Menu

Betoverde gebouwen en objecten met 3D Mapping

Geblogd door: Monique Rooks-
dinsdag 3 juli 2012
Thema: Techniek
Monique Rooks-
3D Mapping op een gebouw

Betoverde gebouwen en objecten met 3D Mapping

⌚ Leestijd: 1 minuten

Gebouwen die bewegen, instorten en van vorm veranderen. 3D Mapping, ook wel ´Projection Mapping´ genoemd, is sinds een paar jaar een ware hit op marketinggebied. De verfijnde techniek wordt steeds vaker gebruikt om bedrijven, merken en producten onder de aandacht te brengen.

3D Mapping werkt vrij eenvoudig, er wordt als het ware een laag over het gebouw gelegd, waardoor een optische illusie tussen 2D en 3D ontstaat, een illusie tussen projectie en realiteit. Soms worden er ook mensen ingezet om het beeld nog echter te maken. Zij worden eerst gefilmd en vervolgens op het gebouw geprojecteerd. Ook kan 3D Mapping de illusie wekken dat een gebouw instort. 

Zie een aantal bijzondere voorbeelden van 3D Mapping:

H&M 3D Mapping in Amsterdam

3 minuten lang genoten gasten en een verzamelde menigte bij het vlaggenschip van H&M in Amsterdam van een surrealistisch sprookje van licht en magische effecten. Een rood lint rond het gebouw gaat los en verandert het gebouw in een kleurrijk poppenhuis. Op deze manier stimuleert H&M mond-tot-mond reclame rondom hun merknaam.

Efteling 3D Mapping tijdens Winter Efteling

Voor een pretpark als de Efteling is 3D Mapping een perfect middel om de beleving voor haar publiek te vergroten. De Winter Efteling daar een mooi voorbeeld van. Magische illusies komen voorbij bij de ‘Villa Volta’, het ’Spookslot’ en ‘De Vliegende Hollander’.

Adidas 3D Mapping in Frankrijk

Ook Adidas projecteerde een bijzondere illusie op een gebouw in Marsseille, waarbij veel personen geprojecteerd worden in, op en om het gebouw. Hun campagne ´All In´ is de basis voor deze show, waarmee zij wereldkundig maken wat men dit jaar kan verwachten van Adidas.