Menu
Sensire - Sociaal Netwerk AppNVO - Verfrissende responsive website
Stichting Achterhoek Toerisme

Online imagocampagne

Voor Stichting Achterhoek Toerisme hebben we het online gedeelte van de imagocampagne 'Het geluk van Nederland' gecoördineerd en uitgevoerd. 

www.achterhoek.nl
Stichting Achterhoek

Imagocampagne voor de Achterhoek

Stichting Achterhoek Toerisme zet zich in om de Achterhoek als toeristische regio sterker op de kaart te zetten. De Stichting behartigt daarbij de belangen van een groot aantal stakeholders zoals horeca- en recreatieondernemers, gemeenten en VVV’s. Recreatie in de Achterhoek kenmerkt zich door authenticiteit, diversiteit en kleinschaligheid. Dat maakt dat de regio veel te bieden heeft voor een uiteenlopende groep mensen. Stichting Achterhoek Toerisme zet zich in om die kracht te vertalen naar één herkenbaar, collectief gezicht voor de regio. Onze 'buurman' Frappant bedacht het concept 'Het geluk van Nederland' en vertaalde dit naar de offline middelen. Frontis werd ingeschakeld om de bestaande website te restylen en de online campagne op te zetten. Kortom, een echte Achterhoekse samenwerking!

Het geluk van Nederland

De Achterhoek heeft voor iedereeen wel iets te bieden, wat dacht je van de gezellige dorpjes, de prachtige natuur en de activiteiten die het hele jaar door georganiseerd worden. Het idee achter 'Het geluk van Nederland' is dat iedere Nederlander zijn of haar geluk in de Achterhoek kan vinden. Voor dit concept is de huisstijl uitgebreid en is er prachtige sfeerfotografie gemaakt die we ook online hebben doorvertaald in de restyling van de website en de online banners. 

Stichting Achterhoek
Stichting Achterhoek
Stichting Achterhoek

Restyling Achterhoek.nl

De bestaande website van de Achterhoek was nog vrij nieuw, dus was de opdracht om binnen dit stramien de nodige aanpassingen te doen om de website aan te laten sluiten op het campagneconcept. Frontis heeft hiervoor het design gemaakt, de huidige ontwikkelpartij heeft dit doorgevoerd op achterhoek.nl. Er zijn verschillende stijlelementen toegevoegd, deze zie je vooral terug in de header en footer van de website.

SEO en Usability

In het kader van online marketing is er een technische SEO analyse uitgevoerd en zijn er diverse aanbevelingen gedaan om de techniek van de website voor zoekmachines te verbeteren. Daarnaast hebben we een Usability analyse uitgevoerd en is er advies gegeven over de gebruiksvriendelijkheid van de website te verbeteren. Een belangrijk onderdeel hiervan was ook een herindeling van de sitestructuur, die uiteindelijk bepaalt hoe gebruiksvriendelijk bezoekers door de website navigeren én hoe de (diepliggende) pagina's in Google scoren. 

Campagneplanning

Naast de algemene imagocampagne zijn gedurende het jaar ook campagnes opgezet met een specifieke focus op een bepaald seizoen, zoals asperges, zomervakantie, wild eten of een specifiek segment zoals musealiefhebbers en kampeerders. Om de geplande campagnes slim aan kunnen vliegen is er een customer journey uitgewerkt. Per campagne is een online middelenmix samengesteld die voornamelijk bestond uit tekst- en displayadvertenties welke in Google, Facebook en op aansprekende websites werden getoond. Verder heeft Frontis op diverse vlakken ondersteund, denk aan online marketing onderhoud en Facebook adverteren. Wekelijks werden de campagnes gemonitord en geoptimaliseerd. In een speciaal ingericht online dashboard kon Stichting Achterhoek zelf toezicht houden op de voortgang van de campagnes. 

Een succesvolle crossmediale imagocampagne
de verschillende offline en online campagnes hebben elkaar optimaal versterkt

Mooie resultaten

Stichting Achterhoek wilde de betrokken partijen laten zien wat de imagocampagne heeft opgeleverd. Het voordeel van online is dat alles goed meetbaar is. Zo zien we sinds de restyle van de website, halverwege 2015, en de start van de campagnes een toename van ruim 140% in het aantal bezoekers en een toename van bijna 4000 fans op Facebook. Ook de afzonderlijke campagnes hebben mooie resultaten opgeleverd als het gaat om bereik, bezoekers en fans. De Achterhoek community is dus flink toegenomen! Daarmee zijn de gestelde doelen behaald en kunnen we weer mooie plannen maken om deze lijn in 2016 door te zetten.