Menu

Wat is jouw unieke waardepropositie?

Geblogd door: Kevin Elfring-
dinsdag 2 januari 2018
Thema: Marketing
Kevin Elfring-
unieke waardepropositie

Wat is jouw unieke waardepropositie?

⌚ Leestijd: 10 minuten

Tijdens een online traject verdiepen wij ons in jouw bedrijf en het vaststellen van het unieke, onderscheidende karakter van jouw bedrijf is hier onderdeel van. Dit is immers de basis voor de doelgroepcommunicatie en dient een prominente plek te krijgen op je website en andere touchpoints met de doelgroep. Het valt mij echter op dat toch veel bedrijven moeite hebben om de unieke waardepropositie helder te maken, dus met dit blog hoop ik je op weg te helpen. Zo ver dat natuurlijk nog nodig is.

Wat is precies een unieke waardepropositie?

Een unieke waardepropostie is een krachtig statement van een bedrijf waarmee wordt samengevat waarom de doelgroep een product of dienst moet afnemen. Deze verklaring overtuigt een potentiële klant dat een bepaald product of dienst een toegevoegde waarde biedt.

Dus de propositie is een statement dat...

  • Uitlegt hoe jouw product het probleem van jouw klant oplost of zijn situatie verbetert (relevantie)
  • Specifieke voordelen beschrijft (gekwantificeerde waarde)
  • Vertelt waarom de klant bij jou moeten kopen en niet bij de concurrent (productdifferentiatie)

Waaruit bestaat een unieke waardepropositie?

Een unieke waardepropositie bestaat doorgaans uit:

  • Headline: in één korte zin het voordeel dat je aanbied.
  • Sub-kop of een korte paragraaf: een specifieke uitleg waarom je wat doet en voor wie.
  • Bulletpoints: de belangrijkste kenmerken en end-user benefits.
  • Visueel: een kenmerkend beeld versterkt je boodschap.

Cruciaal voor een succesvolle waardepropositie is dat deze duidelijk en gemakkelijk te begrijpen is!

Unieke waardepropositie canvas

Met het waardepropositie canvas van Alexander Osterwald heb je een handig model om jouw unieke waardepropositie te creëren. De waardepropositie en de klantsegmenten zijn twee belangrijke onderdelen van het Business Model Canvas en dit model zoomt specifiek in op de waardepropositie van de producten of diensten voor de klant. Onderstaande video geeft een duidelijke uitleg van het canvas en hoe je een "fit" tussen jouw bedrijf en klanten kunt realiseren.

Tip: Deze vragen in het model kun je het best beantwoorden door deze door middel van Post-its op het canvas te plakken.

Domino's Pizza

Er zijn veel voorbeelden van unieke waardeproposities. De een beter dan de ander. Het verhaal achter de headline van de unieke waardepropostie van Domino's is mij bijgebleven. De headline luidt: 'je krijgt verse, warme pizza die binnen 30 minuten aan je deur wordt geleverd. Zo niet dan is de pizza gratis'. Prima headline, want deze is zo duidelijk en transparant dat de klant exact weet wat hij kan verwachten.

Echter is Domino's gestopt met deze propositie, omdat het aantal ongelukken waarbij de bezorgers probeerden om binnen het half uur de pizza te bezorgen was toegenomen. Zorg er dus wel voor dat je de propositie ook echt waar kunt maken! Hieronder videomateriaal van één van de bezorgers in kwestie. 😉

 

Creëer jouw unieke waardepropositie

Enthousiast geworden om met jouw unieke waardepropositie aan de slag te gaan? Doe onze test en kom erachter of je alle informatie voorhanden hebt om een unieke waardepropositie te formuleren. Heb je hulp nodig? Ik help je graag op weg.