Case: De Hoop Mengvoeders

Zuivere data voor benchmarks met Leveringen App

De Hoop richt zich als enige mengvoerproducent in Nederland uitsluitend op de pluimveesector. Dat zie je terug in alles: de inrichting van de fabriek, de drang om nieuwe voeders te ontwikkelen, het netwerk, de kennis en ervaring van de medewerkers. Op deze manier leveren zij hoogwaardige voeders waarmee de verschillende schakels in de keten beter presteren.

Kenmerken

  • Werkt samen met Frontis sinds 2011
  • Actief in de agrarische sector
  • Gelanceerd in 2019
  • Voor transporteurs en in de toekomst ook voor pluimveehouders

Uitdaging

In het klantenportaal van De Hoop komen vele datastromen samen. Zo worden ook prestaties van de geleverde voersamenstelling (in silo X) in relatie tot de groei van een koppel kuikens (in stal X) bijgehouden en omgezet naar bruikbare (geanonimiseerde) benchmark informatie. Op deze manier hebben klanten inzicht in hoe hun bedrijf presteert ten opzichte van pluimveebedrijven die ook klant zijn bij De Hoop. Een waardevolle service dus! Belangrijke voorwaarde is hierbij dat de informatie klopt...

In het bestelproces kunnen klanten aangeven voor welke stal en silo een betreffende voersamenstelling is.  Op deze manier weet De Hoop ook wat uiteindelijk de prestaties zijn van de voersamenstelling voor die stal (dat koppel). Toch komt het in de praktijk voor dat bij aankomst toch blijkt dat de aangegeven silo niet bruikbaar is, bijvoorbeeld door een defecte laadklep. Dan wordt er uitgeweken naar een andere silo. 

Als dit niet doorgegeven wordt, dan ontstaat er dus inconsistente data in de benchmark. De chauffeur van de levering is hierin een belangrijke schakel. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de chauffeur snel en eenvoudig wijzigingen kan doorgeven, waardoor de data zuiver blijft? 

Oplossing

Naast 'eigen' chauffeurs in bulkwagens van De Hoop, worden ook andere transporteurs ingezet voor leveringen. Des te belangrijk om het wijzigen van een levering zo eenvoudig mogelijk te maken; met zo min mogelijk handelingen, zonder in te loggen of zelf namen of ingewikkelde nummers in te voeren. 

Daarom is er gekozen voor een Progressive Web App (PWA): een website die zich gedraagt als app en die geschikt is voor elk mobiel device. Lees in de update van Marco alles over PWA's. Omdat een PWA kan samenwerken met de functionaliteiten van een telefoon, kunnen chauffeurs eenvoudig met hun telefoon een bon scannen, waarna de gegevens van de levering direct beschikbaar zijn. Vanaf daar kan hij eventuele wijzigingen (bijvoorbeeld: andere silo), snel en eenvoudig doorvoeren en de levering bevestigen. 

Resultaat

Dankzij de gebruiksvriendelijke app is het voor chauffeurs een kleine moeite om eventuele wijzigingen door te geven en een levering te bevestigen. De kwaliteit van de data voor de benchmark is voor De Hoop Mengvoeders hiermee aanzienlijk gestegen. Zo kunnen zij hun klanten voorzien van betere adviezen en samen met hen bouwen aan een optimale opbrengst in de stallen.

Wil jij ook een slimme oplossing voor datastromen?

Hoi, ik ben
en ik wil graag dat jullie experts meedenken!

Start een project