Menu

6 online marketing trends voor 2017

Geblogd door: Sjoerd Stottelaar-
woensdag 21 december 2016
Thema: Marketing
Sjoerd Stottelaar-
Afbeelding: Frontis20151120-0289

6 online marketing trends voor 2017

⌚ Leestijd: 2 minuten

De trends op het gebied van online marketing volgen elkaar vaak in een rap tempo op. Bijna niet bij te houden zou je zeggen. Dat hoeft ook niet, de ene trend is relevanter dan de andere. In dit artikel licht ik aantal belangrijke online marketing trends voor 2017 uit.

#1 Data-driven marketing

In 2017 verwachten we dat data een nog grotere rol binnen (online) marketing gaat spelen. Dagelijks zitten we nu al met onze neus in de website statistieken, maar door de toenemende digitalisering zien we dat we als marketeers steeds vaker de beschikking krijgen over andere gegevensbronnen. Denk bijvoorbeeld aan CRM-data of social data. Super interessant natuurlijk om bijvoorbeeld nog meer inzichten te krijgen en deze data met elkaar te koppelen voor een completer beeld. Data verzamelen in een online dashboard is al een mooi begin, hier schreef ik begin van dit jaar al eens een blog over.
 

#2 Digitale transformatie

Digitaal zaken doen: het krijgt steeds meer aandacht en dat is niet zonder reden. Bedrijven zijn klaar voor deze digitale revolutie, want dat is het. We zien B2B bedrijven webshops openen, interne verkoopafdelingen verplaatsen zich online, allemaal om het de klant eenvoudiger te maken en om kosten te besparen. We merken dat dit voor veel van onze klanten een enorme uitdaging is. Frontis probeert daarom om een geschikte sparringpartner te zijn en een helpende hand te bieden om hier gericht mee aan de slag te gaan.
 

#3 SEO: kwaliteit boven kwantiteit

Het web veranderd zich constant, dat geldt zeker ook voor SEO. Kwaliteit gaat boven kwantiteit, het stadium waarin we landingspagina schreven puur gericht op zoekmachines zijn gelukkig achter ons. Zoekmachines willen maar één ding: het juiste antwoord geven op de vraag van de gebruiker. Relevantie, snelheid en toegankelijkheid zijn belangrijke pijlers, zodra je hieraan voldoet zie je dat terug in de resultaten. De techniek achter je website blijft nog steeds een belangrijk aandachtspunt, denk bruikbaarheid op mobiele apparaten, beveiligde verbinding en gestructureerde data. Kies dus voor wat betreft SEO voor kwaliteit boven kwantiteit en het ontwikkelen van content die een toegevoegde waarde heeft voor de doelgroep die technisch op een goede wijze gelezen kan worden door Google.

De enige constante op het web is verandering

#4 Effectiever online adverteren

Waar je ook op het web bent, overal staan er advertenties. En door steeds betere targetingmethodes en de komst van meer platformen zijn we in staat om de doelgroep steeds beter te bereiken: op het juiste moment met de juiste boodschap.

Dit geldt voor de tekstadvertenties van Google AdWords, producten op Google Shopping, maar ook zeker voor beeldadvertenties op websites waar jullie doelgroep zich bevindt. Op die manier kunnen we de (onbewuste) informatie- of conversiebehoefte bij de doelgroep activeren.
 

#5 Meer resultaat met personalisatie

Personalisatie binnen websites: we zien het steeds vaker, gelukkig! Wie wil er tegenwoordig nog niet-relevantie informatie lezen? Niemand dus. De opkomst kwam voornamelijk uit de B2C markt, maar zien deze trend ook terug in de B2B markt. De personalisatie vindt plaats op basis van bijvoorbeeld account gegevens , maar ook op basis van bezoekersgedrag. Er ontstaat een wildgroei aan tooltjes die dit mogelijk maken, maar wij maken liever gebruik van de geïntegreerde mogelijkheid binnen het Kentico EMS. Deze trend zal zich in 2017 verder doorzetten waardoor het mogelijk is om dichter bij de bezoeker te komen dan ooit.
 

#6 Marketing wordt in een rap tempo dynamischer

Ons vak als online marketeer is dynamischer dan ooit te voeren. De digitale wereld is continu in beweging en de ontwikkelingen gaan snel. Bij Frontis hebben we hier enige tijd geleden al onze online marketing dienstverlening op aangepast. In 2017 gaan wij nog effectiever met onze klanten samenwerken door nog meer flexibel, benaderbaar en pro-actief te zijn, uiteraard gedreven door passie voor alles wat met online te maken heeft.