketing werkzaamheden en voorkomt hiermee dat contentmarketing een ondergeschoven kindje wordt. 

De kalender geeft je inzicht in de creatie, publicatie en promotie van content. Het biedt houvast aan je marketingteam doordat hierin onder andere de budgetten, statussen en deadlines worden gecommuniceerd. Ook kun je hierin kwijt met welke zoektermen je de content wil optimaliseren en welke call-to-action relevant is (omdat je weet voor welke doelgroep én fase van de klantreis je de content creëert). 

Ga voor kwalitatieve content waar de (potentiële) klant écht iets aan heeft 

Websitebezoekers hebben geen lange aandachtspanne. Creëer daarom content die de aandacht trekt en blijft hangen. Content waar de websitebezoeker écht iets aan heeft. Het gaat absoluut niet om de hoeveelheid die je creëert, maar om de kwaliteit. 

Kies daarom liever een relevant onderwerp uit die je tot in de puntjes hebt uitgewerkt, dan voor tien stukken content die de plank in deze tijd misslaan. 

Breng structuur aan 

Voorzie elk stuk content van een goede, overzichtelijke structuur. Onthoud: hoe fijner de websitebezoeker jouw content vindt, hoe beter zijn website-ervaring. Deze website-ervaring draagt uiteindelijk bij aan een algehele goede online positie: 

  • Begin met een krachtige introductie waarin je het probleem/de uitdaging omschrijft. Geef ook aan hoe je met het artikel mogelijke oplossingen biedt die de websitebezoeker verder helpt
  • Vervolg met de kennis die je met hem wil delen.
  • Voorzie elke alinea van een kop (een H2 of een H3) 
  • Zorg voor voldoende witregels  
  • Werk met bulletpoints, want: websitebezoekers zoeken al scannend naar de informatie die zij nodig hebben en zitten daarom helemaal niet te wachten op lange alinea’s waar geen einde aan lijkt te komen… 
  • Vergeet niet om te verwijzen naar andere blogs of pagina’s, die gerelateerde, verdiepende én relevante informatie verstrekken. 
  • Door call-to-actions toe te voegen stimuleer je de websitebezoeker om over te gaan tot actie (het genereren van een lead). Dit kan bijvoorbeeld een ‘contact’ moment zijn of het downloaden van een whitepaper of e-book die de websitebezoeker verder helpt in zijn klantreis. 

Helaas laat een goede indexatie van content vaak even op zich wachten. Voor SEO heb je eenmaal een lange adem nodig. Maar eenmaal goed gepositioneerd, pluk je de vruchten van al het harde werk en profiteer je van duurzame, online marketing! Dat betekent niet dat je niets kunt doen: tot die tijd kun je jouw doelgroep alvast op de hoogte stellen van je nieuwste artikelen om hen verder te helpen. Bijvoorbeeld door ze te delen op je social mediakanalen. 

Maak gebruik van je social mediakanalen

Doordat veel mensen vanwege het coronavirus aan huis zijn gekluisterd, is het social mediagebruik nog groter. Profiteer hiervan!  

Via social media kun je jouw content eenvoudig onder de aandacht brengen bij een specifieke doelgroep en vergroot je zodoende de zichtbaarheid en daarmee de naamsbekendheid van je organisatie. Ook krijg vanuit de statistieken goed inzicht in de doelgroep, je ziet exact wat er over jouw organisatie of product/dienst wordt gezegd. Deze input maakt mogelijke knelpunten inzichtelijk en vormt input voor de optimalisatie van je bedrijfsstrategie.  

Bekijk op welke kanalen jouw doelgroep zich bevindt en zorg ervoor dat jij daar zichtbaar bent. Zo is LinkedIn een zakelijk netwerk en worden Facebook en Instagram vaak wat informeler ingezet.    

Advertising op het juiste moment  

Omdat je nog even moet wachten op een goede organische positie binnen Google, kun je alvast beginnen met awareness creëren bij jouw doelgroep via social media. 

  • Zelf samengestelde doelgroepen 
    Via advertising kun je jouw content direct aan de door jou ingestelde doelgroep tonen. En die kun je best specifiek maken! Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om jouw content te tonen aan getrouwde mannen tussen de 40-50 jaar, die wonen in Utrecht en geïnteresseerd zijn in bouwmarkten, doe-het-zelf klussen en elektrotechniek.  
  • Retargeting & look-a-like doelgroepen 
    Daarnaast kun je retargeting campagnes opzetten, waarbij je advertenties laat zien aan mensen die bepaalde pagina’s op jouw website hebben bekeken. Van deze doelgroep kun je weer een look-a-like doelgroep maken die bestaat uit mensen die het meest lijken op jouw geconverteerde websitebezoekers: jouw ideale doelgroep.  
  • Voor elke fase in de klantreis 
    Dankzij deze mogelijkheden kun je eenvoudig inspelen op de verschillende fases binnen de buyer journey. Maak je bijvoorbeeld een nieuwe doelgroep aan om nieuwe mensen te bereiken, dan werk je aan de awareness fase. Wellicht is jouw doelgroep nog niet bekend met jouw organisatie en niet bewust op zoek naar jouw oplossing. Dankzij social advertising kom jij toch bij jouw doelgroep in het vizier. 

Maak je gebruik van een retargeting campagne, dan werk je aan de consideration- of decision fase. Heeft jouw (toekomstige) klant bijvoorbeeld wel iets in het winkelmandje gelegd, maar dit nog niet afgerekend? Een uitgelezen kans om een advertentie te laten zien met hierin de voordelen van jouw product.  

Reageer op de reacties van jouw volgers  

Social media worden door veel organisaties ingezet om loyaliteit te bevorderen, meten en benutten. Op social media ga je op een laagdrempelige manier de interactie aan met jouw klant; reageer op reacties onder berichten (ja, ook negatieve reacties) en maak eens gebruik van de poll-mogelijkheid bij Facebook of Instagram Stories. 

Bedenk je ook: mensen bevinden zich veelal op social media ter vermaak, dus wissel 'serieuze' informatie zoveel mogelijk af met wat luchtige content en humor 😃

Maak een social media contentkalender  

Zorg ervoor dat je in tijden van crisis zichtbaar blijft; laat zien hoe jouw organisatie omgaat met corona en deel passende content. Neem in de contentkalender van jouw organisatie ook de social media berichten mee. Op deze manier wordt niet alleen je continuïteit qua zichtbaarheid gewaarborgd, maar weet ook de (potentiële) klant wat hij kan verwachten. Deel bijvoorbeeld elke woensdag tips over jouw product of sluit elke vrijdag de week af met een grappige video.  

Er zijn diverse handige tools die je kunt gebruiken om social media berichten in te plannen, zoals Hootsuite en Later, of gebruik voor Facebook-berichten Facebook Creator Studio.

4. Tips voor een goede online basis

En last but not least, dan nog even deze tips die jou op online gebied kunnen helpen:

Werken vanuit huis? Sluit het IP-adres van thuis uit in Google Analytics 

Een inkoppertje, die toch vaak vergeten wordt: het uitsluiten van het IP-adres van thuis. Je wilt immers voorkomen dat je data vertroebelt. Sluit daarom het IP-adres van thuis (die vind je via Whatsmyip) uit in de gefilterde weergave van je Google Analytics-account: 

  • Ga naar Beheer > Account > Alle filters 
  • Klik op: Filter toevoegen 
  • Geef als filternaam bijvoorbeeld Monique’s IP 
  • Stel het filtertype als volgt in: Uitsluiten – verkeer van de IP-adressen – die gelijk zijn aan – IP-adres xxx en voeg de betreffende websites toe bij ‘Geselecteerde weergaven’ 
  • Klik op ‘Opslaan’ 

Let op de 'tone-of-voice'

De manier van communiceren richting klanten is –vooral in crisistijd– iets om goed over na te denken. Let op de tone-of-voice. Doe je dit niet zorgvuldig, dan pakt het mogelijk verkeerd uit voor de organisatie. Een voorbeeld:

Don’t: “Juist nu biedt een marketingbureau dé uitkomst!” 
Do: “6 tips om contentmarketing in te zetten ten tijde van crisis” 

Verschuif vrijgekomen budgetten 

Zijn er budgetten vrijgekomen omdat je bijvoorbeeld Facebook advertising- of Google Ads campagnes moest pauzeren? Gebruik dan de vrijgekomen budgetten voor overige online marketingactiviteiten, daar waar het wél loont om zichtbaar te zijn en leads te genereren.  

Enkele mogelijkheden: 

  • Stel een leadgeneratiecampagne op via LinkedIn waarmee je een e-book promoot met tips die jouw (potentiële) klanten verder helpen in deze moeilijke tijd
  • Ook via display advertising via Google Ads kun je relevante e-books en whitepapers promoten
  • Stel een sterke e-mailcampagne op waarin je informatie verschaft die relevant is voor jouw klanten. Hierin kun je je content kwijt die je recentelijk hebt gepubliceerd. Tevens laat je klanten op een zeer laagdrempelige manier weten dat je er voor hen bent

Je kunt overigens ook de advertentieteksten in Google Ads aanpassen zodat deze beter aansluiten op de behoefte(n) van de doelgroep op dít moment. Wij raden altijd aan om hiervoor nieuwe tekstadvertenties aan te maken en niet de bestaande tekstadvertenties aan te passen: op die manier kun je beter je data vergelijken en zien welke tekstadvertenties het beste scoren. 

Houd contact met jouw (potentiële) klanten 

Juist nú hebben prospects, leads en klanten vragen. Wees daarom op een laagdrempelige manier benaderbaar en behulpzaam. Bied pro-actief informatie aan waardoor zij successen blijven behalen met hun business. Laat zien dat je begrijpt waar hun uitdagingen liggen en denk met hen mee over mogelijke oplossingen. Vergeet niet dat men onthoudt wie ze geholpen heeft in moeilijke tijden.  

Laagdrempelige manieren om de contactmomenten met (potentiële) klanten te waarborgen zijn: 

  • Chatfunctie integreren op je website 
    Let er wel op dat websitebezoekers bepaalde verwachtingen hebben van een chatfunctie. Denk aan een snelle reactietijd, de snelle hulp en de persoonlijke touch. Als je aan de verwachtingen kunt voldoen, is een chatfunctie op de website interessant! 
  • Chatten via social media 
    Via Facebook en LinkedIn kun je op een laagdrempelige manier chatten met (potentiële) klanten.
  • Verstuur een nieuwsbrief met relevante updates 
    Heb je recentelijk blogs gepubliceerd en wil je je klanten op de hoogte houden van de laatste ontwikkelingen, waar zij baat bij hebben? Verstuur dan nieuwsbrieven waarin je deze updates met hen deelt. 
  • Thuiswerken? Schakel de telefoon door 
    Is je kantoor gesloten? Vergeet dan niet om de telefoon door te schakelen. Mocht men naar het vaste nummer bellen van je organisatie, dan is het wel zo fijn om met de juiste persoon doorverbonden te worden. 
  • Laat vergaderingen online plaatsvinden 
    Staan er vergaderingen met klanten op de planning? Cancel ze niet maar verplaats ze naar online! Via diverse tools breng je een goede videoverbinding tot stand om de vergadering ‘gewoon’ door te laten gaan. 

Samen komen we de crisis door. We wensen je veel succes! 


Wil je dit blog liever als e-book downloaden? Dat kan natuurlijk!  
Je vraagt het e-book eenvoudig en vrijblijvend bij ons aan > 

JolynDigital marketeer
Dit soort updates, nieuws, kennis & innovaties automatisch in je mailbox?

Hoi, ik ben
en ik ontvang jullie nieuwsbrief met updates graag op