Kentico Connection: de highlights in 5 minuten

8 november 2018leestijd 5 minutendoor George

Eind oktober vond de jaarlijkse Kentico Connection plaats in Praag. Vanuit Frontis waren Marco, Sjors en ik hierbij aanwezig. Tijdens de netwerkborrel woensdag 24 oktober in het Lobkowicz Palace, werden er door de aanwezige partners volop ervaringen uitgewisseld over het gebruik van Kentico. Het is leuk om te horen hoe iedereen hiermee bezig is en dat we veelal tegen dezelfde uitdagingen aanlopen. De echte kennissessies, waar het ons natuurlijk om te doen was, werden donderdag 25 oktober gegeven. Onze highlights van de Kentico Connection beschrijf ik hieronder.

Business sessies: content, content, content

Het plaatsen van kwalitatief goede content is nog een grote uitdaging, ik ga er hier niet heel diep op in, want Monique schreef er een paar weken geleden ook al een update over. De strekking tijdens deze sessies was hetzelfde: als je te laat met content begint, loop je het risico op inefficiëntie, vertraging, lagere kwaliteit en gewenste impact van het eindproduct.

De uitdagingen

  • Het is (nog) niet duidelijk welke content benodigd is
  • De content is verspreid door de hele organisatie
  • Het is niet duidelijk wie de content moet verzorgen
  • Er zijn geen richtlijnen voor content en design (hoeveel tekens, wel/geen afbeelding, etc.)
  • Vakspecialisten zijn geen getrainde content professionals
  • Samenwerken in een CMS is lastig

Hoe helpt Kentico hierbij?

Kentico maakt samenwerken aan content in het CMS mogelijk. Aanpassingen van andere editors binnen het CMS zijn zichtbaar, zodat je overzicht behoudt. Je kunt terugkijken naar vorige documenten en een signaal krijgen als iemand iets aan 'jouw' content heeft aangepast. Maar, in plaats van andermans content direct aan te passen kun je ook eerst suggesties doen in de content van een andere editor. Om editors te helpen bij het produceren van content kun je 'richtlijnen' meegeven in Kentico. 

Next level: gepersonaliseerde content. Zo kun je content nog beter afstemmen op de doelgroep. Handmatige personalisatie is complex en duur (lees: niet te doen). Met de Kentico Smart Personalisation API is het mogelijk om geautomatiseerd personalisatie op de content te toe te passen. Ook iets om in de gaten te houden met betrekking tot content: connected experiences met chatbots, VR, etc. 

Tech sessies

Dan de Tech sessies, toch meer mijn ding ;-) 

1. The Technology Future of Kentico EMS

Waardevolle sessie, waarbij de product owners van Kentico haarfijn vertelden hoe de komende jaren eruitzien qua Kentico technologie. Ze deden aanbevelingen over de technische route die wij als Frontis het beste kunnen volgen. De overduidelijke boodschap was om nu vol in te zetten te zetten op .NET MVC. Voor het komende jaar betekent dit concreet dat we .NET MVC 5 gaan gebruiken in combinatie met Kentico 12.

2. How to Give Your Marketers What They Need in MVC

Logische verdieping op de eerste sessie. Kentico toonde de werking van de nieuwe pagebuilder functionaliteit en hoe je als developer custom code kunt aanmaken die naadloos integreert in Kentico 12 MVC. Ook werden er voorbeelden gegeven van het personaliseren van widgets. De regels die je kunt inzetten voor het personaliseren zijn te customizen. Het wordt een stuk eenvoudiger om custom code in te zetten omdat bijna alles is gebaseerd op het code-first principe.

3. Content Recommendations in Kentico Cloud 

Tijdens deze sessie werd een demonstratie gegeven van een AI dienst die aan de hand van het browsegedrag van de klant de juiste gerelateerde pagina’s kan aanbevelen. Er volgde een korte demo waarbij men de dienst integreerde in Kentico Cloud en er synchronisatie van nieuwe content plaatsvond via web hooks. Er was helaas niet veel verdieping over de werking van deze tool, en hoe deze tool tot een aanbeveling komt (waarschijnlijk het geheim van de smid).

4. Building Landing Pages in Headless CMS

In deze sessie werd het probleem belicht met betrekking tot de verschillende zienswijzen op landingspages. Enerzijds willen ontwikkelaars en designers dat de landingspage zoveel mogelijk binnen de bestaande structuur van de site past. Anderzijds wil de marketeer zoveel mogelijk vrijheid bij het opzetten van de landingspage. Er werd uitgelegd hoe je in Kentico Cloud een raamwerk voor een landingspage kunt opzetten, waarbij je als ontwikkelaar restricties kunt opleggen aan de marketeer, zodat de structuur van de site gewaarborgd blijft, zonder dat je de creativiteit van de marketeer teveel aan banden legt. Hierbij werd ook nog het inline editen gedemonstreerd, dit werkt mooi en is een handige feature voor content editors.

5. Building an Omnichannel Delivery Engine (Kramp)

Een interessante case van 'buurman' Kramp door Radek Kowalski. Binnen Kramp moest voor verschillende devices informatie kunnen worden opgevraagd. Informatie die niet persé op een beeldscherm getoond moet worden, of uit een standaard bron komt (bijvoorbeeld één specifieke database). Al met al, omnichannel dus. 

Radek vertelde hoe ze tot de oplossing zijn gekomen. Ze hebben een eigen systeem ontwikkeld met de codenaam ‘Gutenberg’. Op de foto hieronder zie je een schematische weergave van de informatiestromen. Verder zie je daar ook het concept rondom metadata over een pagina. 

Conclusie

Het waren twee interessante dagen in het mooie Praag, waarbij we geen echte nieuwe dingen hebben gehoord, maar opnieuw de bevestiging gekregen dat we de juiste weg zijn ingeslagen. 

GeorgeDeveloper
De updates van George en onze andere specialisten in je mailbox ontvangen?

Hoi, ik ben
en ik ontvang jullie nieuwsbrief met updates graag op