Menu

Zo voorzie je jouw doelgroep automatisch van gepersonaliseerde content

Geblogd door: Kevin Elfring
dinsdag 24 juli 2018
Thema: Marketing
Kevin Elfring
Kentico EMS

De kracht van gepersonaliseerde content

⌚ Leestijd: 5 minuten

Ik hoor je denken: hoe kun je nou persoonlijk blijven in een automatisch proces? Dat snap ik, maar toch kan het. Als je gebruikers maar relevante content biedt in de juiste context. In dit artikel laat ik je zien hoe wij met Kentico Enterprise Marketing Solution (EMS) zo'n proces inrichten om zo gebruikers door de customer journey heen te 'helpen'. Kortom: hoe kunnen we potentiële klanten op de website en via e-mail voeden met informatie zodat zij uiteindelijk klant worden?
 

Waarom Kentico EMS?

Er is een groot aanbod van gespecialiseerde microservices, maar de kracht van Kentico EMS is dat alle online marketing tools in één interface zijn ondergebracht. Vooral voor kleinere tot middelgrote marketing afdelingen is dit handig, zeker omdat je ook de website, webshop en of intranet en portaal via hetzelfde systeem (Kentico CMS) kunt beheren.

De volledige geïntegreerde Enterprise Marketing Solution (EMS) van Kentico biedt de volgende functionaliteiten:

  • Contact Management
  • Contact Groups
  • Persona’s
  • E-mail marketing
  • A/B en Multivariate testen
  • Lead scoring
  • Content personalisatie
  • Marketing automation

De belangrijkste functionaliteiten waarmee de customer journey geoptimaliseerd kan worden zal ik aan de hand van een praktisch voorbeeld toelichten.

Gebruikersdata in Contact Management en Contact Groups

Voordat we de customer journey kunnen optimaliseren hebben we relevante gebruikersdata nodig. Wat doen bezoekers op jullie website (en daarbuiten)? De Kentico EMS functionaliteit 'Contact Management' logt automatisch het gedrag en eventuele contactdata van alle websitebezoekers. Dit kan zelfs cross-channel en data via verschillende devices zijn.

Via 'Contact Groups' kunnen we deze gebruikers vervolgens gesegmenteerd opslaan. Deze data hebben we later nodig om te personaliseren of relevante e-mails te versturen. De manier van segmenteren verschilt natuurlijk per website. Laten we de website van Frontis als voorbeeld nemen. Wanneer een bezoeker onderstaand gedrag vertoond, dan is de kans groot dat dit een gebruiker is met een hulpvraag rondom dashboarding. Maar gezien de paginabezoeken kent de bezoeker Frontis ook nog niet. We kunnen aannemen dat het om een prospect gaat:

Titel Actie type
Zoekt 'ervaringen KPI dashboard website' Google zoeken
Blogartikel: 4 redenen waarom ieder bedrijf een dashboard nodig heeft Landingspagina
Over Frontis Pagina bezoek
Ons verhaal Pagina bezoek
Wat we doen Pagina bezoek
Zoekt 'dashboard laten maken' Zoekfunctie website
Ons werk Pagina bezoek

Deze gebruiker slaan we gesegmenteerd op door bijvoorbeeld de Contact Group ‘Prospects dashboarding’ aan te maken met twee simpele regels/voorwaarden:

Contact heeft pagina  ‘{dashboard}’ in de afgelopen 90 dagen bezocht
en
Contact heeft pagina ‘{over frontis}’ in de afgelopen 90 dagen bezocht

Kentico slaat vanaf nu alle bezoekers die dit gedrag hebben vertoond automatisch in een aparte Contact Group op. In het EMS ziet dat er als volgt uit:

Een contact group in Kentico EMS

Maak het verschil met content personalisatie

Ik ben er van overtuigd dat websites die een unieke ervaring voor iedere bezoeker weten te creëren meer en meer het verschil maken. Content personalisatie van Kentico stelt ons in staat om de content dichterbij de wensen en behoeften van de bezoeker te brengen. Gepersonaliseerde content verhoogt de betrokkenheid van bezoekers en wijst hen ook in de goede richting. Of het nu gaat om een aankoop of een andere belangrijke stap in het proces.

Met de Frontis website als voorbeeld heb ik zojuist omschreven hoe we een gesegmenteerde groep van prospects voor dashboarding hebben verzameld. In het EMS is het eenvoudig om juist voor deze groep content te gaan personaliseren. Wat allemaal? In principe alles. Maar je zou kunnen denken aan het omwisselen van een standaard contentelement naar een 'lead magnet' zoals een whitepaper met ‘10 voorbeelden van effectieve KPI dashboards’. Met een lead magnet geef je de bezoeker gratis waardevolle content, maar je vraag er wel iets voor terug, namelijk: contactgegevens. Waarom? Dat lees je hieronder.

Ohja, misschien klinkt het geavanceerd, maar voor het inrichten van content personalisatie is eigenlijk alleen maar een beetje CMS ervaring nodig. Het kan wel even wat werk zijn om contact groups en het vervolg daarop uit te werken, maar dit is de basis voor een succesvolle EMS implementatie. Zo hebben we samen met Sentimo een interactieve sessie belegd om contact groups, content personalisatie en marketing automation uit te werken. Ik kan me voorstellen dat je je ook afvraagt, hoe gaat Kentico om met de AVG/GDPR? Dit heeft Kentico netjes afgedekt, lees hier meer

Maak het verschil met content personalisatie

Lead nurturing met marketing automation

Officieel is marketing automation het gebruik maken van verschillende systemen om prospects/leads te binden en door de customer journey heen te 'helpen'. Dit doe je door op het juiste moment (ingegeven door verschillende triggers) bepaalde informatie te sturen. Hiervoor is een koppeling met een CRM-systeem het meest optimaal, het EMS biedt ook mogelijkheden hiertoe. Maar omdat dit vaak heel situatiespecifiek is wil ik stilstaan bij een tactiek die zonder een koppeling met CRM op te zetten is en eigenlijk ook altijd wel van toepassing is.

Met de marketing automation tactiek Drip kun je een geautomatiseerde set e-mails versturen, wanneer deze getriggerd wordt door het gedrag van een bezoeker (denk aan de voorwaarden die ik hierboven heb beschreven). Iedere e-mail is een druppel (drip) en voedt de lead met informatie die hij nodig heeft in een bepaald stadium van zijn zoektocht.

Als ik verder ga op het Frontis voorbeeld dan weten we nu dus vrij zeker dat het om een dashboard prospect gaat en door de lead magnet hebben we ook contactdata weten te verzamelen. Hierdoor kunnen we de prospect nu gaan 'voeden' met aanvullende informatie. Dit doen we door in het EMS een workflow te bouwen. Een workflow is een reeks van opeenvolgende taken die automatisch geactiveerd worden door vooraf ingestelde triggers. In het geval van een drip-campagne zijn deze taken dus e-mails die verzonden worden. Voor mijn voorbeeld kan deze er als volgt uitzien:

Leads voeden met marketing automation

Mooi toch? Dit is slechts een voorbeeld van een eenvoudig proces, maar de mogelijkheden zijn eindeloos. Naast lead nurturing kun je marketing automation ook inzetten voor bijvoorbeeld retentie- en loyaliteitsprocessen. Ingegeven door een trigger, kun je klanten proactief gaan benaderen met een bepaalde oplossing. Dat kan per mail, maar dit kan net zo goed een persoonlijk telefoontje zijn. Zo bouw je aan een prettige langetermijnrelatie. Dat is toch een stuk relevanter en daardoor effectiever dan bijvoorbeeld massacommunicatie met de algemene nieuwsbrief?

En het mooie is dat je de flows maar één keer hoeft in te richten, waarna het systeem alles geautomatiseerd doet. Ook nog eens een tijdsbesparing dus!

Kortom: marketing automation helpt jou om meer grip te krijgen op de customer journey van jouw potentiële én bestaande klanten.

Meer Kentico EMS?

Enthousiast geworden over de mogelijkheden van het Kentico EMS? Inmiddels integreren wij Kentico op verschillende manieren bij een behoorlijk aantal klanten. We vertellen je graag onze ervaringen! Natuurlijk geven we je ook met alle plezier een demo. Neem contact op, dan maken we een afspraak. Dat kan uiteraard ook als je meer informatie over een online dashboard wil hebben. 😎