Menu
Ubbink - Air Excellent CalculatorDRU - Nieuwe websites in Kentico
Landleven

Crossmediaal platform in Kentico

Voor Landleven, magazine voor buitenwonen en buitenleven, ontwikkelden we een nieuw platform in Kentico. Een aantrekkelijke, overzichtelijke website, met een herkenbare visuele aansluiting op het magazine, waarin alle kanalen samenkomen. Een mooie uitdaging!

www.landleven.nl
Landleven

Meer dan een magazine

Landleven vierde in 2016 het 20-jarig jubileum van haar succesvolle magazine. Een landelijk magazine dat, in tegenstelling tot vele andere magazines, nog steeds een groei doormaakt. Naast dit 164 pagina's dikke tijdschrift, brengt Landleven diverse malen per jaar specials en bewaarnummers uit en regelmatig worden er nieuwsbrieven verstuurd naar meer dan 110.000 geïnteresseerden.


Ook worden er via diverse kanalen, waaronder de online winkel, tientallen (eigen) producten verkocht. Sinds een aantal jaren organiseert Landleven zelfs jaarlijks 2 evenementen in het Openluchtmuseum Arnhem, die worden bezocht door tienduizenden trouwe Landleven volgers. In de loop der jaren is er een brede fanbase opgebouwd op diverse social media kanalen, zoals Facebook, Instagram en YouTube.

Landleven
Landleven
Landleven

Website voor buitenwonen en buitenleven

Landleven deed het dus al heel goed, maar was wel toe aan een nieuwe website die qua design, techniek en usability weer helemaal van deze tijd is. Het belangrijkste hierbij was dat de website naadloos zou aansluiten op de offline beleving. Een website die het karakter van Landleven online uitdraagt en tegelijkertijd aansluit bij de standaarden zoals deze nu gelden en die vertrouwd zijn voor websitebezoekers. 

Wireframes en design

Op basis van analyses, de sitestructuur die daaruit volgde en wensen qua website-inhoud, heeft Frontis wireframes van de belangrijkste pagina's uitgewerkt. Deze 'bouwtekening' gaf een goed beeld van de opbouw van de website. Doordat Landleven al kritisch naar de wireframes had gekeken, konden we in de designfase snel meters maken.

Om het design aan te laten sluiten bij de uitstraling van het magazine, maakten we gebruik van 'style tiles': elementen, kleuren en lettertypes die voorgedefinieerd waren en die we konden toepassen binnen het design. Per seizoen zijn er thema's ingesteld waardoor je Landleven.nl bijv. in de lente in een bijpassende kleurencombinatie krijgt te zien. 

Inspiratie

Net zoals in het magazine speelt inspiratie op de website ook een grote rol. De artikelen zijn opgedeeld in 4 categorieën: 'Lekker eten', 'Creatief', 'Tuin & Erf' en 'Buitenwonen'. Per categorie heeft Landleven een aantal filters gedefinieerd, waar men verder kan specificeren. Op de detailpagina's heeft Landleven alle vrijheid om de artikelen te verrijken met speelse elementen, zoals quotes, afbeeldingen en een call-to-action blok. Ook zijn deze pagina's voorzien van sidebarelementen, waarin banners kunnen worden geplaatst.

Het item 'Landleven TV' bevat een overzicht alle filmpjes die bij 'Inspiratie' zijn toegevoegd. De filmpjes openen in een lightbox en bevatten een link naar het gehele artikel. 

Een online platform met visuele aansluiting op het magazine
de verschillende kanalen (zoals magazine, TV, events en social media) komen hier samen

Evenementen

Waar voorheen een aparte website werd onderhouden voor de evenemenen Beleef Landleven en Landleven Winter, zijn deze evenementen nu ondergebracht binnen Landleven.nl. Beide evenementen hebben een eigen submenu voor bijvoorbeeld informatie over het evenement, het programma en een sfeerimpressie.

Abonnementen

Het magazine is belangrijk en heeft vanzelfsprekend ook een prominente plek binnen de website. Zo worden de edities uitgelicht en kunnen bezoekers online een inkijkexemplaar bekijken. Ook zijn de verschillende abonnementsvormen overzichtelijk weergegeven. 

Advertenties en conversie

Op de nieuwe website worden advertenties op een subtiele manier ingeladen vanuit de advertentietool van Reed Business. Je ziet de advertenties in de 'sidebar', de rechterkolom en het onderste gedeelte op de homepage en naast artikelen. In de sidebar kunnen advertenties afgewisseld worden met (eigen) banners, een blok waarin de laatste editie wordt uitgelicht en een 'nieuwsbriefblok' om je in te schrijven voor de nieuwsbrief. Voor laatstgenoemde is een directe koppeling gemaakt met het nieuwsbriefsysteem van Landleven. De sidebar en de advertenties zijn door Landleven zelf centraal te onderhouden.

Vanuit online marketing hebben we conversie klikpaden gedefinieerd, om conversie richting abonneren, evenementen, inschrijven nieuwsbrief en de Landleven shop te stimuleren. Hiermee staat er een veelzijdig crossmediaal platform waar we samen met Landleven vanuit design, techniek en marketing verdere optimalisaties zullen doorvoeren.