Monique zegt: Hoi! Ik zie dat je al een tijdje niets gedaan hebt, kan ik je helpen?

Tijd voor mobile marketing?

Geblogd door: Monique Rooks
donderdag 2 februari 2012
Thema: Marketing
Monique Rooks
Tijd voor mobile marketing?

Tijd voor mobile marketing?

In 2011 heeft ‘mobiel’ een verdere intrede gedaan in ons land. Even een Facebook-berichtje sturen vanuit de trein of Wordfeud spelen. Een tweet sturen terwijl je op dat congres zit of het dichtstbijzijnde, gezellige restaurant opzoeken.

Het is allemaal niet nieuw meer, sterker nog, sommigen gaan tegenwoordig liever zonder hun portemonnee op stap dan zonder hun telefoon. Is de tijd voor mobile marketing nu dan echt aangebroken?

Mobile marketing?

Ja, nieuwe ontwikkelingen leiden ook tot nieuwe begrippen. Vrij vertaald is mobile marketing een verzamelnaam voor alle marketing gericht op gebruikers van een mobiel apparaat of – netwerk. Al is ´mobile marketing´ zeker niet nieuw meer, het toepassen ervan blijft nog wel achter op de groei van ‘mobiel’ zelf. En dat terwijl er voor veel organisaties veel potentie ligt op het gebied van mobile marketing.

Smartphone en tablet, puur stijgende cijfers

In 2011 vertoonde de verkoop van smartphones een forse groei. Er gingen 3,2 miljoen smartphones over de toonbank, in vergelijking tot 2,1 miljoen smartphones in 2010, zo blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GfK. En zoals wel bekend, zijn ook de tablets erg populair. Eind vorig jaar had 12 procent van de Nederlandse huishoudens met inwoners tot 65 jaar een tablet, waarvan 2 procent zelfs meer dan één. Dat blijkt uit het onderzoek Dutch Tablet User 2011-Q4, uitgevoerd door Telecompaper (N=7000). Met al die groei van mobiele apparaten groeit ook het belang van ‘mobile marketing’.

Mobiele resultaten voor 'sportartikelen Arnhem'

Twee simpele voorbeelden van mobile marketing

Stel u hebt een winkel in sportartikelen in Arnhem. Dan wilt u natuurlijk graag dat mensen naar uw sportwinkel komen en niet naar andere sportwinkels gaan. Dan kunt u bijvoorbeeld uw website geschikt laten maken voor mobiel gebruik en deze optimaliseren voor mobiel zoekgedrag. Google geeft immers steeds meer voorkeur aan lokale resultaten wanneer gezocht wordt via een mobiele telefoon. Dus, als iemand een dagje gaat winkelen in Arnhem en zoekt op sportartikelen, wilt u dan niet bovenaan in de zoekresultaten staan?

Een ander voorbeeld: stel, u bent fabrikant van televisies. U levert niet rechtstreeks aan de eindconsument, maar u wilt wel werken aan de merkbekendheid van uw product, zodat consumenten merkvoorkeur krijgen. Dan zou u bijvoorbeeld in het kader van branding een app kunnen laten ontwikkelen waarmee gebruikers via augmented reality kunnen zien hoe uw televisie bij hen in de woonkamer staat. Of u kunt naast een het ontwikkelen van een eigen app natuurlijk ook een advertentie plaatsen in apps van derden, bijvoorbeeld in de app van de Bijenkorf.

Tijd voor geïntegreerde marketing

Marketing is een ruim begrip en het kent vele variaties, waar mobile marketing er een van is. Mobile marketing kán een goede manier zijn om specifieke doelstellingen te bereiken. Zoals al eerder genoemd wordt het steeds belangrijker om ook op ‘mobiel’ in te zetten, zeker nu meer en meer mensen gebruik maken van mobiel internet.

Het is echter vooral belangrijk om eerst te kijken naar wat u wilt bereiken, bij welke doelgroep en dan een strategie te bepalen. Wanneer hieruit komt dat uw doelgroep erg ´mobiel actief´ is, dan biedt mobile marketing voldoende mogelijkheden. Ons advies blijft echter altijd om waar mogelijk ´geïntegreerde marketing´ toe te passen, dus alle verschillende online en offline middelen te goed op elkaar af te stemmen. Immers, kent u veel mensen die voor hun informatiebehoefte alleen maar mobiele apparaten raadplegen?