Menu

Wat is jouw unieke waardepropositie?

Geblogd door: Kevin Elfring
vrijdag 1 september 2017
Thema: Marketing
Kevin Elfring

⌚ Leestijd: 5 minuten

Tijdens een online traject verdiepen wij ons in jouw bedrijf en het vaststellen van de unieke waardepropositie is hier onderdeel van. Dit is immers de basis voor de doelgroepcommunicatie en dient een promintente plek te krijgen op je website en andere touchpoints met de doelgroep. Het valt mij echter op dat toch veel bedrijven moeite hebben om de unieke waardepropositie helder te maken, dus met dit blog hoop ik je op weg te helpen. Zo ver dan natuurlijk nog nodig is.

Wat is precies een unieke waardepropositie?

Een unieke waardepropostie is een krachtig statement van een bedrijf om samen te vatten waarom de doelgroep een product of dienst moet afnemen. Deze verklaring overtuigt een potentiële klant dat een bepaald product of dienst een toegevoegde waarde zal bieden.

Dus de propositie is een statement dat...

  • Uitlegt hoe jouw product het probleem van jouw klant oplost of zijn situatie verbetert (relevantie)
  • Specifieke voordelen levert (gekwantificeerde waarde)
  • Jouw klant vertelt waarom ze bij jou moeten kopen en niet bij de concurrent (productdifferentiatie)
"Een sterke unieke waardepropositie is de basis voor doelgroepcommunicatie."

Waaruit bestaat een unieke waardepropositie?

De unieke waardepropositie bestaat doorgaans uit:

  • Headline: in één korte zin het voordeel dat je aanbied.
  • Sub-kop of een korte paragraaf: een specifieke uitleg van waarom je wat doet en voor wie.
  • Bulletpoints: de belangrijkste kenmerken en end-user benefits.
  • Visueel: een beeld zegt meer dan duizend woorden, dus versterk met een kenmerkend beeld je boodschap.

Cruciaal voor een succesvolle waardepropositie is dat deze duidelijk en gemakkelijk te begrijpen is!

Unieke waardepropositie canvas

Met het waardepropositie canvas van Alexander Osterwald heb je een handig model om jou unieke waardepropositie te creeëren. De waardepropositie en de klantsegmenten zijn twee belangrijke onderdelen van het Business Model Canvas en dit model zoomt specifiek in op de waardepropositie van de producten of diensten voor de klant. Onderstaande video geeft een duidelijke uitleg van het canvas.

Domino's Pizza

Er zijn veel voorbeelden van unieke waardeproposities. De een beter dan de ander. Het verhaal achter de headline van de unieke waardepropostie van Domino's is mij bijgebleven. De headline luidt: 'je krijgt verse, warme pizza die binnen 30 minuten aan je deur wordt geleverd. Zo niet dan is de pizza gratis'. Prima headline, want deze is zo duidelijk en transparant dat de klant exact weet wat hij kan verwachten.

Echter is Domino's gestopt met deze propositie, omdat het aantal ongelukken waarbij de bezorgers probeerden om binnen het half uur de pizza te bezorgen was toegenomen. Zorg er dus wel voor dat je de propositie ook echt waar kunt maken! Hieronder videomateriaal van één van de bezorgers in kwestie. ;-)

Creëer jou unieke waardepropositie

Enthousiast geworden om met jou unieke waardepropositie aan de slag te gaan? Wij hebben een canvas template ontwikkeld die je verder op weg kan helpen. Laat je naam en e-mailadres hieronder achter en download het canvas. Succes met het creëren van jou unieke waardepropositie! Heb je hierbij hulp nodig? Ik help je graag.