Menu

Meer witruimte voor een gebruiksvriendelijke website

Geblogd door: Kevin Spekschoor-
woensdag 13 augustus 2014
Thema: Design
Kevin Spekschoor-
Afbeelding: Witruimte

Meer witruimte voor een gebruiksvriendelijke website

⌚ Leestijd: 1 minuten

Witruimte, de lege ruimte rond de elementen van een paginalay-out in websites en webshops. We gebruiken het steeds vaker en in verschillende vormen: witruimtes tussen banners, tussen kolommen en rijen, als regelafstand tussen teksten en bij tussenkopjes en titels. Witruimte wordt nog vaak onterecht gezien als onbenutte ruimte, terwijl het juist elegantie en verfijning toevoegt aan het design. Waarom?

Less is more

Uit ervaring weten we dat klanten vaak zoveel mogelijk ruimte willen benutten, het liefst plaatsen zij alle content nog boven de denkbeeldige paginavouw. Echter door het tegenovergestelde te doen, namelijk de witruimtes vergroten, krijgt de inhoud 'lucht’ en kunnen bezoekers content makkelijker opnemen. Als alle elementen dicht tegen elkaar staan is het moeilijker om de weg te vinden binnen een website.

Apple

Koppen en titels

Als witruimte slim wordt gebruikt kunt u de leesbaarheid eenvoudig versterken. Zeg nou zelf: een pagina volgepropt met teksten zonder tussenkopjes staat een comfortabele leeservaring in de weg. Het gebruik van koppen en titels zorgt in de meeste CMS'en al automatisch voor witruimte, waardoor teksten makkelijker scanbaar worden. De lezer kan zo sneller door de content scrollen op zoek naar interessante informatie. Bovendien dragen relevante titels en tussenkopjes weer bij aan de vindbaarheid van uw website in zoekmachines! 

Witruimte: verspilde ruimte?

Het antwoord is natuurlijk 'nee'. Een website hoeft niet helemaal volgepropt te worden, zeker niet nu we steeds vaker websites en webshops bezoeken via onze smartphone en tablet. Bij Frontis houden we hier al een tijdje rekening mee in onze designs. We zijn er namelijk van overtuigd dat witruimte werkt! Jij ook? Begin maar eens met tussen kopjes en titels en zie het verschil. Succes!

Koppen en titels