Menu

Zomaar een dag... in het leven van een online marketeer bij Frontis

Geblogd door: Kevin Elfring
vrijdag 29 juli 2016
Thema: Frontis
Kevin Elfring
Afbeelding: Frontis20160512-148

Zomaar een dag... in het leven van een online marketeer bij Frontis

⌚ Leestijd: 2 minuten

Voor veel mensen is het werk van een online marketeer nogal abstract. Regelmatig krijg ik de vraag: "Maar wat doen jullie nou eigenlijk?" In dit blogartikel neem ik je mee in de fascinerende wereld van een online marketeer. Dat is wel zo handig, want dan kan ik in het vervolg gewoon naar deze blog verwijzen. 

7:00

Het is maandagochtend. Rise and shine! Hallo Tolkamer!

7:30

Tijdens het ontbijt check ik op mijn iPad het laatste nieuws, social media en middels Feedly (aanrader!) het werkgerelateerde nieuws. De blogs van de gevestigde namen zoals Marketingfacts, Moz, Dutch Cowboys, Emerce en Frankwatching passeren bijna altijd de revue.

7:50

Vertrek naar kantoor. Heerlijk dat doorrijden op de A18.

8:30

Ik arriveer op kantoor. First things first: koffie! Rondom de koffiemachine zijn al diverse collega's een praatje aan het maken. Even inhaken.

8:35

Onder het genot van het kopje koffie bekijk ik mijn planning en lees ik mijn nieuwe e-mails. Ik heb van één van onze klanten het verzoek gekregen om middels Hotjar een website analyse uit te voeren. Gaan we doen! Ik plan deze taak voor mezelf in en koppel dit terug naar de klant.

9:00

Ik check de KPI's van mijn klanten. Zijn er significante veranderingen? Nee. Dit keer is er bij mij niets spannends waarneembaar. René zit tegenover mij en geeft aan dat dit bij hem wel het geval is. Een klant van hem heeft afgelopen weekend 22% minder verkeer binnen de webshop gehad. Omdat dit voor een webshop grote gevolgen heeft (lees: €) geven we er de hoogste prioriteit aan en duiken René, Sjoerd en ik direct in Google Analytics. 22% is namelijk significant en daar moet een oorzaak voor zijn. Na het nodige speurwerk blijkt vorig jaar een grote mailing verstuurd te zijn met een mailclient waarbij het verkeer niet gemeten werd als afkomstig vanuit e-mail. Hierdoor is dit vrij lastig traceerbaar in Google Analytics. Eén tip: gebruik liever te vaak de annotatie functionaliteit in Google Analytics dan te weinig, dat kan ons namelijk nog wel eens tijd besparen... al met al loos alarm dus.

9:45

In mijn planning staat het uitvoeren van een zoekwoordenanalyse ten behoeve van het opzetten van een sitestructuur. Ik weet dat dit onderdeel is van een nieuw te ontwikkelen website voor een nieuwe klant. Dus ik lees eerst de interne briefing, waarna ik verder research doe naar het bedrijf, de markt en de doelgroep. Vooral om zelf wat meer 'gevoel' bij te krijgen. Hierna doe ik research met welke zoekwoorden de doelgroep zoekt en voer ik een 0-meting. Deze 0-meting geeft inzicht in de huidige positie in Google van het bedrijf én van twee belangrijke concurrenten. Vervolgens mail ik de zoekwoordenanalyse naar de klant met het verzoek om dit binnenkort telefonisch door te spreken. Daarna zal ik aan de slag gaan met de verdere finetuning van de zoekwoordenanalyse, het opstellen van een zoekmachine strategie en een start maken met het opzetten van een sitestructuur.

12:30

Lunchen doen we bij Frontis altijd gezamenlijk. 12:30 uur vaste prik.

13:00

Meeting: online marketing teamupdate. Tweewekelijks hebben Sjoerd, René en ik dit overleg en dit is een meeting die we sinds enige tijd staand doen. Dit omdat we ergens gelezen hadden dat we daar gelukkiger van zouden worden. Dat was wel het proberen waard dachten we toen! Na afloop hadden we niet het gevoel dat we nu veel gelukkiger waren, maar voor de afwisseling vonden we het wel prettig. Dus sindsdien doen we de teamupdate bijna altijd staand. 

Tijdens de teamupdate geven we per persoon een korte review van de afgelopen twee weken, kijken we vooruit naar uitdagingen en kansen voor de komende tijd en bespreken we de trends en ontwikkelingen in ons vakgebied, iets wat het technische team dagelijks doet (daily stand-up). Eén van de punten die we bespreken is de impact van de nieuwe Google AdWords advertentie indeling. René heeft de belangrijkste effecten tot nu toe voor onze klanten geïnventariseerd en we bespreken de acties die we moeten ondernemen.

14:29

Ik moet haasten om op tijd te komen bij mijn volgende meeting: een interne succesmeeting. Dit is een meeting tussen specialisten van design, techniek en marketing waarbij het succes van één specifieke klant wordt besproken en waarbij er gekeken wordt naar hoe we dit succes kunnen vergroten. Ik trap af door iedereen inzicht te geven in de belangrijkste website statistieken en aan te geven dat een aantal behaalde websitedoelen (conversies) achter lopen. In dit geval is dit een klant die afhankelijk is van de hulp van derden: vrijwilligers en bedrijven. Het aantal bezoeken op de pagina's zijn vergelijkbaar met voorgaande jaren, maar het aantal aanmeldingen zijn teruggelopen dus waarschijnlijk missen de pagina's 'conversiekracht'.

Kevin S, Ruben, Monique en ik opperen allemaal opties die één voor één worden besproken en ingeschat op effort/impact. Uiteindelijk resulteert dit overleg in een overzicht met alle mogelijke verbeterpunten die door Monique verder worden uitgewerkt waarna dit met de klant wordt besproken.

16:00

Ik kruip weer achter mijn bureau en zie dat de mailbox het gewoon prima doet...

16:45

Nog even de administratie bijwerken en kijken wat er ook alweer voor morgen op de agenda staat. Morgen komt er een bedrijf naar ons kantoor om de mogelijkheden voor online marketing te bespreken, dus ik verzamel al wat info over het bedrijf, de doelgroep en concurrentie en noteer alvast wat ideeën.

17:15

De werkdag zit er alweer op! Nog even m'n koffiekopjes opruimen en we kunnen naar huis!

Doei Frontis, tot morgen.