Menu

Maak kennis met de website analyse tool Hotjar

Geblogd door: Kevin Elfring
vrijdag 26 juni 2015
Thema: Marketing
Kevin Elfring
Afbeelding: hotjar1

Maak kennis met de website analyse tool Hotjar

Een tijdje geleden kregen we de eer om als een van de eerste bureaus Hotjar uit te proberen, een nieuwe website analyse tool die inzicht geeft in de manier waarop bezoekers door je website of webshop navigeren. Na een testfase van een aantal weken kunnen we niet anders zeggen dan dat we razend enthousiast zijn over deze conversie optimalisatie tool!

Hotjar stelt ons in staat om website bezoekers beter te begrijpen. Deze informatie kunnen we gebruiken om de gebruikerservaring te verbeteren, waardoor een hoger conversieratio gerealiseerd kan worden en er dus meer resultaat uit een website of webshop gehaald kan worden.

Hieronder geef ik een korte uitleg en een weergave van een aantal basis-features van Hotjar.

Heatmaps

Een van de meest indrukwekkende features is de heatmap. Hiermee krijgen we inzicht in het klikgedrag, maar ook kunnen we zien op welke manier de muis wordt bewogen over de pagina, zodat we weten welke onderdelen de aandacht trekken van een bezoeker. Ook de srollheatmap is interessant, deze laat ons zien tot welk punt bezoekers met name scrollen. Zien ze bijvoorbeeld wel die belangrijke call-to-action onderaan een pagina?

Heatmap in Hotjar

Recordings

De recordings zijn in mijn ogen het meest spectaculair. Hiermee wordt namelijk het complete bezoek opgenomen waardoor we exact zien wat de bezoeker heeft gedaan en hoe hij of zij door de website navigeert. Bekijk hieronder een willekeurige opname van een bezoek aan onze eigen website. Onze mooie lettertypes worden helaas niet ondersteund door Hotjar, maar dan nog: super interessant, toch?

Conversiefunnel analyse

De conversiefunnel analyse visualiseert de stappen van een conversiefunnel in een trechterweergave waardoor we eenvoudig de uitval per stap in kaart kunnen brengen. In samenwerking met bijvoorbeeld de recordings of de heatmap kunnen we achterhalen wat de reden is van uitval. Erg interessant voor bijvoorbeeld het analyseren en optimaliseren van de bestelstappen binnen een webshop.

Conversiefunnel in Hotjar

Andere features

Naast deze features biedt Hotjar nog meer mogelijkheden. Zo kunnen we formulieren analyseren en kijken waar gebruikers tegenaan lopen. Ook kunnen we feedback polls en enquêtes houden onder de gebruikers of deelnemers werven voor een gebruikersonderzoek.

Waarschijnlijk vraag je je af hoe het zit met de privacy, maar er wordt geen privacygevoelige inhoud getoond waarmee we een bezoeker zouden kunnen traceren. Wel is het netjes om hier iets over te vermelden in de privacy statement op je website.

Conclusie

Al met al geeft Hotjar dus heel veel nuttige informatie om mogelijke knelpunten van een website in kaart te brengen. Vervolgens kunnen we deze info vertalen naar relevante (usability) verbeteringen. Mede door de lage kosten, de eenvoudige implementatie en gebruik maakt het naar mijn mening één van de beste website analyse tools die er op dit moment te verkrijgen is.

Ook ontdekken waarom Hotjar zo hot is?