Menu
WILA - B2B webshopStichting Achterhoek Toerisme - Online imagocampagne
Sensire

Sociaal Netwerk App

In samenwerking met Sensire heeft Frontis 'SNApp' ontwikkeld: Sociaal Netwerk App. Een hulpmiddel voor wijkverpleegkundigen waarmee op visuele wijze het sociale netwerk van een cliënt in kaart kan worden gebracht. In de toekomst krijgen ook de cliënt zelf en de betrokken mantelzorgers inzicht in dit netwerk.

Sensire

Sensire: innovatie in de zorg

Sensire neemt al ruim 60 jaar een prominente rol in op het gebied van gezondheid, zorg en welzijn in de Achterhoek. Eén van de belangrijkste taken van Sensire is kwaliteit van zorg hoog te houden. Sensire wil dat doen door de relatie tussen de cliënt en medewerker te ondersteunen en daarom wordt er continu in nieuwe vormen van zorg geïnvesteerd. Een belangrijke innovatie door Sensire ontwikkeld en op de kaart gezet is bijvoorbeeld zorg op afstand (eHealth). Hiermee worden klanten 24 uur per dag, 7 dagen per week op afstand via beeldbellen ondersteund. Deze ontwikkeling is niet alleen binnen Sensire succesvol, maar wordt inmiddels ook nationaal en internationaal toegepast.

Zorgrocessen worden efficiƫnter en overzichtelijker
met behulp van de Sociaal Netwerk app

Samenwerken

Frontis is al jaren partner van Sensire op het gebied van internet en digitalisering. In dit kader heeft Sensire Frontis benaderd om mee te denken over een hulpmiddel voor wijkverpleegkundigen: SNApp (Sociaal Netwerk App). Een innovatieve oplossing die geïnitieerd is door de belangrijkste gebruikers: wijkverpleegkundigen. Een mooie co-creatie waarbij vanaf de eerste stappen nauw is samengewerkt met de innovatiemanagers van Sensire, diverse specialisten van Frontis en ook de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). Door met de Sociaal Netwerk App te inventariseren welke zaken een cliënt zelf kan en welke zaken worden opgepakt door mensen om hem/haar heen (privé of professioneel), is in één oogopslag duidelijk waar er gaten vallen en waar niet. De app kan door Sensire ook bij andere zorgclusters worden ingezet.

Eisen en wensen in kaart brengen

Na diverse brainstormsessies waarbij de belangrijkste eisen en wensen in kaart zijn gebracht en een eerste inventarisatie van de technische specificaties is er een uitgebreid interaction design opgezet. Dit interaction design is zorgvuldig getoetst en getest door gebruikers bij Sensire. Na analyse van de bevindingen is er gekozen voor de ontwikkeling van een web app. De app dient grafisch simpel, maar aansprekend te zijn, zeer intuïtief gebruikt te kunnen worden en veilig te zijn. Er is bewust gekozen om de app te optimaliseren voor het gebruik op een iPad.

Sensire
Sensire

Zo werkt SNApp

In de app staat de cliënt letterlijk en figuurlijk centraal. Alle mensen in het netwerk staan in een cirkel om de cliënt heen. De app werkt hierbij met 'verantwoordelijkheden' die zowel kunnen worden toegevoegd aan de cliënt als aan een ander persoon in zijn/haar netwerk. Voor elke verantwoordelijkheid is een icoon ontworpen, dat middels 'drag-and-drop' op een gebruiksvriendelijke manier kan worden toegevoegd aan een persoon in het netwerk. Ook kunnen de onderlinge relaties tussen de personen in het netwerk in kaart worden gebracht. De wijkverpleegkundigen hebben zo een duidelijk inzicht in de kwaliteit van een netwerk rondom een cliënt.

De wijkverpleegkundige beheert de sociale netwerken van de cliënten in zijn/haar wijk, maar kan deze ook delen met andere wijkverpleegkundigen. Ten slotte is het ook mogelijk om een cliënt over te dragen aan een collega wijkverpleegkundige. 

Techniek

SNApp moest soepel en duidelijk zijn. Om dit mogelijk te maken is het overgrote deel van de app opgebouwd met JavaScript. In een grote database wordt de code beheerd. Voor deze database is gebruik gemaakt van de door Frontis zelf ontwikkelde databasetools, deze voorzien in het snel en makkelijk uitvragen van de database, zodat medewerkers snel met de app kunnen werken.

Vanuit de Sociaal Netwerk App wordt veel data opgeslagen in de database. Om te voorkomen dat de gebruiker last ondervind bij het ophalen van de data, wordt gebruik gemaakt van 'lazy loading': een techniek die ervoor zorgt dat bepaalde elementen (bijvoorbeeld iconen, tekst of afbeeldingen) pas ingeladen worden wanneer ze nodig zijn. Dat wil zeggen, pas wanneer de gebruiker ze 'nodig' heeft. 

Voor de visuele weergave worden de nieuwste technieken gebruikt. Naast jQuery en CSS3 is er ook HTML5 Canvas gebruikt voor het tekenen van de lijnen binnen het netwerk van de cliënt. De icons om de verantwoordelijkheden aan te geven zijn Scalable Vector Graphics (.svg). Dit is een formaat gebaseerd op vectorpunten in plaats van pixels, waardoor deze eenvoudig kunnen worden geschaald in ieder gewenst formaat zonder kwaliteitsverlies.

Omdat er met de app vertrouwelijke informatie wordt vastgelegd is er een SSL certificaat geïnstalleerd zodat alle gegevens versleuteld worden verstuurd en opgehaald.

 

 

Wij werkten mee aan dit project
Onze succesfactoren
Brainstormsessie
Brainstormsessie
Brainstormsessie om functionaliteiten in kaart te brengen
Webdesign
Webdesign
Logisch en gebruiksvriendelijk ontwerp voor de web app
Interaction design
Interaction design
Doordachte user interface opzetten
Maatwerk applicatie
Maatwerk applicatie
Applicatie op basis van eisen en wensen van de klant
Marco Geurink is adviseur
van Sensire en vertelt
je graag meer!
Marco Geurink