Google update: AdWords wordt Ads

27 juni 2018leestijd 2 minutendoor Hugo

Vandaag introduceerde Google 'Google Ads' als de vernieuwde en verbeterde Google AdWords. Met de intrede van Google Ads mikt Google met name op de kleine tot grote bedrijven. Voor de echte multinationals (denk hierbij aan bedrijven met vele miljoenen omzet) heeft Google het Google Marketing Platform en Google Ad Manager ontwikkeld.

Wat zijn de verschillen tussen Google AdWords en Google Ads?

Met Google Ads probeert Google hun machine learning technologieën voor iedereen beschikbaar te maken, ook als je over het algmeen wat minder financiële middelen hebt voor de toepassing van digital marketing. Zij claimen dat ‘kleinere bedrijven’ hierdoor meer tijd overhouden voor hun core business en zij het adverteren aan Google over kunnen laten. Met de komst van ‘Smart Campaigns’ verwacht Google dat ondernemers binnen enkele minuten meerdere advertenties kunnen inrichten en dat dit op korte termijn leidt tot conversies, of dit nu een lead is, een persoon die jouw winkel bezoekt of iemand die naar je bedrijf belt.

Aan het einde van 2018 lanceert Google tevens de ‘Image Picker’, zodat je ook gemakkelijk display advertenties (deze worden getoond op andere websites of in apps) aan kunt maken voor zowel het zoek- als displaynetwerk van Google.

Wat zijn de verschillen tussen Google AdWords en Google Ads?

Met Google Ads probeert Google hun machine learning technologieën voor iedereen beschikbaar te maken, ook als je over het algmeen wat minder financiële middelen hebt voor de toepassing van digital marketing. Zij claimen dat ‘kleinere bedrijven’ hierdoor meer tijd overhouden voor hun core business en zij het adverteren aan Google over kunnen laten. Met de komst van ‘Smart Campaigns’ verwacht Google dat ondernemers binnen enkele minuten meerdere advertenties kunnen inrichten en dat dit op korte termijn leidt tot conversies, of dit nu een lead is, een persoon die jouw winkel bezoekt of iemand die naar je bedrijf belt.

Aan het einde van 2018 lanceert Google tevens de ‘Image Picker’, zodat je ook gemakkelijk display advertenties (deze worden getoond op andere websites of in apps) aan kunt maken voor zowel het zoek- als displaynetwerk van Google.

Hoe werkt ‘Smart Campaigns’?

Zoals in onderstaand filmpje te zien is, kun je met Smart Campaigns heel eenvoudig campagnes aanmaken. Je hoeft alleen de volgende 3 stappen te doorlopen:

  • Selecteer het doel dat je wilt behalen (bijv. een aankoop of offerte aanvraag);
  • Waar je wilt adverteren (dus de fysieke standplaats van jouw bedrijf);
  • En Google doet de rest… Hoe simpel kan het zijn!

[FILMPJE]

De eerste indruk van Google Ads

Het is nog onduidelijk wanneer deze functie in Nederland beschikbaar wordt en of het echt zo eenvoudig is als Google pretendeert. Ik ben van mening dat het zeker van toegevoegde waarde kan zijn voor kleinere bedrijven, denkend aan bijvoorbeeld bloemisten of restaurants die voor het inrichten van de advertenties wellicht minder tijd hebben. Maar of het voor MKB bedrijven het gewenste resultaat op gaat leveren moet nog maar blijken. Om de technologie die Google heeft gebouwd volledig tot zijn recht te laten komen is veel data nodig. Om veel data te kunnen verzamelen moeten je advertenties veelvuldig vertoond kunnen worden, wat weer een groter budget vergt dan wanneer je zelf de controle houdt op de resultaten.

Ik ben zeker benieuwd naar de resultaten vanuit Smart Campaigns ten opzichte van reguliere campagnes. Dit zullen wij dan ook zeker gaan testen!

Dit blogartikel werd ook gepubliceerd op Frankwatching

HugoDigital marketeer
De updates van Hugo en onze andere specialisten in je mailbox ontvangen?

Hoi, ik ben
en ik ontvang jullie nieuwsbrief met updates graag op