naar Kennisbank

De ideale SEO landingspagina

Blog
01 augustus 2019

Een SEO landingspagina (ook wel bestemmingspagina genoemd) is de eerste pagina die de bezoeker te zien krijgt wanneer men je website bezoekt. Vaak bezoekt men deze pagina doordat ze in een zoekmachine op een bepaalde zoekterm gezocht hebben en op een zoekresultaat van je website hebben geklikt. Kort gezegd: hoe meer vermeldingen in zoekmachines en hoe hoger de positie van die vermeldingen is, hoe meer bezoekers er op je website komen. En hoe je dat slim doet, leg ik hieronder uit.

In deze blog:

Waar moet een goede SEO landingspagina aan voldoen?

Hoe ziet de ideale SEO landingspagina er dan uit? Het is een vraag die we vaak krijgen van klanten die samen met ons aan de slag gaan met online marketing. De basis is simpel, onthoud altijd: de website moet een bron zijn van relevante informatie voor de bezoeker, relevant zijn voor je bedrijf en relevant zijn voor zoekmachines. Zorg ervoor dat alle drie onderdelen optimaal zijn, en je krijgt vanzelf meer relevante bezoekers op je website.

1. De titel zegt alles

De eerste titel is altijd een H1, voor Google een teken dat deze het meest belangrijk is. Vergeet niet je zoekwoord hierin te verwerken! Op andere titels pas je H2 of H3 toe.

2. Witregels

Maak gebruik van witregels tussen alinea’s, dat oogt rustiger en bevordert de leesbaarheid.

3. Help je bezoekers

Veel mensen lezen niet, maar scannen. Help je bezoekers en gebruik titels in je tekst.

4. Korte teksten

Maak je zinnen niet te lang en maak alinea’s niet langer dan 6 zinnen.

5. Afbeeldingen

Niet vergeten! Relevante afbeeldingen hebben een toegevoegde waarde én ze maken je pagina aantrekkelijker. Voeg waar mogelijk een onderschrift en/of alt-tag toe en verwerk hierin het zoekwoord. Plaats het zoekwoord ook in de bestandsnaam van de afbeelding.

6. Opsommingen

Gebruik opsommingen, dit leest prettig voor de bezoeker, vooral als hij/zij gaat scannen. Jouw opsomming is bij voorkeur niet zo lang als deze, maar ja, er zijn nou eenmaal veel dingen waar je op moet letten bij het schrijven van je tekst.

7. Hoeveelheid woorden

De ideale landingspagina bestaat uit minimaal 300 woorden. De maximale lengte hangt vooral af van de behoefte van de bezoekers. De belangrijkste regel: hou je tekst kort en bondig, maar zorg er tegelijkertijd voor dat je alle vragen van bezoekers beantwoordt.

8. Verwijzingen

Verwijs door middel van interne links door naar andere gerelateerde pagina’s, zodat bezoekers snel meer informatie vinden over het onderwerp. Dat noemen ze ook wel pillar content of cluster content. Voorzie de link van unieke tekst met daarin het zoekwoord.

9. Call-to-action

Geef redenen om door te klikken en gebruik duidelijke call-to-action elementen.

En dan hebben we nog title en meta description!

Het eerste dat potentiële bezoekers van je website zien wanneer ze je tegenkomen in Google zijn je title en meta description. Hiermee stel je jezelf als het ware voor aan je (nieuwe) publiek.

Maak je aantrekkelijke title maximaal 60 tekens lang, voorzien van het belangrijkste zoekwoord dikgedrukt (het liefst aan het begin) en de naam van je bedrijf (aan het eind). Zorg ervoor dat je title uitnodigt om door te klikken! Je meta description is 135 - 150  tekens (inclusief spaties) en bevat het belangrijkste zoekwoord verpakt in een aansprekende call-to-action.

Goed om te beseffen dat elke pagina een eigen rol heeft binnen de website. Dat betekent automatisch dat zowel de page title, meta description als de header uniek moeten zijn voor elke pagina.

Nog een laatste SEO advies

Tot slot geven we je graag nog een belangrijk SEO advies mee om de inzet van jouw SEO-landingspagina's écht tot een succes te maken: het draait allemaal om relevantie en kwaliteit.

We hebben het al eerder genoemd: het is enorm belangrijk om je SEO-landingspagina in te richten met relevante zoektermen. De zoektermen die je kiest moeten onderling relevant zijn aan elkaar, goed passen bij je bedrijf en (met voldoende zoekvolume) gebruikt worden door jouw doelgroep. Op deze manier bereik je zo efficiënt mogelijk een relevante bezoekersgroep. Dat betekent vaak dat je algemene zoektermen moet specificeren om er zeker van te zijn dat je de bezoekers die op je SEO-landingspagina komen ook daadwerkelijk kunt helpen. Immers: de zoekterm 'banden' is weliswaar relevant voor een webshop in autobanden, maar je hebt vrij weinig aan bezoekers die jouw SEO-landingspagina bezoeken met de intentie een fietsband te kopen.

Naast de relevantie van je zoektermen is ook de kwaliteit van je content belangrijk. Belangrijke les: je schrijft de content van een SEO-landingspagina in eerste instantie altijd voor je bezoekers, niet voor zoekmachines. Het moet niet je doel zijn om met een SEO-landingspagina zo hoog mogelijk in Google te komen en op deze manier een kwantitatieve stijging van bezoekers te forceren. Je wil namelijk niet alleen veel mensen bereiken, maar ook dat die mensen geactiveerd worden om hun websitebezoek te verlengen en/of conversie genereren. De kunst is om de zoekterm(en) van je SEO-landingspagina op de belangrijke plekken terug te laten komen, zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit van je content. Ook de conversiegerichtheid van je website draagt hieraan bij.

Kortom: een SEO-landingspagina is - wanneer juist ingericht - een erg effectief middel om een specifieke doelgroep te bereiken en kennis te laten maken met jouw product, dienst of met jou als bedrijf.

Een artikel door:
Lonneke
Content marketeer