Menu

Content marketing: creëer zichtbaarheid, betrokkenheid én meerwaarde

Geblogd door: Monique Rooks
vrijdag 4 oktober 2013
Thema: Marketing
Monique Rooks
Afbeelding: Content-marketing

Content marketing: creëer zichtbaarheid, betrokkenheid én meerwaarde

Je bent een expert in jouw vakgebied, toch? Jouw bedrijf heeft een schat aan kennis in huis over producten of diensten en hoe deze het beste gebruikt kunnen worden. Ook hou je ontwikkelingen in de markt bij. Door kennis met klanten te delen, bind je ze aan je organisatie. Zij krijgen een gevoel bij je bedrijf of merk. Jij bouwt aan een relatie. Dat is content marketing.

Niet iedereen gelooft zomaar alles wat in een advertentie of op een website wordt geroepen. Men heeft moeite om producten of diensten bij verschillende aanbieders te onderscheiden. Traditionele marketing, waarbij je hard roept hoe goed je bent, werkt (vaak) niet meer. Je doelgroep wil geboeid worden en blijven en bewijs zien van jou kunnen!

De voordelen van content marketing

  • Door content online te delen spreek je een groter publiek aan. Dit vertaalt zich in betere ranking in zoekmachines en meer zichtbaarheid in social media omdat mensen de content delen.
  • Jouw (potentiële) klanten zijn betrokken bij je merk. Je levert ze iets extra’s, waar ze ook echt iets aan hebben. Hierdoor blijf je positief in beeld bij klanten en krijgen ze een binding met je bedrijf of merk.
  • Laagdrempelig: ook bedrijven met een kleiner marketingbudget kunnen hierdoor een groot publiek bereiken.

Content marketing: een aantal praktijkvoorbeelden

Het lijkt wellicht een vaag en ongrijpbaar begrip; content marketing. Feitelijk is het niet meer dan het delen van relevante informatie rondom een product of dienst. Denk aan de producent van diepvriesgroenten die recepten deelt of de verffabrikant die voorbeelden van toepassingen van zijn producten laat zien ter inspiratie. Maar ook de mondhygiëniste die blogt over tandverzorging.

Een paar voorbeelden ter inspiratie:

Twinfield - deonlineaccountant.com
In een branche als de accountancy liggen veel kansen online. Accountants hebben soms nog moeite om de stap te zetten. Het blog deonlineaccountant.com is een voorbeeld van hoe iets dat voorzichtig begon, is uitgegroeid tot een toonaangevende bron van informatie voor het vakgebied.

Blendtec – Will it blend
Hoe laat je zien dat je een duurzaam en kwalitatief hoogstaand product hebt? Je kunt het uitleggen, specificaties geven, etc. Maar je kunt het ook laten zien. Will it blend is een klassiek voorbeeld van hoe een klein, onbekend bedrijf enorm gegroeid is door humor en creativiteit in te zetten.

Mondhygiëniste Lieneke Steverink-Jorna - blog, YouTube, Twitter
Een wat meer bescheiden voorbeeld. Mondhygiëniste Lieneke Steverink-Jorna blogt, filmt en Twittert over mondverzorging. Gestart vanuit haar passie en haar behoefte om iets bij te dragen aan de preventie van tandproblemen. Sommige van haar filmpjes zijn bijna 5000 keer bekeken en worden nu zelfs ingezet bij opleidingen. Onlangs werd zij uitgeroepen tot mondhygiënist van het jaar. Zij is een veelgevraagd spreker op congressen en seminars.

Waar haal je de content vandaan?

Branded content: jouw medewerkers verzamelen en produceren zelf de content. Dit werkt goed als je een marketing- of communicatieteam heeft, of als er medewerkers zijn die zelf als ambassadeur kunnen en willen optreden.

User-generated content: klanten delen content met jou en met elkaar. Denk hierbij aan reviews of voorbeelden van toepassingen.

Ga je zelf aan de slag? Gebruik dan de volgende bronnen om content te genereren:

  • Volg het nieuws in je branche: via RSS feeds, nieuwsbrieven of Google alerts.
  • Volg je klanten:  stellen veel mensen dezelfde vragen? Publiceer dan antwoorden, bijvoorbeeld middels een FAQ!
  • Verzamel content-makers: vraag medewerkers om content te genereren. Niet iedereen schrijft graag, maar misschien kan je collega wel heel enthousiast vertellen in een filmpje. Niemand intern die geschikt is? Misschien zijn er onder klanten wel goede ambassadeurs.

Nog wat algemene tips:

  1. Zoek naar de informatiebehoefte van je doelgroep en speel daar op in. Als je die niet kent, laat dit dan onderzoeken. Vermijd communiceren met een commerciële boodschap.
  2. Deel content via blogs, e-newsletters, je eigen website en social media.
  3. Zet in op kwaliteit. Beter echt goede informatie eens per maand dan iedere dag een onverzorgde publicatie. Klanten zijn kritisch en ‘ontvolgen’ snel.
  4. Maak van tevoren een lijst met mogelijke onderwerpen. Zit je zonder inspiratie, dan helpt deze misschien.
  5. Verzamel tijdloze content, die je op elk moment inzet. Je kunt deze zelfs al klaarzetten, zodat je tijd bespaart.
  6. Hergebruik bestaande content. Een succesvolle blog of een leuke instructievideo kan nog best een keertje mee als deze nog steeds actueel is. 
  7. Wees authentiek. De beste voorbeelden van content marketing zijn voorbeelden van mensen die informatie delen vanuit hun passie voor het vak.

Aan de slag!

Denk je nou: 'ja, daar moet ik echt eens wat mee doen!'. Maar weet je niet waar je moet beginnen? Of ben je niet content met je huidige content? We geven je graag een duwtje in de goede richting. Neem dan contact met mij op.